GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TEKLİFİ VE DEVLET MEMURLARI KANUNU İLE BAZI KANUN VE KANUN HÜKMÜNDE KARARNAMELERDE DEĞİŞİKLİK YAPILMASINA DAİR KANUN TASARISI
Yasama Yılı:3
Birleşim:131
Tarih:05.07.2013

GÜRKUT ACAR (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 478 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 33'üncü maddesiyle ilgili önergemiz üzerine söz aldım. Yüce Meclisi saygıyla selamlıyorum.

Değerli arkadaşlar, üzerinde konuştuğumuz 33'üncü madde bazı iyileştirmeler getirmekle birlikte, ceza ve adalet kavramıyla uyuşmayan düzenlemeleri de var.

Bakınız, para cezası verilen bir suç için kırk sekiz saat içinde ikinci kez ceza verilmemesi yönünde bir adım atılıyor. Bu doğru bir yaklaşımdır. Sürenin biraz daha uzatılması vatandaşa yanlışı düzeltmek için biraz daha süre kazandırabilir ama yine de olumlu bir adımdır. Aslında cezaların yüksekliğinden ziyade cezaların mutlaklığı önemlidir yani bir suç işleyen, bir kuralı ihlal eden bunun bedelini ödeyeceğini bilmelidir, herkes eşit bir şekilde aynı yaptırımla karşılaşacağını bilmelidir. Adalet ancak böyle gerçekleşir.

Değerli arkadaşlar, burada, teklifte bazı ihlaller için ceza indirimi var ancak ölçüt nasıl belirlendi, bunu anlamak mümkün değil. (ç) bendinde cezalar 2 bin TL'den 1.500 TL'ye düşürülüyor. Bir taşımacıyı engelleyen taşımacının cezası neden 500 TL indiriliyor? 500 lira çok mu yüksektir? Yani, bazı cezalar da 500'den 300'e düşüyor. Bunların bir tutarlılığı olması gerekir. Cezalarda küçük oynamalarla bir çözüme gidilmesi mümkün değildir. Taşımacıların çoğu küçük esnaftır, bunlara böyle cezalar çok ağır gelmektedir. O nedenle biz diyoruz ki, mademki siz de bazı cezaları indiriyorsunuz, o zaman bu indirim tutarlı ve mantıklı olsun, indirim oranı yüzde 50 olsun ki esnaf nefes alsın. Amaç, yıldırmak değildir değerli arkadaşlar, yanlışı cezalandırmaktır, bizim önerimiz budur.

Değerli arkadaşlar, bir başka nokta da bu yetki belgeleri ve bunların ücretleridir. Bakınız, K belgesi ile ilgili fiyatlar çok yüksektir. K2 belgesi var, diyor ki: "Kendi iştigal konusuyla ilgili taşıma yapanlar K2 belgesi alacak." Ne kadar? 6-7 bin lira. Yani Antalya'da serasında üretim yapan üretici, ürününü hale götürmek istese 6-7 bin lira verecek. Böyle bir şey olmaz. Bu kişi zaten ne kadar kazanıyor ki bir belge için 6-7 bin lira ödeyebilsin? Yetki belgesi ücretlerinde bir adalet olmadığı açıktır. Bakın, yönetmelikte neredeyse her yıl iki değişiklik yapılıyor. Orada da cezalar 2 binden bine düşürülüyor yani yaptığınız iş dikiş tutmuyor. Bu nedenle, kalıcı ve gerçekten Türkiye'nin gerçeklerine uygun bir düzenleme yapılmalıdır.

Değerli arkadaşlar, trafikle ilgili konuşurken bir noktaya da dikkatinizi çekmek istiyorum. Bakınız, bu trafik işaretlemeleriyle ilgili ciddi sıkıntılar yaşanıyor. Bakıyorsunuz bir yerde çalışma var ama işaretleme yapılmamış ama bazı yerlerde de işaretleme var ama çalışma yok; yani iş bitmiş, tabelalar duruyor. Bunlara dikkat edilmelidir. Bunların trafik güvenliğini olumsuz etkilediği konusunda ciddi yakınmalar var. Bu konuda dikkatli davranılması gerektiğini hatırlatıyorum.

Bir nokta da hız sınırlamalarıyla ilgilidir. Hız sınırlarının gerçekten doğru şekilde yapılması gerekliliği açıktır. Yollar yapılıyor, bölünmüş yollar yapılmış ama bakıyorsunuz, bazı yerlerde hız sınırı çok düşük yani uyulması mümkün değil, kimse de uymuyor ama bir gün birisinin kafasına esiyor, herkese ceza yağdırıyor. Bunun anlamı vatandaşa tuzak kurmaktır, vatandaşı tuzağa düşürmektir. Bunu kabul etmek mümkün değildir. O zaman, hız sınırlamaları gerçekten mantıklı bir seviyede belirlenmelidir.

 Karayolu taşımacılığıyla ilgili cezaların indirilmesini öngören önergemize oy  vermenizi bekliyor, sizleri saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)