| Konu: | |
| Yasama Yılı: | 4 |
| Birleşim: | 33 |
| Tarih: | 15.12.2025 |
MHP GRUBU ADINA SERMET ATAY (Gaziantep) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2026 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2024 yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin İçişleri Bakanlığı, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Göç İdaresi Genel Müdürlüğü, Afet ve Acil Yönetim Başkanlığı bütçesi üzerine konuşma yapmak üzere Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle Gazi Meclisimizi ve ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
İçişleri Bakanlığımızın görev alanı olarak değerlendirildiğinde bünyesinde bulundurduğu hizmet birimleri ile yüksek disiplin ve fedakârlık anlayışıyla vatandaşın sosyal hayatına en çok dokunan Bakanlık olduğu tartışılmazdır. İçişleri Bakanlığı terörle mücadeleden göçe, asayişten nüfus ve vatandaşlık işlerine, afet ve acil durum yönetiminden trafik denetleme ve düzenlemesine kadar karada, havada, denizde görev ifa eden, çok çeşitli hizmetlerin idare edildiği bir bakanlığımızdır. İçişleri Bakanlığımız göç yönetimi ve ülkemizdeki yabancılar konusu, düzenli göç yönetimi, uluslararası koruma, gönüllü ve düzenli geri dönüş ile göç kaçakçılığı ve insan ticaretiyle mücadele dâhil olmak üzere tüm boyutlarıyla ele almaktadır. Ayrıca asrın felaketi olarak adlandırılan 6 Şubat 2023 depremi ve birçok afet ve doğa olayında İçişleri Bakanlığımıza bağlı AFAD bünyesinde yapılan çalışmalarla arama kurtarma faaliyetleri, afetzedelere geçici barınma, psikososyal destek gibi uygulamalara yardımcı olunmaktadır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İçişleri Bakanlığına bağlı kolluk kuvvetlerimiz kanun, Cumhurbaşkanlığı kararnameleriyle ilgili mevzuatın verdiği görevleri yerine getirmekle yükümlü olarak kişilerin, toplumun ve devletin güvenliğini korumakta ve asayişi sağlamaktadır. Bu anlamda hem suç öncesi önleyici faaliyetlerde hem de suç sonrası adli faaliyette bulunmak üzere gerekli iş ve işlemleri yerine getirmektedir. İç güvenlik ve asayiş hizmetleri Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğünce icra edilmektedir. Bu hizmetleri kesintisiz ve kaliteli bir şekilde ifa eden İçişleri Bakanlığımız nitelikli insan kaynağına, yeterli maddi unsurlara ve teknolojinin gereklerine uygun gelişmiş bir altyapıya sahiptir. Bu anlamda terörle mücadele konusunda devletin bekasını ve milletin huzurunu ve ülkemizin birliğini hedef alan her yapıya karşı 4 Haziran 2023-4 Haziran 2025 tarihleri arasında 102.172 adet başarılı operasyon yapılmıştır. Hırsızlık, bireysel mağduriyetin yanında toplumsal huzura doğrudan zarar veren bir suçtur. İçişleri Bakanlığımıza bağlı kolluk kuvvetlerimizin hırsızlık olaylarında aydınlatma oranı 4 Haziran 2025 tarihinde yüzde 68'dir.
Günümüzün en büyük sorunlarından bir tanesi uyuşturucu belasıdır. Ülkemizde uyuşturucuya başlama yaşı 21 bandındadır. Suç ve suçlularla mücadele kapsamında gecesini gündüzüne katarak görev ifa eden kolluk kuvvetlerimiz uyuşturucu imal ve ticareti suçlarına karşı 97.670 operasyon gerçekleştirmiştir. Bu operasyonlarda 201 ton uyuşturucu madde ele geçirilerek imha edilmiştir. Ülkemizde asayiş olayları ve diğer suçlarla mücadele de istatistiklerle değil, polis, jandarma ve sahil güvenlik personelimizin özverili çalışmalarıyla ölçülmelidir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2018 yılı Cumhurbaşkanlığı hükûmet sistemiyle beraber Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Jandarma Genel Komutanlığı İçişleri Bakanlığımıza bağlanmış, Emniyet teşkilatımızın şehirlerimizde ifa ettiği görevi kırsalda Jandarma Teşkilatımız ifa etmektedir. Emniyet Genel Müdürlüğümüzün sorumluluk alanı olan il ve ilçe merkezlerinde yaşayanların oranı ülke nüfusumuzun yaklaşık yüzde 79'una denk gelmektedir. Bu sayının büyüklüğü düşünüldüğünde Türk polis teşkilatımızın değerli mensuplarının görev yükünün ne kadar ağır olduğu anlaşılacaktır. Bu sorumluluk altında fedakârca görev icra eden tüm rütbedeki Emniyet Genel Müdürlüğü personelimizin bazı sosyal ve mali haklar kapsamında talepleri olduğu aşikârdır. Bu noktada belirtmek isterim ki Emniyet teşkilatımızın görevle ilgili mevzuatının özü Polis Vazife ve Salahiyet Kanunu'dur, mali ve sosyal hakları da 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu'na göre yürütülmektedir. Aynı Bakanlığa bağlı Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığında ise birçok konu hâlen Türk Silahlı Kuvvetleri İç Hizmet Kanunu esaslarına göre idare edilmektedir. Bu farklılığın giderilerek idarede yeknesaklığı sağlamak adına Bakanlık bünyesindeki Emniyet Genel Müdürlüğü, Jandarma Genel Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığı personel ve teşkilatlarını kapsayacak şekilde kolluk kuvvetleri kanunu adı altında yeni bir yasa çıkarılması bir zaruret hâlidir. Ayrıca, Emniyet Genel Müdürlüğü personelinin iki yüz kırk saati uğraşan çalışma sürelerinin gözden geçirilmesi, fazla mesai ücretlerine ilişkin maddi düzenlemelerin yapılması öncelikli talepleridir. Şöyle ki Emniyet Genel Müdürlüğü Polis teşkilatı ile Jandarma ve Sahil Güvenlik Komutanlarında benzer görevi ifa eden muadil rütbedeki personelin mali ve sosyal hakları kıyaslandığında bariz farklar ve maaşlar arasında ciddi eşitsizlikler göze çarpmaktadır. Bu eşitsizlikleri eğer istatistikle açıklamak gerekirse; Emniyet Genel Müdürlüğünde görev alan birinci sınıf Emniyet müdürü -Ankara, İstanbul, İzmir'i kastediyorum- 113 bin lira maaş alırken aynı görevi ifa eden bir Jandarma komutanı tümgeneral 180 bin lira para almaktadır ve bu aradaki fark 67 bin liradır. Yine, birinci sınıf Emniyet müdürü daire başkanı 115 bin lira ücret alırken aynı görevi ifa eden il Jandarma komutanlığındaki daire başkanı 173 bin lira almaktadır. İl Emniyet müdürü olarak görev yapan bir müdürümüz 103 bin lira aylık alırken aynı görevi yapan il Jandarma komutanı 157 bin lira almaktadır ve aradaki fark 54 bin liradır. İkinci sınıf Emniyet müdürü 85 bin lira alırken muadil rütbedeki yarbay 135 bin lira almaktadır, aradaki fark 50 bin liradır. Bir başkomiser 76 bin lira maaş alırken muadil rütbedeki bir yüzbaşı 112 bin lira almaktadır, aradaki fark 36 bin liradır. Bir komiser 75 bin lira aylık alırken bir üsteğmen 105 bin lira almaktadır. Yine, Emniyet teşkilatımızın omurgasını oluşturan polis memuru, yeni başlayan bir polis memuru 62 bin lira aylık alırken aynı görevi yapan bir astsubay çavuş 88 bin lira almaktadır ve aradaki fark 26 bin liradır. Hiçbir personelin hak kaybına mahal verilmeden İçişleri Bakanlığımızın tüm bağlı kolluk kuvvetlerimizin sosyal ve mali hakları bir an önce düzenlenerek bu eşitsizlik giderilmelidir. Bu anlamda, İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi'nde "Herkesin hiçbir fark gözetilmeksizin eşit iş karşılığında eşit ücret hakkı vardır." ilkesi gereğince polis teşkilatı personelimizin maaşlarının artırılarak Jandarma Genel Komutanlığı muadil rütbedeki personelimizle eşitlenmesi bu mağduriyeti ortadan kaldıracaktır. Polis teşkilatı personelimiz gösterdiği özveriyle bunu hak etmektedir.
Değinmek istediğim diğer bir konu da sadece 2025 yılında sayısı 77'yi bulan polis intiharlarıdır. Bu intiharlarla aileler parçalanmakta, çocuklar yetim kalmaktadır. Emniyet teşkilatı mensupları yoğun mesai altında çalışmakta, dinlenme zamanlarında ek görev, eğitim gibi uygulamalar sebebiyle stres altında kalmaktadır. Özel hayatları göz ardı edilmekte, göz göre göre bu intihara sürüklenmektedirler. Onlar bizim göz bebeğimizdir, onlara kendi evlatlarımız gibi yaklaşmalı ve uygun yaşam koşulları sağlamalıyız.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 15 Temmuz 2016 hain darbe girişimi sonrasında ihraç edilen personel yerine özverili çalışmalarla yeni takviyeler yapılmış olsa da özellikle amir ve müdür personel sayılarında önemli azalmalar meydana gelmiştir. Emniyet teşkilatında deneyimli personel ihtiyacına binaen mevcut personelin bilgi birikim ve uzmanlıklarından azami derecede istifade etmek amacıyla üst yönetici, orta kademe yönetici ve diğer personelin gelişen yaşam süresi dikkate alınarak yaş hadlerinin kademeli olarak arttırılması yerinde olacaktır. 3201 sayılı Emniyet Teşkilatı Kanunu'na göre Emniyet Genel Müdürlüğünde terfi işlemleri genellikle mayıs-haziran ayında tamamlanmaktadır. Ancak son yıllarda kadro yetersizliği ve benzeri nedenlerle terfi sürecinin gecikmesi personelin üzerinde haklı olarak moral ve motivasyon kaybına yol açmaktadır. Bu durum, özellikle ikinci sınıf Emniyet müdürlerinin yaş haddinden önce en az yirmi dört ay boyunca birinci sınıf Emniyet müdürü ve müfettiş olarak görev yapmaları gereken sürede terfi etmemeleri hâlinde emeklilikte hak ettikleri bazı malum kazanımlardan mahrum kalmalarına sebebiyet vermektedir. Bakanlığımızın bu konuda iyi niyetle çalışmalar yürüttüğünü biliyoruz ancak geciken her gün mağduriyetleri doğurmaktadır. Devletine ve milletine onurla hizmet eden. hain darbe girişimine karşı büyük fedakârlık gösteren, bu süreçte meydana gelen personel eksikliğine rağmen görevlerini özveriyle ve üstün gayretle sürdüren Emniyet mensuplarına yapılacak bu düzenleme onlara bir nebze olsun rahatlama ve moral sağlayacaktır.
Bu duygu ve düşüncelerle, vatan savunmasında şahadete ermiş tüm şehitlerimize Allah'tan rahmet, aziz milletimize başsağlığı ve fedakâr gazilerimize acil şifalar diliyorum.
2026 yılı bütçesinin devletimize, milletimize, İçişleri Bakanlığımıza hayırlı olmasını diliyor, Genel Kurulu ve aziz Türk milletini saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)