| Konu: | Türkiye'nin bütün zorlu sınamalara rağmen hedeflerine ulaşma kararlılığını sürdürdüğüne, 6 Şubat depremlerinin bütçeye getirdiği yüke ve Hazine ve Maliye Bakanlığı kadrolarıyla ilgili yapılması gerekenlere ilişkin açıklaması |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 41 |
| Tarih: | 20.12.2023 |
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Öncelikle, Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesinin ülkemize, milletimize hayırlı olmasını diliyorum ve Sayın Bakanın nezdinde de tüm Hazine ve Maliye Bakanlığı mensuplarına katkı verenleri tebrik ediyorum, başarılar diliyorum.
Sayın Başkan, 2020 yılı başından itibaren tüm dünyayı etkisi altına alan Covid-19 salgını, 2022 yılında Rusya-Ukrayna savaşı, ABD-Çin gerilimi, tedarik zinciri ve ticaret kanalları ile enerji ve gıda sektörleri başta olmak üzere ekonomi üzerindeki belirsizlikleri artırmıştır. Yani belli bir zaman perspektifi içinde değerlendirmek gerekir ekonomiyi ve maliye politikalarını. Geride bıraktığımız süreçte Türkiye, bütün zorlu sınamalara rağmen hedeflerine ulaşma kararlılığını sürdürmektedir, bu kararlılığı devam ettirmektedir. 2022 yılında yüzde 5,5'luk büyüme hızıyla son üç yıl boyunca kesintisiz büyüyen Türkiye, 2023 yılının ilk yarısından sonra, üçüncü çeyreğinde yüzde 5,9 oranındaki büyümeyle de kesintisiz, güçlü büyüme eğilimini devam ettirmiştir. Üçüncü çeyrekteki 5,9'luk büyüme oranı, diğer ülkelerle karşılaştırıldığında, Avrupa Birliği, OECD ve G20 ülkeleri arasında 1'inci sırada yer almıştır.
Türkiye'nin büyümesine bağlı olarak istihdamı da benzer ekonomilere nazaran daha olumlu seyretmektedir. Vatandaşlarımızın hayatını olumsuz bir şekilde yakından etkileyen enflasyon, şiddeti azalsa da Türkiye'nin önemli gündem maddelerinden biri olmaya devam etmektedir. Alınan tedbirler ve uygulanan para ve maliye politikaları sonucu enflasyonda yükseliş trendinde düşüş eğilimi de başlamıştır. Enflasyonda gözlenen yükselişte küresel enerji, gıda ve tarımsal emtia fiyatlarındaki artışların oluşturduğu güçlü negatif arz şokları da etkili olmaya devam etmiştir.
6 Şubat Kahramanmaraş ve Hatay depremlerinin yol açtığı hasarların onarımına yönelik harcamalar bütçeye önemli bir yük getirmiştir. Depremde hasar gören bölgelerin yeniden ihyası ve imarıyla, depremin etkilerinin ortadan kaldırılması amacıyla 2023 yılında 762 milyarın dışında 2024 yılında da 1 trilyon 28 milyar lira harcama yapılması planlanmakta ve öngörülmektedir.
Türkiye ekonomisinde yüksek oranlı ve istikrarlı büyümenin sağlanmasında finansmanın sürdürülebilir ve sağlıklı kaynaklardan temin edilmesi, dış kaynaklara olan bağımlılığın azaltılması, kaynakların gelir artırıcı, istihdam sağlayıcı ve verimlilik potansiyeli yüksek alanlara yönlendirilmesi gerekmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Akçay, lütfen tamamlayın.
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Kalıcı olarak istihdam dostu, sürdürülebilir bir büyüme ortamını tesis etmek, işsizliği azaltmak, gelir dağılımını adil hâle getirmek, enflasyonu kalıcı şekilde aşağıya çekmek, fiyat istikrarını ve finansal istikrarı sağlamak, üretim ve ihracatın ithalat bağımlılığını azaltarak rekabet gücü yüksek bir üretim ekonomisi tesis etmek, dünyada Türk malı markalı ve patentli ürünleri daha da yaygınlaştırmak öncelikli beklentilerimiz arasındadır.
Sayın Başkanım, bu arada Hazine ve Maliye Bakanlığı kadrolarıyla ilgili bir iki hususu başlıklar hâlinde saymak istiyorum. Taşra uzmanları ile merkez uzmanları arasındaki özlük ve maaş farklılıkları giderilmelidir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Akçay, son sözlerinizi alalım.
Buyurun.
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Denetim ve incelemeye yetkili defterdarlık uzmanlarının muhasebe denetmenliği ünvanına geçişleri sağlanmalıdır. Yardımcı hizmetler sınıfında çalışanlar için görevde yükselme ve ünvan değişikliği sınava açılmalıdır. Taşra teşkilatındaki personel eksikliği giderilmelidir. Anayasa Mahkemesinin iptal kararı dikkate alınarak Başhukuk Müşavirliği ve Muhakemat Genel Müdürlüğü merkez ve taşra teşkilatında çalışan idari personelin 666 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'yle kaldırılan vekâlet ücretleri yeniden ödenmelidir. Merkez ve taşra teşkilatına fazla mesai ücreti getirilmelidir. Gelir İdaresi bünyesindeki kariyer uzmanlıklar arasındaki merkez ve taşra ayrımı da kaldırılmalı, bu kapsamda, devlet gelir uzmanları ile gelir uzmanları arasındaki özlük ve maaş farklılıkları da giderilmelidir. Vergi dairesi müdür yardımcısı ve gelir uzmanlarına sınırlı inceleme yetkisi verilmesi de idarenin yükünü önemli ölçüde azaltacaktır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Son sözüm...
BAŞKAN - Sayın Akçay, lütfen son sözünüzü alalım.
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Başkan, süre konusunda, bu konuda çok özenli davranıyoruz, hassasiyetiniz için ayrıca da teşekkür ederim, sağ olun.
BAŞKAN - Sağ olun.
ERKAN AKÇAY (Manisa) - 2003, 2004 ve 2006 yıllarında Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından yapılan ortak sınavla devlet gelir uzman yardımcısı, gelir uzman yardımcısı ve vergi denetmen yardımcısı alınmıştır. Bu kadrolara atanan personelin özlük haklarında daha sonraki yıllarda yapılan değişiklikler nedeniyle gelir uzmanları -ki sayıları 400 kişi- aleyhine önemli farklılıklar meydana gelmiştir. Meclis Dilekçe Komisyonu kararında, ortak sınavla giren gelir uzmanları nezdinde bir çalışma yapılması, ünvanlar arasında yatay geçiş sağlanması istenmiştir. Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından Meclis Dilekçe Komisyonuna verilen cevapta da kanuni bir düzenleme gerekliliğinden bahsedilmektedir.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Sayın Bakan, bu, âdeta kanayan bir yara hâline gelmiştir.
BAŞKAN - Sayın Akçay...
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Buna bir vaziyet edilmesinde fayda mülahaza ediyoruz.
Çok teşekkür ediyorum.
Hayırlı uğurlu olsun.