GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: 6/2/2023 Tarihinde Meydana Gelen Depremlerin Yol Açtığı Ekonomik Kayıpların Telafisi için Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi İhdası ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:1
Birleşim:15
Tarih:13.07.2023

HAKAN ŞEREF OLGUN (Afyonkarahisar) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; görüşmekte olduğumuz 6/2/2023 Tarihinde Meydana Gelen Depremlerin Yol Açtığı Ekonomik Kayıpların Telafisi İçin Ek Motorlu Taşıtlar Vergisi İhdası ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Teklifi'nin 15'inci maddesi hakkında grubumuzca verilen önerge lehine söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle, muhterem heyetinizi ve aziz milletimizi saygılarımla selamlıyorum.

Yine, Meclis Genel Kurulundaki bu ilk konuşmamda bize destek vererek bu göreve layık gören Afyonkarahisarlı tüm hemşehrilerime selam ve şükranlarımı sunuyorum.

İkinci bir konu: Türkiye Büyük Millet Meclisi Adalet Komisyonu üyesi bir milletvekili olarak böyle bir teknik maddeyi Genel Kurulda önüme geldiğinde gördüğümden dolayı hicap duyuyor, bu konuyu da Adalet Komisyonu Başkan ve üyelerimizin dikkatine sunuyorum.

Şu anda görüşülmekte olan kanun teklifi kapsamındaki 15'inci maddeyle, 13/12/2004 tarihli ve 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanun'a geçici madde eklenmektedir. Bu düzenleme daha önce Covid-19 salgını nedeniyle çıkarılmış olmakla birlikte, salgın son bulmuş olmasa da ve alınan diğer önlemler sona erse de bu hususta yeni bir düzenleme gereği duyulmaktadır. Söz konusu 15'inci maddenin, kanun teklifinin içeriği incelendiğinde, Covid-19 salgını tedbirlerine ilişkin alınan önlemlerin kaldırılmasına ilişkin bir düzenleme yapılması yerine, belirli suçlara özgü olarak suçta ve cezada kanunilik ilkesine aykırı şekilde üstü kapalı bir af niteliği haiz olmasının yanı sıra, yapılan bazı düzenlemelerin de fiilen tatbik imkânı yoktur.

Söz konusu kanun teklifine ilişkin görüşlerimizi arz etmek isterim. Geçici madde 10/2'nin fiilen tatbiki imkânı bulunmamaktadır. Terör suçlarında İnfaz Kanunu geçici madde 6'ya göre üç yıl denetimli serbestlik olmadığından ve Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği madde 6/2-ç'ye göre açık kuruma ayrılabilmeleri için koşullu salıverilmelerine bir yıldan az süre kalması gerektiğinden, yine bu suçlardan hükümlülerin Covid-19 iznine ayrılması ancak koşullu salıverilmelerine bir yıldan az süre kalmasıyla mümkün olabildiğinden, Covid-19 iznine gönderilen terör hükümlüsünün açık kuruma ayrılma zamanı ile denetimli serbestlik zamanı tarih itibarıyla birbirine denk geldiğinden denetimli serbestliği devam edecektir.

Örgütlü suçlarda ise İnfaz Kanunu geçici madde 6'ya göre üç yıl denetimli serbestliğe erken ayrılma mümkün olduğundan, Açık Ceza İnfaz Kurumlarına Ayrılma Yönetmeliği 6/2-ç uyarınca örgütlü suçlarda açık kuruma ayrılma şartlarına kıyasla şu an yürürlükte olan İnfaz Kanunu geçici madde 6 uyarınca tatbik edilen üç yıl denetimli serbestlik süresi daha lehe olduğundan, örgütlü suçlardan hükümlüler açık kuruma bir yıl erken ayrılmayı düzenleyen İnfaz Kanunu geçici madde 9/6 kapsamında olmadığından, bu hükümlüler İnfaz Kanunu geçici madde 6/3 uyarınca doğrudan kapalı kurumdan denetimli serbestliğe ayrıldığından; özetle Covid-19 izinli olan örgütlü suç hükümlüsü zaten üç yıllık denetimli serbestlik süresi içerisinde olacağından denetimli serbestlik süresinde iyileştirme öngören geçici madde 10/2 fiilen tatbik edilememiş olmaktadır yani böyle bir teklifte böyle bir hükmün hiçbir anlamı bulunmamaktadır.

Yine, teklifle İnfaz Kanunu'na eklenmesi öngörülen ve kapalı kurumda olan hükümlülerin, ayrıca açık ceza infaz kurumuna bir yıl erken çıkarılan hükümlülerin durumlarını düzenleyen geçici madde 10'un 6'ncı fıkrasında kapalı kurumda örgüt suçlarından hüküm giyen mahkûmların tümünün kapsam dışı bırakılması kanaatimce isabetli değildir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım Sayın Hatip.

HAKAN ŞEREF OLGUN (Devamla) - Şöyle ki: Terör örgütü kapsamında olmamak üzere normal örgüt suçlarında daha önceki değişiklikte normal indirime tabi tutulmuşken bu kanunda hiç ele alınmamıştır. Bu konudaki kanaatim, bu kanunun yapılmasında ve işlenmesinde uygulanan teknik ne ceza hukukuna ne anayasa hukukuna uygun bir teknik değildir. Bu sebeple, bu kanun teklifindeki değişiklik önergemizin kabul edilerek en azından bazı suçların da kapsam haricinde tutulmasını talep ediyoruz.

Saygılarımla. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)