GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Oturum Başkanı TBMM Başkan Vekili Nimetullah Erdoğmuş'un, 126 Sayılı Olağanüstü Hal Kapsamında Yerleşme ve Yapılaşmaya İlişkin Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi'nin Anayasa'ya aykırı olduğu gerekçesiyle Komisyona iade edilip edilmemesi hakkında usul görüşmesi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:85
Tarih:05.04.2023

MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Başkan, öncelikle şunu ifade edeyim: Sayın Grup Başkan Vekilimiz herhâlde anayasacı arkadaşımızdan bilgi aldığı çerçevede size bu uyarıda bulunuyor "Bunu geri çekin çünkü Anayasa'ya aykırı." diyor. Yani Anayasa'ya aykırı kanun hükmünde kararnamenin... Cumhurbaşkanlığı olağanüstü hâl kararnamesinin Anayasa'ya aykırı olduğunu iddia etmek biraz enteresan bir durum. Nasıl çıktı bilmiyorum. Çünkü Anayasa 119 olağanüstü hâl döneminde kanun hükmünde kararname çıkarma yetkisini zaten Cumhurbaşkanına veriyor. Şu anda bu, kanun hükmünde kararname ama sevgili hocam herhâlde anayasa hukukçusu -anayasa tarihçisi psikolojisi mi bilmiyorum- dalının da anayasa hukuku dalı, parlamento dalı, kanun dalı olduğunu tahmin ediyorum ama düşünebiliyor musunuz "Cumhurbaşkanı kararnameleri kanuna aykırı olamaz, kanun varsa çıkarılamaz." diyor. Allah rızası için yapmayın, bakın, ben anayasa okudum ama anayasa hukukçusu değilim; ben iktisat, maliye bölümü mezunu, anayasa hukuku okumuş birisiyim ama doğru, 104'üncü maddede Cumhurbaşkanına verilen yetkiye göre, eğer herhangi bir kanuni düzenleme varsa Cumhurbaşkanı kanun hükmünde kararname düzenleyemez. Cumhurbaşkanının kanun hükmünde kararnamesiyle ilgili bir konuyu kanunla düzenlerseniz Cumhurbaşkanı kararı yürürlükten kaldırılır. Ama bu, Cumhurbaşkanı kanun hükmünde kararnamesi Anayasa 119'a göre alınmış bir yetki. "Anayasa'ya aykırıdır çünkü kanun var." diyor; Allah rızası için Hocam, yapmayın, iyi ki ben sizin talebeniz değilim.

ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Yapma böyle bir şey ya!

BURCU KÖKSAL (Afyonkarahisar) - Hayır, bunu söylemeyin; doğru değil, bu üslup doğru değil.

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Ama bakın, burada yazık oluyor, günah oluyor, doğru olmuyor.

Şimdi, gelelim 128'inci maddeye. Arkadaşlar, sayın hocamın söylediği iş öyleyse her salı günü İç Tüzük 37'ye göre biz önerge veriyoruz, istemde bulunuyoruz; niye bulunuyoruz? Sayın Grup Başkan Vekilim, orada ne yazıyor? Diyor ki: Eğer bir kanun teklifi kırk beş gün içinde komisyonlarda görüşülmezse -eskiden her milletvekilinin İç Tüzük 37'ye göre talep hakkı vardı, şimdi sadece salı günleri İç Tüzük 37'yi isteme yetkisi var- milletvekili buradan doğrudan gündeme alınmasını isteyebilir. Burada da 128'de ne diyor? 128'de diyor ki: CBK kararı, kanun hükmünde kararnamesi aynı gün Türkiye Büyük Millet Meclisine verilir ve Meclis Başkanı tarafından derhâl ilgili komisyonlara gönderilir ve Türkiye Büyük Millet Meclisinde karara bağlanır. Şimdi, İç Tüzük 128'de ne diyor? "Eğer komisyonlar bir ay içerisinde bunu görüşmezse Meclis Başkanı resen gündeme alır."

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Bitiriyorum Sayın Başkanım.

BAŞKAN - Buyurunuz efendim.

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Meclis Başkanlığı ne zaman gündeme aldı? 24 Mart 2023 tarihinde. Şimdi, sizin itiraz edeceğiniz konu -eğer varsa- şu olabilir: "Bunu 24 Mart 2023 tarihinde niye gündeme alıyorsun?" Ha, o zaman da bu Meclis Başkanlığı diyecek ki: "İç Tüzük 128'i oku." Ne diyor İç Tüzük 128'de? "Türkiye Büyük Millet Meclisi kalan süre içerisinde karara bağlar." diyor. Bir aylık karar süresini komisyona vermiş, komisyon eğer bu bir ay içerisinde görüşmezse kalan iki ay içerisinde de karar bağlar diyor. Eğer orada karara bağlanmazsa Anayasa 119'a gidiyoruz. Anayasa 119 ne diyor? "Türkiye Büyük Millet Meclisinin üç ay içerisinde görüşüp karara bağlamadığı olağanüstü hâl kararnameleri gündemden düşer, ortadan kalkar." diyor.

Değerli arkadaşlar, şimdi, bunun Anayasa'ya aykırı olduğunu iddia etmek zaten Anayasa'ya aykırı bir davranış şeklidir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayınız.

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Son cümlem Sayın Başkanım.

Çünkü Anayasa açık ve net bir şekilde "Cumhurbaşkanlığı olağanüstü hâl kararnamelerinin Anayasa'ya aykırılığı iddia edilemez." diyor. Biz ne diyoruz? Sayın Grup Başkan Vekillerimizle de görüştük.

MERAL DANIŞ BEŞTAŞ (Siirt) - Hangi madde diyor bunu? "Anayasa'ya aykırı olamaz." nerede var?

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Efendim? Anlayamadım.

MERAL DANIŞ BEŞTAŞ (Siirt) - "Anayasa'ya aykırı olabilir." diyorsunuz.

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Olağanüstü hâl kararnameleri... Anayasa Mahkemesi karar verdi biliyorsunuz, Anayasa Mahkemesi karar verdi.

MERAL DANIŞ BEŞTAŞ (Siirt) - Yani kararname Anayasa'ya uygun olmak zorunda değil mi?

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Lütfen, Sayın Beştaş, bakın, siz o zaman Grup Başkan Vekiliydiniz herhâlde, biz 26 tane OHAL kararnamesini burada kanunlaştırdık. Niye? Vatandaş gitsin, kanunun Anayasa'ya aykırılığını iddia etsin dedik. Anayasa Mahkemesine müracaatlar oldu, denildi ki: "Bunların Anayasa'ya aykırılığı iddia edilmez."

MERAL DANIŞ BEŞTAŞ (Siirt) - Ha, siz kanunlaştıktan sonra...

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Anayasa Mahkemesi kararı var.

Değerli arkadaşlar, şimdi, bakınız, bu konuyla ilgili meseleyi bu şekilde tartışmak, Anayasa'ya aykırı olduğunu iddia etmek tamamen Anayasa'ya aykırı bir düşünce ve davranış şeklidir.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Biz bunu kanunlaştırdığımız takdirde, size Anayasa Mahkemesine gitme yolu açılıyor zaten. Anayasa Mahkemesine gitme yolu açıldığı için, o süreç içerisinde Anayasa Mahkemesi inceleme hakkını elde etmiş olur.

Bu manada, Başkanlığın görüşlerine katıldığımızı ifade ediyor, yüce heyeti saygıyla selamlıyorum.