GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:10
Tarih:19.10.2023

AYKUT KAYA (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulumuzu saygıyla selamlıyorum.

Bugün Konutların Turizm Amaçlı Kiralanmasına ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'yle alakalı görüşlerimi sizlerle paylaşmak istiyorum.

Konutların günübirlik kiralanmasıyla alakalı olarak ruhsatlandırılmasını, devletimizin vergi kaybının önlenmesini ve kalacak kişilerin kimlik bilgilerinin emniyet güçleriyle paylaşılmasını destekliyoruz. Hazine ve Maliye Bakanımız Sayın Mehmet Şimşek her attıkları adım için "Etki analizi yapıyoruz." demişti. Ne yazık ki bu kanun değişikliğinde detaylı bir etki analizinin yapılmadığını görüyoruz. İYİ Parti Antalya Milletvekili olarak ve bölge sorunlarını yakından takip eden bir vatandaş olarak bu düzenlemedeki bazı sıkıntıları dile getirmek istiyorum. Kültür ve Turizm Bakanlığımızın yetkisinde olan izin belgesinin valilik vasıtasıyla sağlanmasının süreci zorlaştıracağını düşünüyorum, valiliklerin yerine belediyelerin bu süreci hızlandıracağına ve kolaylaştıracağına inanıyorum. Belge alabilmek için gerekli olan oturduğu apartmandaki tüm kat maliklerinden oy birliğiyle izin alınması konusu sektörün gelişmesini engelleyecek nitelikte bir karardır, eşitlik ilkesine de aykırı olduğunu görmekteyiz. Düşünün, site içerisinde müstakil bir daireniz var, bir onaya ihtiyaç duymadan kiraya verebiliyorsunuz yani ekonomik koşullarınız çok iyi durumdaysa izin alabiliyorsunuz ama apartmanda oturan bir girişimciyseniz izin almanız zorlaşmaktadır ve oy birliğine ihtiyaç duyuyorsunuz. Elbette, bu noktada, aile apartmanlarında ailelerin kaygılarını da karşılayacak şekilde ve diğer paydaşları da kapsayacak şekilde makul bir formül bulunabilir. Buna istinaden, daha önce kentsel dönüşüm sürecinde de yaşanan sıkıntıların tekrarlanmaması ve eşitlik ilkesinin nispeten tesis edilmesi adına, bu değişikliğin en azından "Kat maliklerinin en az yarısının iznini almak." şeklinde değiştirilmesinin daha makul olacağı kanısındayım. İktidar olarak "Bizim her dediğimiz doğru, her dediğimiz geçerli." demeyin, lütfen muhalefetin dediklerini de dikkate alın; bizim de sizin de amacınız vatandaşlarımızın iyiliğini düşünmektir.

Yine, güvenlik ve genel ahlaka aykırı durumların denetlenmesi konusuna değinmek istiyorum. Kanun teklifinin maddesinde, turizm amaçlı kiralanan konutların yetkili kamu kurum ve kuruluşları tarafından denetleneceği belirtilmiştir. Sormak istiyorum, yetkili kamu kurum ve kuruluşları kimdir? Genel ahlaka aykırılığı nasıl belirleyeceksiniz? Kiralamaların A grubu seyahat acenteleri aracılığıyla yapılabilmesi girişimcilerin işini oldukça zorlaştıran bir durumdur, vatandaşımızı zor bir prosedüre sokan ve ek maliyet getiren bir süreç olarak görmekteyiz.

Antalya Milletvekili olarak kendi ilimden bildiğim, gözlemlediğim üzere, paylaşım ekonomisini desteklememiz gerektiği kanısındayım. Antalya gibi turizm merkezlerinde "her şey dâhil" sisteminin dışında ekonomik tatil yapmak isteyen dar ve orta gelir grubundaki vatandaşlarımızın bu kanunla mağdur olacağı ortadadır. Size Alanya bölgesinden bir örnek vereyim: İskandinav misafirlerin en çok tercih ettiği konaklama türünün apart oteller olduğunu bilmemiz lazım. Bu tür turistleri başka ülkelere kaptırmamız hâlinde kent merkezlerinde kaybedilecek ekonomik canlılıktan en çok da kent esnafı etkilenecektir.

Kolaya kaçan yasakçı düzenleme eğiliminin turizm sektörünü etkileyen sonuçlarından iki örnek de "Booking.com" ve PayPal'ın yasaklanmasıydı. Bir yandan "Ülkeye daha çok yabancı turist çekelim, cari açığın finansmanında turizm daha çok öne çıksın." diye konuşuyoruz ama diğer yandan da yabancı turistlerin çok kullandığı dijital ödeme çözümünü yasaklıyoruz. 9 Ekim itibarıyla yaklaşık 700 bin "web" sayfası PayPal'la ödeme kabul ediyor. Böyle bir küresel durum ve trend varken PayPal'ın yasaklanması, ülkemizde hem e-ticaretin, ihracatın hem de turizmin yaygınlaşmasının önünde bir engel olarak durmaktadır. Vatandaşın çıkarını gözeten, dijitalleşmeye ve entegrasyona uygun, ulaşılabilir bir turizm şehri için birlikte hareket etmeliyiz. Bu bağlamda, dijital hizmet sunumu, akıllı ve dijital şehirler gibi konuları ve alanlardaki yatırımları konuşmamız gerekirken hâlâ asıl gündeme odaklanmayı zorlaştıran hususlarda zaman harcıyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

AYKUT KAYA (Devamla) - Toparlıyorum.

BAŞKAN - Buyurun.

AYKUT KAYA (Devamla) - Örneğin, dünyanın en güzel şehirlerinden Antalya'nın hâlen yabancı misafirlerin isteklerini karşılayacak bir mobil aplikasyonu yok. Sorunlar var diye günlük kiralama faaliyetini neredeyse yasaklayacak sertlikte bir düzenleme yapmak ne kadar doğru? Konuşmamın başında değindiğim etki analiz raporları hazırlandı mı?

Kıymetli milletvekilleri, her sorunlu alan gördüğümüzde bunu tamamen yasaklamak ya da yasaklamış gibi kısıtlamak en kolay ve kötü çözüm. Daha iyi, daha etkin çözümler üretebilecek kapasitedeyiz. Sorarım size, kamu kurumlarımızda bir sürü nitelikli uzmanımız ne için var, bizler ne için varız?

Kıymetli milletvekilleri, özetle, bu kanun teklifiyle ilgili olarak konutların kayıt altına alınması ile gereken tedbirlerin alınması konusunda atılacak adımları sonuna kadar destekliyoruz. Ancak kayıt dışı kazancın engellenmesi hedefiyle hazırlanan kanun teklifinin bu hâliyle yasalaşması hâlinde turizm sektörü üzerinde ciddi olumsuz etkileri olacağını tekrar belirtmek isterim.

Saygılarımla. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)