| Konu: | Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 104 |
| Tarih: | 17.07.2024 |
TAHSİN OCAKLI (Rize) - Sayın Başkanım, değerli milletvekilleri; ekranları başında izleyen izleyicilerimizi saygıyla selamlıyorum.
Bugün, "tasarruf tedbirleri" başlığıyla bize sunulan paketle ilgili konuşuyoruz. Önce bu paketin içeriğinde neler olduğunu kısa başlıklarla hemen hatırlatacağım ve sonra da arkasından neler yapılması gerektiğini söyleyeceğim. Ne var bu paketin içinde, tekrar bir baştan bakalım arkadaşlar. Birincisi, elektrikli otomobillerin üretilmesi için yabancı yatırımcılara imtiyaz tanınması, ÖTV indirimi yapılması, damga vergisinden muaf tutulması gibi bir düzenleme var.
Ne var başka? BOTAŞ'ın zararlarının; 52,5 trilyonu bulan BOTAŞ'ın zararlarının hazineye devri ve yine BOTAŞ'ın gaz alımına ilişkin kamu ihale kapsamında bırakılmak suretiyle istediği biçimde gaz alımı sağlamasına meydan verecek düzenlemeler var.
Üçüncüsünde ne var değerli arkadaşlar? Yine, Türkiye Petrolleri Anonim Ortaklığı kurumumuzun ortaklarına da ona tanınan imtiyazların tamamının tanınmasına dair düzenlemeler var.
Yine, ne var? Hazine ve Maliye Bakanlığına Varlık Fonundaki şirketlere ait devlet iç borçlanma senedi ihraç edebilme yetkisi var ve birden fazla görevi olan, ikinci yerde yönetim kurulu üyeliği yapanlar için maaşının 98 bin TL olmasını düzenleyen bir madde var.
Türk-Japon Bilim ve Teknoloji Üniversitesinin kurulması için hazine garantisi veren bir düzenleme var.
Şimdi, değerli arkadaşlar, buraya kadar saydıklarımdan nerede tasarruf ettiğimizi anlayabileniniz varsa beri gelsin, özellikle AKP sıralarından bununla ilgili bir cevap verilmesi hâli beni çok mutlu eder.
Şimdi, gelelim teklifin 2'nci maddesine, benim asıl onun üzerinde konuşmam gerekiyor, başlığı söyledikten sonra genelini. 2'nci maddesinde ne var? Bir sürü milletvekili arkadaşım da söz etti, taşıtların ve iş makinelerinin satışına ilişkin yetkinin Özelleştirme İdaresi Başkanlığına devredilmesiyle ilgili bir yetki düzenliyor. Sanıyorum, 700'ün üzerinde bir taşıtın satışından söz ediliyor.
Bizim iddiamız da şu: Değerli arkadaşlar, buradaki satışları niçin Kamu İhale Kanunu'yla açık bir şekilde, herkesin görüp denetleyebildiği bir biçimde yapmıyorsunuz da özel yetkilerle Özelleştirme İdaresi Başkanlığına devrediyorsunuz? Bunu komisyonlarda da çokça konuştuk ama ne yazık ki bu satışlara ilişkin usul ve esasların çerçevesini Özelleştirme İdaresi Başkanlığına devretmek suretiyle yeniden bazı şeyleri gözden kaçırmak istiyorsunuz.
Şimdi, taşıtları satıp da servisleri özellikle çalışanlardan aldığınızda o insanların -maaşlarının- cebinden parasını alma eylemini yapmış olmayacak mısınız? Buradaki tasarrufla bu konudan kurtarabilir misiniz?
Başka önemli bir şey değerli arkadaşlar, bir çıkışla ilgili tavsiyemi anlatmam lazım. Bir kere, Türkiye'nin sizin hazırladığınız bu paketle 100-120 milyar arasında -sizin de rakamını bilmediğiniz- bir tasarruf yapacağı öngörünüzü şöyle size bir karşılıklı özetleyeyim, bence bunu yapın diye öneriyorum: Örneğin, sarayın harcamalarının geçen yıla göre maliyeti 8 kat arttı ve rakamlar 1 milyar 600 milyonu buluyor. Değerli arkadaşlar, işte, saray, harcamalarının yüzde 10'unu tasarruf ederse eğer, bu da 160 milyar lira eder, sizin öngördüğünüz 110 milyar liralık harcamanın yerini karşılar. Hani, bu araçlardan edeceğiniz tasarruflar var ya, bunu cuma namazlarına ya da başka yerlere giderken çokça oluşan konvoylardan kısıtlayın, gelin, buradan da yine size ayrıca çıkar.
Devlet davet ederek -yine, başka bir tasarruf yolu budur, çok önemlidir, milletvekili arkadaşlarım da bahsetti- 21/d metoduyla ihale ettiğiniz yani adresi belli, 2-3 kişiyi davet ederek verdiğiniz ihaleleri durdurun.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
TAHSİN OCAKLI (Devamla) - Sayın Başkanım, izninizle bitiriyorum.
BAŞKAN - Buyurun.
TAHSİN OCAKLI (Devamla) - Eğer bunu durdurursanız sizin hazırladığınız bu tasarruf paketinin en az 10 katı kadar daha tasarruf elde edersiniz. Tasarruf, sizin yaptığınız gibi üreticileri zora sokmakla olmaz.
Bakın, bugün de söyledim arkadaşlar, 17 liraya ilan ettiğiniz çayın bedeli şu anda 10-12 liraya satın alınıyor, çiftçi böyle on altı saat çalıştırılarak eziliyor; buna dair bir çıtınız çıkmıyor, tasarruftan söz ediyorsunuz.
Mesela, başka bir tasarruf metodu da enerji dağıtım şirketlerine sağladığınız faydalardır. Bakın, yüzde 65,88 fayda sağlanıyor, yüzde 38 enerjiye zam yaptınız ama buralardan, enerji dağıtım şirketlerinden herhangi bir indirim almak suretiyle de tasarruf etmiyorsunuz. Yazıktır arkadaşlar, bu insanlar çok eziliyor. Bu maddeyi gelin, geri çekin.
Saygılar sunuyorum. (CHP sıralarından alkışlar)