| Konu: | Oturum Başkanı TBMM Başkanı Numan Kurtulmuş'un, AK PARTİ grup önerisinin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle AK PARTİ Grubuna iade edilip edilmemesi hakkında usul görüşmesi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 1 |
| Birleşim: | 4 |
| Tarih: | 13.06.2023 |
ÖZLEM ZENGİN (İstanbul) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekilleri; öncelikle Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.
Sayın Başkanım, sizin bugün ilk kez yönettiğiniz bir oturum, o yüzden sizin için hassaten hayırlı olmasını diliyorum.
Tabii, yeni bir başlangıç, bu yeni başlangıçta ben Meclise gelen bütün milletvekili arkadaşlarımızı tebrik ediyorum. Her zaman gerilimin çok olduğu, sataşmaların kelimelerin önüne geçtiği bir yasama döneminden geçerek buraya geldik. Bu dönemde ben kelimelerin gücünün hâkim olmasını temenni ediyorum.
Tabii, bu konu bizim için önemli bir konu. Doğrusu, bu konuya bakarken iki tane perspektif ortaya koyabiliriz; bir tanesi hukuki bir perspektif, bir diğeri de siyasi bir yaklaşım. Doğrusu, Sayın Özel'in yaklaşımlarını siyasi bir yaklaşım olarak değerlendiriyorum. Biz meseleye hukuki olarak bakıyoruz ve biz hukukçuların iki temel yaklaşımı var; bir tanesi usul olarak nasıl değerlendirebiliriz, bir diğeri de esas olarak nasıl değerlendirebiliriz? Usulen baktığımızda... Tabii, önce bir soruyu sormak lazım çünkü Genel Kuruldaki arkadaşlarım hangi sorunun cevabını aradığımızı... Bazen bizler hazırlıklı geliyoruz ama bu soru... Neyin cevabını arıyoruz? Biz şu anda "Başkanlık Divanı oluşurken 20+1 mi olsun yoksa Başkanımız bu 20 sayısının içerisinde mi olsun?" sorusunun cevabını arıyoruz.
ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - 21.
DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - 21.
ÖZLEM ZENGİN (Devamla) - Evet, "21'in içinde mi olsun?" Bu hesap yapılırken bizim aradığımız şey uzlaşarak yapalım -ki uzlaşamadık- eğer uzlaşamazsak da bu tartışma sonunda reylerimizle karar vereceğiz. Hiç unutmayalım ki bu reyler de usulün bir parçasıdır, demokrasinin bir parçasıdır ve biz bugüne kadar da hiçbir zaman aşkın bir kullanım yapmayı tercih etmedik; biz, milletin bize verdiği hakkı kullanıyoruz. Eğer burada sayısal üstünlüğümüz varsa o zaman biz grubumuz olarak burada Cumhur İttifakı'yla beraber kendi görüşlerimizi, tezlerimizi reylerimizle onaylamak için buradayız. Bu, aşkın bir kullanım değildir; tam tersine, hukukun, demokrasinin gereğidir, onun kullanımıdır.
Şimdi, usulen baktığımızda birkaç şeyin altını çizmemiz lazım. Bir defa, bahsettik, Anayasa'mızda 94'üncü maddede özellikle -93, 94 ve 95 Başkanlık Divanının oluşumuyla alakalı maddelerimiz- Başkanımızın seçilmesini, Meclis Başkanının seçilmesini müstakil bir prosedüre bağlıyor; diğerlerinden ayırıyor, Başkanlık Divanından ayırıyor. Bir diğeri: Kronolojik olarak önce Başkanı seçiyoruz, daha sonra Başkanlık Divanının teşekkülünü sağlıyoruz, ayrı bir usulle bunu belirliyoruz. Diğer taraftan da en önemlisi: Siyasi parti grupları aday gösteremiyorlar. Bağımsız bir kişi aday olabilir, kişi bireysel olarak aday olabilir veya milletvekilleri bireysel iradesiyle aday gösterebilirler. Esasen, usulen baktığımızda farklı bir metot olduğunu görüyoruz. Bunu yapmış çünkü Başkana farklı bir anlam atfetmiş anayasa koyucu.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
ÖZLEM ZENGİN (Devamla) - Başkanım, müsaade ederseniz...
BAŞKAN - Evet, devam edin.
Buyurun.
ÖZLEM ZENGİN (Devamla) - Esasına girdiğimizde, seçilen Başkana... Siz, Sayın Özel, tarafsızlık meselesinin çok altını çizdiniz. Tarafsızlık meselesi özel tartışma isteyen bir konu yani bizler seçildikten sonra Başkanımızın partisiyle olan bağını koparmasını gerektiren bir hüküm içermiyor ama Anayasa'nın tarifi içerisinde hangi şartlar altında -o da 94'üncü maddenin son fıkrasında- tarafsızlığını sağlayacağını ifade ediyor. Biraz evvel zaten Sayın Başkanımız okudu. Kendisinin yapamayacağı görevleri Anayasa zaten bize söylüyor, yazmış. Aynı zamanda, Sayın Başkan kendisinin yönettiği ya da yönetmediği hiçbir oturumda oy kullanamaz ama Başkan Vekili olacak arkadaşlarımız kendi yönetmedikleri oturumlarda oy kullanabilirler. Arada bir fark ortaya koymuş. Eğer aynı şey olsaydı aynı hakları tanırdı ama Başkana hem farklı sorumluluklar hem de görevini yaparken farklı bir alan açma ihtiyacını duymuş Anayasa koyucu ve tabii ki siyasi parti çalışmalarına da katılamayacaklarını ifade ediyor Anayasa.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun, devam edin.
ÖZLEM ZENGİN (Devamla) - Nihayetinde de -sizlerin de daha evvel baktığınızı, okuduğunuzu düşünüyorum- partinizin önde gelen isimlerinden Sayın Önder Sav'ın 1987 yılında bu konuya dair bizim...
ABDULLAH GÜLER (Sivas) - 1997.
DURSUN MÜSAVAT DERVİŞOĞLU (İzmir) - 1997.
ÖZLEM ZENGİN (Devamla) - 1997, affedersiniz, "1987" dedim.
1997 yılında aynen bu tezi ifade eden Meclis konuşmaları var. Ama ben doğrusu bunu bir hatırlatma olarak size söyleme ihtiyacı duyuyorum. Kendi tezlerimizi, kendi argümanlarımızı, kendi fikirlerimizi anlatmayı, öne çıkarmayı daha anlamlı buluyorum.
Sonuç olarak hem usulen hem esasen hem milletimizin bize verdiği yetkiye dayanarak biz görüşümüzü ifade ediyoruz. 20+1 olarak da biraz sonra Sayın Başkanımız milletvekillerimizin reylerine sunacak.
Bizim görüşümüz bu yöndedir Sayın Başkanım.
Teşekkür ederim. (AK PARTİ ve MHP sıralarından alkışlar)