GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: YENİ YOL Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:109
Tarih:16.07.2025

İYİ PARTİ GRUBU ADINA BURAK AKBURAK (İstanbul) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; YENİ YOL Partisi grup önerisi üzerine söz almış bulunuyor, Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

1989'dan bu yana üyesi olduğumuz Avrupa Hava Seyrüsefer Emniyeti Teşkilatı yani EUROCONTROL, 41 üye devletin hava sahasını kullanan uçaklardan geçiş ücreti tahsil ederek bu gelirleri ilgili ülkelere adilce paylaştırmakla yükümlü bir kurumdur. Ortada ciddi bir adaletsizlik var. Ben bugün bu adaletsizlikle ilgili bir konuşma yapacağım.

Ülkemiz, Avrupa'nın en geniş hava sahalarından birine sahip ancak bu sistemden hak ettiğimiz payı alamadığımızı üzülerek görüyoruz. Hak edilen gelir gelmediği için de personele yeterli ücret ve tazminat politikası da uygulanamıyor. Özellikle Devlet Hava Meydanları İşletmesi personeline ödenen havacılık tazminatı konusunda yaşanan eşitsizlik ülkemize döviz kaybı olarak yansımakta, kamu bütçesine gereksiz yük oluşturmaktadır. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Sayın Abdulkadir Uraloğlu, geçtiğimiz günlerde, 1.745 transit uçuşla Türk hava sahasında rekor kırıldığını, 6.110 uçuş sayısıyla başka bir rekora ulaşıldığını açıkladı. Bu güzel bir gelişme, devletimiz için de güzel bir gelişme, gurur duyulacak bir gelişme fakat burada bir soru var, daha doğrusu bir sorun var: Bu uçuşlardan devletimiz ve Devlet Hava Meydanları İşletmesi personeli ne kadar ücret alıyor, ne kadar pay alıyor? Görüyoruz ki istediğimiz ücreti alamıyoruz. Avrupa'da 80 euro alınan bir uçuş için biz 30 euro alıyoruz. Bu da her yıl, yaklaşık 1 milyar euroluk bir döviz kaybı demek, daha da önemlisi, Danıştay kararları ortadayken "Makine ve elektrik personeline elektronik personeliyle aynı havacılık tazminatı verilmeli." denilmesine rağmen, üstüne üstlük 2022'de Cumhurbaşkanı kararının da uygulanması için yazı gönderilmesine rağmen bu gerçekleşmemiş. Ama ne olmuş? Tabii ki hiçbir şey. Her yeni düzenlemede kurum içi gelir uçurumu büyüyor, yüzde 25'lik kesime iyileştirme yapılırken kalan yüzde 75 yok sayılıyor. Bu sadece bir maliyet meselesi değil, kurumsal huzur ve motivasyon meselesi. Söz konusu adaletsizlik Sayıştay raporlarında da yıllardır belirtiliyor ama hâlen bir adım atılmıyor. Konu yalnızca bir tazminat meselesi değil, Türkiye'nin stratejik konumunu, insan kaynağını ve potansiyelini nasıl değerlendirdiğiyle ilgili doğrudan bir gelişme. Türkiye EUROCONTROL'e üye ülkeler arasında hava trafik hizmeti sıralamasında 2'nci -Fransa'dan sonra 2'nciyiz- fakat gelirde 34'üncüyüz. Biz hem az kazanıyoruz hem çalışanlarımıza hak ettikleri ücretleri veremiyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BURAK AKBURAK (Devamla) - Bitiriyorum Başkanım.

BAŞKAN - Buyurun.

BURAK AKBURAK (Devamla) - Bu akılcı bir kamu yönetimi değil. Kamu kaynaklarımızı verimli kullanarak gelirlerimizi artırmak ve çalışanlar arası adaleti sağlamak için grup önerisini desteklediğimizi belirtiyorum.

Genel kurulu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve YENİ YOL sıralarından alkışlar)