GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu:
Yasama Yılı:4
Birleşim:23
Tarih:02.12.2025

AŞKIN GENÇ (Kayseri) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu ve bizleri ekranları başında izleyen vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.

Görüşmekte olduğumuz teklifin 8'inci maddesi kâğıt üzerinde bir noter harcı düzenlemesi gibi duruyor ama aslında Hazinenin bütçe açığını nasıl kapatmayı tercih ettiğini bizlere gösteriyor. 2025 yılının ilk on ayında merkezî yönetim bütçe gideri 11 trilyon 592 milyar lira, gelir ise 10 trilyon 152 milyar lira yani sadece on ayda 1 trilyon 440 milyar liralık bütçe açığı verilmiş durumda. Bu her ay ortalama 144 milyar lira açık demek. Bu açığı nasıl kapatıyorsunuz? 2025 Ocak-Ekim döneminde tahsil edilen 8 trilyon 729 milyar liralık verginin yaklaşık yüzde 49'u KDV ve ÖTV'den gelmekte yani toplanan her 100 liralık verginin yaklaşık 49 lirası fişten, faturadan, pompadan, market rafından tahsil ediliyor. Toplam vergi gelirlerinde dolaylı vergilerin payı yüzde 63, dolaysız vergilerin payı ise yüzde 37. Başka bir ifadeyle, vergi yükünün üçte 2'si gelirine, kazancına göre değil, tükettiği kadar vergi ödeyen yurttaşlarımızın sırtında. Gelir vergisi toplam vergiler içinde yüzde 26 paya sahipken kurumlar vergisinin payı sadece yüzde 10. KDV, ÖTV, harçlar, damga vergisi derken bütçenin ana omurgası işçinin bordrosu, kiracının faturası, şoförün deposu üzerinden kurulmuş durumda.

Şimdi, gelelim harçlara... Hazine ve Maliye Bakanlığının ekim raporuna göre, 2024 Ocak-Ekim döneminde harç tahsilatı 154 milyarken 2025 yılının aynı döneminde 254 milyar liraya ne yazık ki çıkmış, artış oranı yüzde 65. TÜİK'e göre Ekim 2025'te yıllık enflasyon yüzde 33 yani harçlardaki artış resmî enflasyonun yaklaşık 2 katı. Asgari ücret 2024'ten 2025'e yüzde 30 artarak net 22.104 liraya çıkarıldı, vergiler ise yüzde 50 ve 65 aralığında artırıldı. Harçlar enflasyonun 2 katı hızında büyüyor, ücretler ise bu hızın belirgin şekilde gerisinde kalmakta, bütün dengesizlik işte burada. Üstüne bir de şunu eklemek lazım ki Hazine 2025 bütçesinde harç gelirleri için yaklaşık 282 milyar lira hedef koymuşken 2026'da bu kalemi yüzde 62 artırarak 459 milyar liraya çıkarmayı planlıyor. Bu sıçramanın önemli bir kısmı da bugün görüştüğümüz torba yasadaki yeni harçlarla, özellikle araç satışında getirilen noter harcıyla sağlanmak isteniyor. 8'inci madde tam da bu resmin mühendislik ayağıdır. Maddeyle, noterde yapılan sıfır araç tescillerinden ve tescilli ikinci el araçların satış ve devrinden satış bedeli üzerinden binde 2 oranında noter harcı alınıyor, üstelik asgari bin liranın altına düşmemek üzere.

Teklifin etki analizinde, 2024 yılında 9,2 milyon ikinci el, 1,3 milyon da sıfır araç satışı yapıldığı, bu hacim üzerinden 2026 yılı için yaklaşık 13 milyar lira ek gelir öngörüldüğü yazıyor. Yani Hazine diyor ki: "Araç alım satımında noter masasına oturan her vatandaştan biraz daha alacağım, buradan da 13 milyarı devşireceğim." Bu noktada, 8'inci maddede yapılan şeyi şöyle okumak gerek: Zaten ÖTV ödenmiş, üzerine KDV ödenmiş, her yıl motorlu taşıtlar vergisi ödeyen, akaryakıtta tekrar ÖTV ve KDV'ye maruz kalan bir araç sahibi şimdi de aracını satarken noter harcı adı altında ikinci bir taşıt alım vergisine tabi tutulmakta. Bu vergileme adalet ilkesine açıkça aykırıdır. Aynı ekonomik varlık üzerinden ömrü boyunca defalarca vergi almaktasınız ama iş kurumların, yüksek kârlı şirketlerin, servetin vergilendirilmesine gelince aynı iştah ne yazık ki ortadan kayboluyor.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bütçe açığını otomobil sahibi orta sınıfın noter masasına yeni bir vergi koyarak kapatamazsınız. Vergi adaletini zaten ÖTV ve KDV altında ezilen araç alıcısına ikinci bir taşıt alım vergisi getirerek sağlayamazsınız. Vergi sistemini daha da dolaylı, daha da adaletsiz, daha da parçalı bir hâle getiren bu düzenlemeyi kabul etmiyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Buyurun, devam edin.

AŞKIN GENÇ (Devamla) - Kaynağı, kayıt dışılığı azaltarak servet ve kâr üzerinden adil vergilemeyle lüks tüketimden, yüksek ranttan almanız gerekirken siz yine en kolay yolu seçiyor, noter masasına fişte pompadan vatandaşa uzanıyorsunuz.

Biz bu maddeye ve teklifin tümüne "Hayır." diyoruz ve iktidarı bütçe açığını kapatmanın adresini bir kez olsun yurttaşın cebinde değil ayrıcalıklı kesimlerin bilançosunda aramaya davet ediyoruz.

Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (CHP sıralarından alkışlar)