| Konu: | 7 Aralık Sivil Havacılık Günü'ne ve Türkiye'nin yerli ve millî kalkınma hamleleriyle yüksek teknolojinin ve savunma sanayisinin gelecek vizyonunu şekillendirdiğine ilişkin açıklaması |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 31 |
| Tarih: | 07.12.2023 |
ERKAN AKÇAY (Manisa) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Birleşmiş Milletler Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü tarafından, 1992 yılından beri 7 Aralık Sivil Havacılık Günü olarak kutlanıyor. Türkiye Cumhuriyeti'nin havacılıkta en ileri devletlerden biri olmasını hedefleyen Gazi Mustafa Kemal Atatürk havacılık çalışmalarına büyük önem vermiş ve en büyük destekçisi olmuştur, "Gökyüzünü koruyamayan uluslar yarınlarından asla emin olamazlar." sözüyle havacılığın ne kadar önemli olduğunun da altını çizmiştir. Havacılığın gelecekte ulaşacağı seviyeyi ferasetle öngören Atatürk "Kanatlı bir gençlik, memleketin geleceği bakımından en büyük güvencedir. Bir gün Batılı ayaklar Ay'da ayaklarının izlerini bırakacaklarsa bunların arasında bir de Türk'ün bulunması için şimdiden çalışmalara girişmek, aşamalar kaydetmek gerekir." diyerek Türkiye Cumhuriyeti'ne ve Türk gençliğine hedef çizmiştir. Türk havacılığının gelişmesi, güçlendirilmesi amacıyla da 1925 yılında Türk Tayyare Cemiyeti kurulmuştur. 15 Ağustos 1925'te Kayseri'de ilk uçak fabrikası TOMTAŞ kurulmuştur. Bu fabrikada 200 civarında uçak üretilmiştir ancak 15 Mart 1950'de ABD'yle yapılan bir anlaşmayla Kayseri Uçak Fabrikası kapatılmıştır.
Vecihi Hürkuş, ilk Türk sivil uçağı Vecihi 14'ü yapmış ve 27 Eylül 1930'da ilk uçuşunu gerçekleştirmiştir. 1937 yılında Türk Hava Kurumu, Hürkuş'u mühendislik eğitimi için Almanya'ya göndermiştir. 1939 yılında Almanya'daki okulu başarıyla bitiren Vecihi Hürkuş'a uçak mühendisi ruhsatı verilmemiştir. Hürkuş Hava Yolları büyük baskılar, kaçırılmalar ve sabotajlar gerekçe gösterilerek uçuştan men edilmiştir.
Nuri Demirağ 1936 yılında uçak inşa etmeye başlamış ve 1940 yılında Amerika'yla boy ölçüşebilen ilk yerli uçakları yapmıştır. Emperyalistlerin baskılarıyla dönemin hükûmeti yerli uçak almak yerine ABD'den uçak almayı tercih etmek zorunda kalmıştır. İspanya, İran ve Irak'tan alınan siparişler engellenmiş, Demirağ'ın yurt dışına uçak satamaması için 15 Mart 1950'de kanun çıkarılmıştır. Sipariş alamayan Demirağ Uçak Fabrikası 1950 yılında kapanmıştır. Atatürk döneminde kurulan uçak ve silah fabrikalarımız daha sonraki hatalar sonrasında kapatılmış ve savunma sanayimiz yok edilmiştir.
Savunma gücü bir milletin bağımsız, güçlü ve müreffeh bir ülke olarak yaşamasında en önemli etkenlerdendir. Türkiye, yerli ve millî kalkınma hamleleriyle yüksek teknolojinin ve savunma sanayisinin gelecek vizyonunu şekillendirmektedir. Millî teknoloji hamleleriyle savunma sanayisinde yerlilik oranı yüzde 80'lere ulaşmış bulunmaktadır. Uçaklardan helikopter ve insansız hava, kara, deniz araçlarına, çok maksatlı amfibi gemimiz TCG ANADOLU'dan denizaltılara, fırkateynlerden korvetlere, akıllı mühimmatlardan füzelere, hava savunma sistemlerinden elektronik harp sistemlerine kadar tüm ileri teknoloji ürünleri artık ülkemizde üretilmekte, ihraç edilmektedir. Türkiye çok sayıda ülkeye savunma sanayisi ürünleri ihraç eden bir ülke konumundadır. İnşallah bu başarıların ve hamlelerin artarak devam etmesini diliyoruz.
Teşekkür ederim Sayın Başkan.