Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
Yasama Yılı: | 3 |
Birleşim: | 96 |
Tarih: | 12.06.2025 |
MUSTAFA OĞUZ (Burdur) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bugün Meclis Genel Kurul gündeminde görüşülen, ilk imza sahibi olduğum 212 sıra sayılı Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi hakkında şahsım adına söz almış bulunuyorum. Genel Kurulu ve ekranları başında bizleri izleyen vatandaşlarımızı saygıyla selamlıyorum.
Konuşmama başlamadan önce, hafta başında elim bir kaza sonucu hayatını kaybeden Manisa Büyükşehir Belediye Başkanı Sayın Ferdi Zeyrek'e Allah'tan rahmet diliyor, başta ailesi olmak üzere tüm Manisalı hemşehrilerimize ve Cumhuriyet Halk Partisi camiasına başsağlığı diliyorum. Mekânı cennet, makamı ali olsun inşallah.
Yine, geçtiğimiz hafta İtalya'dan uluslararası sulara açılan, insanlığın umudunu taşıyan, içerisinde farklı milletlerden vicdan sahibi aktivistlerin ve yardım gönüllülerinin bulunduğu "Madleen" isimli sivil yardım gemisine İsrail tarafından gerçekleştirilen saldırıyı en sert şekilde kınıyor ve lanetliyoruz. Gazze'ye insani yardım ulaştırmak amacıyla yola çıkan silahsız ve sivil bir gemiye uluslararası sularda yapılan bu saldırı, uluslararası hukuka ve temel insan haklarına açıkça meydan okumaktır. Bu saldırı, yalnızca yardım taşıyan bir gemiye değil insanlığın ortak vicdanına yapılmış vahşi bir tecavüzdür. İsrail'in savaş suçu teşkil eden bu eylemlerine karşı dünya kamuoyunun daha fazla sessiz kalmaması çağrısında bulunuyor ve katil İsrail'i lanetliyoruz.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu kanun teklifi esas itibarıyla Anayasa Mahkemesi tarafından iptal edilen hükümlerin iptal gerekçeleri gözetilerek kanunla yeniden düzenlenmesi amacıyla hazırlanmıştır. Hatırlayacağınız üzere, söz konusu iptallerin büyük bir bölümü 703 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle yapılan düzenlemelerin 7142 sayılı Yetki Kanunu'nun kapsamı dışında kaldığı ve bu nedenle Anayasa'nın mülga 91'inci maddesine aykırı olduğu gerekçelerine dayanmaktadır.
MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Vekilim, bu Burdur-Fethiye yolunu niye yapmıyorsunuz?
MUSTAFA OĞUZ (Devamla) - Bu çerçevede, teklif, yeni bir uygulama başlatmak ya da yeni bir kamu politikası üretmekten ziyade mevcut ve hâlihazırda yürütülmekte olan kamu hizmetlerinin dayanağını açık ve net bir şekilde kanun zeminine oturtmayı amaçlamaktadır. Bu yönüyle teklif teknik nitelikli, hukuki güvenlik ilkesini önceleyen, yürütme organının faaliyet alanlarını hukuki çerçeveye kavuşturan ve idarenin sürekliliğini garanti altına alan bir metindir.
Toplam 32 maddeden oluşan teklifin ilk bölümü idari düzenlemelerle ilgili olmak üzere teşkilat isimlerinin güncellenmesi, Anayasa Mahkemesi kararıyla iptal edilen idari yetkilerin kanunla yeniden ihdası, personel rejimine ilişkin düzenlemeler ve yerel yönetimlerin kuruluş, kaldırılış süreçleri gibi başlıklara odaklanmaktadır.
MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Vekilim, Anayasa Mahkemesini bırakalım da Burdur-Fethiye yolunu yapalım önce ya.
MUSTAFA OĞUZ (Devamla) - Müsaadenizle öne çıkan birkaç maddeye kısaca değinmek istiyorum.
Cumhurbaşkanlığı teşkilat yapısında yapılan değişikliğe uygun olarak "Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği" ibaresi Harcırah Kanunu'nda işlenmektedir, sadece ibare güncellemesi olup herhangi bir mali yük getirmemektedir.
Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği 7258 sayılı Kanun'daki düzenleme yeniden bu kez kanunla yapılmakta ve Spor Toto bayilik sisteminin denetim ve gözetimiyle ilgili yetkililer netleştirilmektedir.
Yine, Türk Silahlı Kuvvetleri personel sisteminin esnekliğini artırmak amacıyla subayların rütbe bekleme sürelerinin Cumhurbaşkanı kararıyla uzatılıp kısaltılabilmesi yönünde kanuni bir yetki verilmesi de öngörülmüştür. Daha önce bu yetki 703 sayılı KHK'yle getirilmişti ancak Anayasa Mahkemesi bu düzenlemenin Anayasa'ya aykırı olduğuna ve yalnızca kanunla yapılabileceğine karar vererek hükmü iptal etmiştir. Yine, yeni yapılan düzenleme iptal kararının ardından kanunla aynı yetkiyi yeniden tesis etmekte, böylece Türk Silahlı Kuvvetlerinin özellikle personel ihtiyacının kritik olduğu dönemlerde rütbe bekleme sürelerinde hızlı değişiklik yapabilmesine olanak sağlanmaktadır.
Başka bir maddeyle ise insani amaçlı mayın temizliği faaliyetlerinde kullanılacak ekipmanların yurt dışından vergisiz temin edilebilmesinin önü açılmaktadır. Bu kapsamda, Ottawa Sözleşmesi uyarınca ülkemizin taahhütleri yerine getirilirken gümrük muafiyetinin devamı operasyonel kolaylık sağlamaktadır.
Yine bu teklifle Yükseköğretim Kurulunun yapısı, rektör atamaları ve yabancı uyruklu öğretim elemanlarına ilişkin düzenlemeler kanunla yeniden tesis edilmekte, yükseköğretimde yönetişim ve uluslararası antlaşma hedefleri desteklenmektedir.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; teklifte ayrıca yerel yönetimlerle ilgili oldukça önemli ve dikkatli hazırlanmış düzenlemeler de yer almaktadır. 16, 17 ve 18'inci maddeler, belediye ve köy tüzel kişiliklerinin kurulması ve kaldırılmasına ilişkin süreçleri yeniden tanımlamakta, Cumhurbaşkanlığı kararnamesiyle kurulma ve kaldırma imkânlarını Anayasa’nın 123'üncü maddesine uygun şekilde kanun temelli hâle getirmektedir. Bu değişikliklerle birlikte, nüfusu 2 binin altına düşen 90 belde belediyesinin durumu da Anayasa'ya uygun şekilde yeniden değerlendirilebilecektir.
Teklifte yer alan birçok diğer düzenleme, örneğin Ticaret Bakanlığı Döner Sermaye İşletmesine dair 30'uncu madde, kamu iktisadi teşebbüslerinin anonim şirket olarak kurulabilmesine ilişkin 28'inci ve 29'uncu maddeler ve Çanakkale Savaşları Gelibolu Tarihi Alan Başkanlığı gelirlerine ilişkin 24'üncü ve 25'inci maddeler mevcut uygulamayı kanuni çerçeveye oturtmayı amaçlamakta, uygulamada bir boşluk bırakmamakta ve ek mali yük oluşturmamaktadır.
Görüldüğü üzere, bu teklifin temel karakteri, yeni haklar veya yükümlülükler getirmekten ziyade mevcut yapının hukuka daha uygun hâle getirilmesini sağlamak, Anayasa Mahkemesi kararlarına uyum sağlamak ve idari işleyişin sürekliliğini temin etmektir. Bu yönüyle teklif hem hukuki hem idari hem de mali açıdan rasyonel ve gereklidir. Bu teklif sadece kanun maddelerini değiştirmiyor; kamu hizmetlerinin işleyişine hız, kurumlara netlik, vatandaşımıza güven katıyor. Görüşmekte olduğumuz bu kanun teklifiyle Anayasa Mahkemesinin iptal ettiği maddeleri hukuk devleti ilkesine uygun şekilde yeniden düzenliyoruz, güncel olmayan teşkilat yapılarındaki uyumsuzlukları gideriyoruz, vatandaşa ulaşan hizmetin önündeki bürokratik tıkanıklıkları ortadan kaldırıyoruz.
Değerli milletvekilleri, bazı çevreler idari düzenlemeleri teknik ayrıntılar olarak görüp hafife alabilir ancak şunu açıkça ifade etmek isterim: Kamu yönetiminde bir paragrafı düzeltmek bazen milyonların hayatını kolaylaştırır, kurumlar arası görev çakışmalarını çözmek yatırımların gecikmesini önler, yetki karmaşasını ortadan kaldırmak yerelde işlerin yürümesini sağlar. Bu teklifin içinde sadece metin değişiklikleri yok, aynı zamanda kararlılık var; devletin işleyişinde neyin gerekli olduğunu bilen, sorumluluktan kaçmayan, çözüm odaklı bir anlayış var.
Bugün muhalefet bu teklifin bazı yönlerine teknik itirazlar getirebilir, saygı duyuyoruz ama biz şunu söylüyoruz: Eğer bu ülkede kamu hizmeti daha etkin işleyecekse, eğer bu ülkede yatırım süreçleri hızlanacaksa, eğer vatandaş "Devlet beni görüyor, duyuyor." diyecekse bu tür düzenlemelere cesaretle "evet" demek gerekir.
MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Burdur-Fethiye yolunu yapın Sayın Vekilim!
MUSTAFA OĞUZ (Devamla) - Sayın Tanal, sizi de "evet" demeye davet ediyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Ya, yol olmazsa yatırım olmaz ki Vekilim!
MUSTAFA OĞUZ (Devamla) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; bu teklif aynı zamanda kaynak israfına karşı da bir duruştur. Maliyet-etki dengesi gözetilmiş, hiçbir kalem keyfî şekilde yazılmamıştır.
MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Sayın Vekilim, Burdur-Fethiye yolu olmadan yatırım olmuyor!
MUSTAFA OĞUZ (Devamla) - Bu düzenlemeler tek kuruş harcamadan büyük idari sorunları çözüyor, bazı maddeler ise uzun vadede milyonlarca lira tasarruf sağlayacak önlemler içeriyor.
Buradan açıkça ifade ediyorum: Bu teklif devletin ciddiyetini, Meclisin iradesini ve Hükûmetimizin istikrar vizyonunu yansıtmaktadır. Biz laf değil iş üretiyoruz, biz kaos değil düzen getiriyoruz, biz sorunları öteleyen değil çözümleri inşa eden kadrolarız. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)
Bugün burada görüştüğümüz teklif bütünüyle değerlendirdiğimizde maliyeti sınırlı ama faydası yüksek bir düzenlemedir, kimi maddelerde hiçbir mali yük getirmeden sadece hukuki netlik sağlanmaktadır, bazı maddelerde ise orta ve uzun vadede kamuya maliyet avantajı sunan yapısal iyileştirmeler hedeflenmektedir.
Değerli milletvekilleri, idari koordinasyonu güçlendiren, mevzuattaki çelişkileri gideren ve kamu görevlerinin yerine getirilmesini kolaylaştıran bu teklifin yasalaştıktan sonra kamu hizmetlerinin vatandaşımıza daha sağlıklı şekilde ulaşmasına vesile olacağına inanıyoruz.
MAHMUT TANAL (Şanlıurfa) - Kamu hizmetinin sağlıklı ulaşması için Fethiye-Burdur yolu şart.
MUSTAFA OĞUZ (Devamla) - Bu duygularla, teklifin hazırlanmasında katkısı olan tüm kurumlara, milletvekillerimize ve Plan ve Bütçe Komisyonu üyelerimize teşekkür ediyor, kanun teklifinin ülkemiz için hayırlı olmasını temenni ediyor, yüce Meclisi ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)