GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu:
Yasama Yılı:4
Birleşim:10
Tarih:22.10.2025

MHP GRUBU ADINA ERTUĞRUL GAZİ KONAL (Giresun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bugün kamu idaresinin etkinliğini artırmak, kültürel mirasımızı korumak, millî güvenliğimizi pekiştirmek ve hukuki boşlukları doldurmak üzere hazırlanan 229 sıra sayılı Vakıflar Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifinin tümü üzerinde Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Bu vesileyle Gazi Meclisimizi saygıyla selamlıyorum.

Değerli milletvekilleri, teklifin en önemli ayaklarından birisi 1774 sayılı Kimlik Bildirme Kanunu'nda yapılan güncellemelerdir. Devletimizin, özellikle sınırlarımızın güvenliği ve iç asayişin temini konusundaki hassasiyeti tamdır. Bu kapsamda, kimlik bildirme yükümlülüğü, marinaları, liman tesislerini, kıyı tesislerini ve deniz aracı kiralayanları da kapsayacak şekilde genişletilmiştir. Bu tesislerdeki gemi ve deniz turizmi araçlarında kalanların da kayıt altına alınması, özellikle sahil bölgelerimizde insan kaçakçılığının önüne geçilmesi ve genel asayişin sağlanması bakımından hayati bir adımdır.

Aynı kanunda düzenlenen bir diğer önemli husussa idari yaptırımlardaki adalettir. Mevcut durumda kolluk kuvvetlerinin terminallerine bağlanmama gibi fiillerinin tekrarında süre sınırı olmaksızın ruhsat iptali gibi ağır yaptırımlar uygulanmakta, bu da özellikle hastane, huzur evi gibi kurumlarda mağduriyetlere de yol açabilmektedir. Yeni düzenleme, caydırıcılıktan taviz vermeden orantılılık ilkesine getirmiştir. İhlalin aynı takvim yılı içinde tekrarı hâlinde ceza 2 katına çıkartılacak, ruhsat iptaliyse ancak aynı takvim yılı içinde dördüncü ihlalden sonra gündeme gelecektir. Bu, hem devletin denetim gücünü koruyan hem de kurumlara telafi imkânı tanıyan adil bir yaklaşımdır. Bu teklifin ruhunu, millî ve kültürel mirasımıza sahip çıkma iradesi de oluşturmuştur. Çanakkale Savaşları, Gelibolu tarihî alanı bizim millî hafızamızdır. Bu alandaki düzenlemelerle öncelikle harita ve koordinat listesi güncellenerek deniz savaşlarındaki batıkların bulunduğu alan da tarihî alan sınırlarına dâhil edilmektedir. Alan tanımındaki tahsis edilen şartlarının kaldırılması ve Başkanlığın davalara katılan sıfatıyla müdahil olabilmesi idari bütünlüğü ve hukuki gücü temin edecektir.

Özellikle, iki husus çok kıymetlidir. Birincisi, tarihî alanlarda irtibatlı tabyalar, kaleler gibi mekânların bağlantı noktası olarak belirlenmesi; ikincisi ise Çanakkale savaşlarına ait her türlü silah, teçhizat, kıyafet ve belgelerin korunması gerekli taşınır kültür varlığı sayılmasıdır. Ayrıca, alanın jeopolitik önemi gözetilerek Millî Savunma Bakanlığımıza tahsisli alanlardaki işlemlerde Bakanlığın uygun görüşünün alınacak olması devlet aklının bir gereğidir.

Bu teklif ayrıca bazı hukuki boşlukları da doldurmaktadır. Bunları kısaca ifadede olursam, Millî Saraylar İdaresi Başkanlığında kendi yönetimindeki saray, köşk ve kasırların parsellerindeki araştırma, sondaj ve arkeolojik kazı yapma veya yaptırma yetkisi kanuna verilerek hukuki belirsizlik giderilmektedir.

Uludağ alanındaki doğal sitler ve tabiat varlıklarıyla ilgili yetkiler Çevre Bakanlığından Uludağ Alan Başkanlığına devredilerek tek elden bütüncül ve etkin yönetim sağlanmaktadır.

Vakıf personel giderlerine yıllık bütçe gelirinin yüzde 30'u gibi bir üst sınır getirilmekte ve personel sayısı belirlenerek hukuki güvenlik ve öngörülebilirlik tesis edilmektedir. Vakıflar Kanunu'ndaki değişikliklerle ecdat yadigârı eserlerin korunması ve idaresi için devrim niteliğinde olduğunu söylemek yerinde olacaktır. Bu kanun teklifiyle vakıf yoluyla meydana gelip de hazine, belediye, özel idare ve KİT'lerin mülkiyetine geçmiş olan vakıf kültür varlıklarının ait oldukları mazbut vakfa devredilmesi sağlanmaktadır. Bu, vakfedenin iradesinin korunması ve bu eserlerin Vakıflar Genel Müdürlüğü eliyle tek elden yönetilmesi adına tarihî bir adımdır. Ayrıca, temsilen yönetilen vakıflardan alınan yönetim masrafı oranının yüzde 20'den yüzde 40'a çıkarılması bir keyfiyet değil zorunluluktur. Vakıflar Genel Müdürlüğü 19.290 mazbut vakfın işleyişini, işlerini hazineden hiçbir pay almadan yürütmektedir. Mevcut durumda genel yönetim giderlerinin kira gelirine oranı yüzde 42'ye ulaşmıştır. Bu düzenleme, artan maliyetlerin karşılanması ve restorasyon hizmetlerinin aksamaması için elzemdir.

Kanun teklifiyle, vakıf taşınmazlarındaki fiilî durumlar ile ihtilafların çözülmesi hedeflenmiştir. Gerek pandemi sürecinden kalan nizalı kiracılar gerekse 30 Haziran 2025'ten önceki işgalciler için bir hukuki zemin oluşturulmuştur. Borcu olmayanlara, davalardan feragat edenlere altı ay içinde başvurmaları hâlinde beş yıllık yeni sözleşme imkânı tanınarak hem ihtilaflar çözülmekte hem de vakıflar için düzenli kira geliri temin edilmektedir; başvurmayanlar ise 2886 sayılı Kanun uyarınca tahliye edileceklerdir.

Değerli milletvekilleri, bu teklif, devletimizin sosyal ve düzenleyici rolünü de ihmal etmemektedir. Bu kanun teklifiyle önemli sosyal düzenlemelerden biri de yapılmıştır. 6 Şubat depreminde etkilenen Adıyaman, Hatay, Kahramanmaraş ve Malatya'daki seyahat acentelerimiz için 2025 yılı aidatı alınmayacak ve daha önemlisi, bu acentelerimizin önceki dönemlerine ait borçları silinerek ticari hayata tutunmaları güçlü bir şekilde desteklenecektir. Turizm sektöründe haksız rekabet ve kayıt dışılığın önüne geçilmek istenmektedir. Bakanlıktan belgesi olmayan konaklama tesislerinin elektronik ortamlarda tanıtım yapması engellenmektedir. Artık elektronik ticari platformları yayınladıkları işletmenin belge numarasını Bakanlık veri tabanından doğrulamak zorunda kalacaktır. Uyarıya rağmen yirmi dört saat içinde içeriği kaldırmayanlara ilan başına para cezası uygulanacaktır.

Son olarak, kamu taşınmazları üzerindeki turizm yatırımlarıyla ilgili yaklaşık yedi yıldır süren hukuki belirsizliğin sona erdirilmesi de öngörülmektedir. Süre uzatım işlemlerini tamamlamayanlara tüm işlemleri bitirmeleri için altı aylık kesin bir son tarih verilecektir. Bu haktan daha önce yararlanmayanlara ise son bir şans tanınmaktadır. Bu kanun teklifi millî güvenlikten kültürel mirasa, depremzede esnafımızdan turizm sektörünün nizamına kadar çok geniş bir alana iyileştirmeler sağlayan, devletimizi güçlendiren, hukuki belirsizlikleri gideren bir çalışma olmuştur. Bu duygu ve düşüncelerle teklifin hazırlanmasında emeği geçen herkese teşekkür ediyorum. Milliyetçi Hareket Partisi Grubu olarak teklifi yürekten desteklediğimizi beyan ediyorum.

Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; konuşmamın son bölümünde ise müsaadenizle seçim bölgem Giresun hakkında birkaç konudan söz etmek istiyorum. Özellikle Giresun merkez başta olmak üzere Vakıflar Genel Müdürlüğüne bağlı Şebinkarahisar, Bulancak, Keşap, Eynesil, Görele, Piraziz, Tirebolu ve Yağlıdere ilçelerimizde birçok projemiz, taşınmaz mallarımız kısmi olarak kullanılmakta veya da atıl olarak halkımıza ve şehrimize fayda sağlamak üzere projelendirmek üzere beklemektedir. Bu projelerin en elzemlerinden bir tanesi Giresun merkezde bulunan ve pazar yeri olarak kullanılan boş arsamızdır. Nitelikli veya da kullanılabilir bir kapalı pazar alanı, otopark, ofis veya konut yapılmak üzere Giresun Belediyesiyle ortak bir proje yapılarak Giresun'un hem otopark problemini bir nebze çözecek hem de dar alanda, olumsuz şartlarda satış yapmaya çalışan pazarcı esnaflarımızı ve halkımızı daha verimli ve kullanışlı bir alanına kavuşturmak için atılımlar beklenmektedir. Yine, Giresun'un simgelerinden olan, tarihi milattan önce 200'üncü yüzyıllara dayanan, şehrimizin zirve noktalarından olup üzerinde tarihî surlarımız, Millî Mücadele Kahramanımız Gazi Osman Ağamızın, tarihî şahsiyetlerin ve alperenlerin kabirleri bulunan, gerek devletin resmi ziyaretleri gerekse turizm ve festival amaçlı Giresun programlarında yüzlerce, hatta binlerce misafiri ağırladığımız, Giresun'un tarihî dokusuna, kalemizin manevi ruhuna uygun hazırlanmış projesi ve maddi kaynağı Giresunlu hayırseverler tarafından üstlenilmiş Giresun Osman Ağa Kale Camimizin yapımı yıllardır ufak bir prosedür yüzünden beklemektedir. Giresun Belediyemizin sosyal tesislerinin de bulunduğu, daha farklı tesislerimizin, esnaflarımızın olduğu -az önce söylediğim gibi- başta Osman Ağamız olmak üzere Giresunlu tarihî şahsiyetlerin kabirleri ve Giresun Şehitliğinin bulunduğu Giresun Kalemize yakışan, tarihî dokumuza ve maneviyatımıza uygun mütevazı bir caminin yapılması için ilgili bakanlık biriminden gereken bürokratik desteği bu vesileyle beklediğimizi ifade etmek istiyorum.

Kanunumuzun hayırlı olmasını şimdiden niyaz ediyorum. Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)