| Konu: | Antalya'nın sorunlarına ilişkin gündem dışı konuşması |
| Yasama Yılı: | 2 |
| Birleşim: | 24 |
| Tarih: | 22.11.2023 |
AYKUT KAYA (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulumuzu ve aziz milletimizi saygıyla selamlıyorum.
Bugün Antalya'mızın en önemli sorunlarının başında gelen ulaşım sorununu ele almak istiyorum. Birçok defa ihalesi ertelenen, en son aralık ayında ihalesi yapılacağı söylenen Antalya-Alanya Otoban Projesi'nin ivedilikle hayata geçirilmesi gerekiyor. D400 Kara Yolu mevcut ulaşım yükünü kaldıramamaktadır. Hep aynı örneği veriyorum: Almanya'dan uçakla Antalya'ya üç saatte gelen bir turist, Antalya'dan Alanya'ya yazın üç buçuk saatte gidememektedir; bu otoban acil yapılmalıdır. Yap-işlet-devret modeliyle değil, doğrudan millî bütçeden karşılanarak yapılması gerekmektedir çünkü Antalya zaten gereken vergiyi, katkıyı ülke ekonomisine sağlamaktadır. Ayrıca, alternatif turizm yolunun havalimanından Kızılağaç bölgesine kadar eksikliklerinin de bir an önce tamamlanması gerekiyor. Boğazkent ve Gündoğdu arasında yapılamayan 18 kilometrelik yolun ve Manavgat-Sorgun bölgesine bir köprü yapılarak Kızılağaç'a bu alternatif turizm yolunun bağlanması gerekmektedir.
Antalya'yı ilçelerine ve diğer illere bağlayacak demir yolu projesinin inşaatına da bir an önce başlanmalıdır. 2024 yılına girerken millî ekonomiye ciddi katkı sağlayan bir şehir düşünün ama hâlâ demir yolu ve otobanı bulunmamaktadır. Yıllardır yapımı devam eden Çubukbeli Tüneli'nin ve Konya-Antalya bağlantısını sağlayan Alacabel Tüneli'nin de bir an önce tamamlanması ve bağlantı yollarının açılması gerekmektedir. Gazipaşa-Anamur arasında yıllardır inşaatı devam eden yolun da bir an önce ödenek ayrılarak tamamlanması gerekmektedir. Şiddetli yağışlarda yol saatlerce trafiğe kapalı kalmaktadır. Bu yol, Antalya'nın sahilden doğu ve güneydoğuya olan bağlantısıdır ve önemlidir.
Antalya'nın, 3 tane, Antalya trafiğini rahatlatacak ama tamamlanmamış çevre yolu projesi vardır. Bunlardan bir tanesi, 15 kilometrelik Batı Çevre Yolu; Konyaaltı'ndan başlayıp Korkuteli yol kavşağına kadar bu yol açılsa da bu yol üzerinde bitirilmeyen kavşaklardan dolayı sıkıntı yaşanmaktadır. Bu yol üzerindeki 2 kavşağın köprülü kavşak yapılması gerekmektedir. Bu kavşaklar, Korkuteli yol ayrımı kavşağı ve Duraliler Kavşağı'dır. İkincisi, 37 kilometrelik Kuzey Çevre Yolu; organize sanayi üstünden Aksu'yu geçtikten sonra bağlanacak bu yolun sadece 18 kilometrelik kısmı bitirilmiş durumda, kalan kısmının da bir an önce bitirilmesi gerekmektedir. Bir de hiç açılmayan 15 kilometrelik Kuzeybatı Çevre Yolu vardır. Bu çevre yollarının yapılması kent içi trafiğini rahatlatacaktır; ürün taşıyan kamyonlar, turist taşıyan araçlar şehir içine uğramadan devam edebileceklerdir. Ayrıca, Hürriyet Caddesi üzerindeki Yeni Sanayi Kavşağı, Uncalı Kavşağı ve Duraliler Kavşağı'nda da köprülü kavşak yapılması gerekmektedir.
İktidar temsilcileri ve bakanları "Antalya'ya hızlı treni 2023 yılına kadar 3 koldan getireceğiz." diye söz vermişlerdi. 3 koldan 1'incisi Konya'dan, 2'ncisi Eskişehir'den, 3'üncüsü İzmir'den gelen bu projelerin ne yazık ki hâlâ inşaatına bir türlü başlanmamış durumdadır. Antalya'mızın hızlı trenle diğer illere bağlanması iç turizmi de geliştirecek ve hareketlendirecektir. Hızlı tren projeleri bir an önce hayata geçirilmelidir.
Antalya'mızdaki mevcut raylı sistem hattı da artırılmalıdır, böylece trafik yoğunluğu azalacaktır. Mevcut 3 raylı sistem hattına 2 hat daha eklenerek 5 hatta çıkarılması planlanmaktadır. Büyükşehir Belediyesinin bir an önce bu 2 hat inşaatını bitirmesi ve kamuoyunu ne zaman biteceği konusunda aydınlatması gerekmektedir. Ayrıca, Antalya'dan Gazipaşa Havalimanı'na kadar bir raylı sistemin hayata geçirilmesi de önemlidir ve elzemdir. Antalya Limanı'mızın bir demir yolu bağlantısının olmaması da düşündürücüdür. Burdur'dan Antalya Limanı'mıza konvansiyonel bir demir yolu hattının gelmesi hem lojistik maliyetini azaltacaktır hem de trafik yoğunluğunu azaltacaktır.
Antalya'mızda halk otobüsleri verimli çalışmamaktadır. Seferler planlara ve programlara uygun yapılmamakta, rastgele ve Belediyece belirlenmiş duraklarda durmamakta, trafiği aksatmakta, yolculara özensiz davranılmaktadır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
AYKUT KAYA (Devamla) - Büyükşehir Belediyesi, halk otobüsleri konusunda koordinasyon ve denetim yetkisini daha etkin kullanmalıdır. Otobüs taşımacılığında özelleştirme vatandaşlara hizmet anlamında pek başarılı olmamıştır. Dolayısıyla Büyükşehir Belediyesinin taşımacılıkta bütün inisiyatifi kendi üzerine alması vatandaşların daha iyi hizmet alması için önemli olacaktır.
Son olarak yakında Büyükşehir Belediye Başkanlığı seçiminde belediye başkan adaylarından bu ekonomik krizde üniversitede okuyan öğrencilerimiz için toplu taşımayı ücretsiz yapmalarını ve üniversitedeki her gencimize internet desteği vermelerini talep ediyorum.
Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)