| Konu: | Orman Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 78 |
| Tarih: | 23.03.2023 |
İLYAS ŞEKER (Kocaeli) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.
Değerli milletvekilleri, 422 sıra sayılı Orman Kanunu ve Bazı Kanunlarda Yapılan Değişiklik Teklifi'nin geçici 1'inci maddesinin önergesi üzerinde söz almış bulunmaktayım. Ekranları başında bizleri izleyen aziz milletimizi saygıyla hürmetle selamlıyorum.
Değerli milletvekilleri, geçici 1'inci maddede, özellikle deprem bölgesinde bulunan tarımsal amaçlı kooperatiflerin, tarımsal üretici birliklerinin genel kurullarını 31/12/2023 tarihine kadar yapabilecekleri ve bunların üst birliklerinin de genel kurullarını bu tarihten sonra yani 31/12/2023 tarihinden sonra yapacakları belirtilmekte.
Değerli milletvekilleri, hazırlanan bu kanun teklifi, tarımsal kaynakları verimli kullanarak arz ve talep durumlarına göre üretimi gerçekleştirilen tarıma yönelik düzenlemeler içermektedir. Bu yapılan düzenlemelerde planlı tarımsal üretime geçiliyor, sözleşmeli üretim modeline geçilmesi teşvik ediliyor. Özel mülkiyete ait olup atıl, kullanılmayan arazilerin devlet tarafından kiralanması yine burada bu konuda düzenleniyor.
Diğer taraftan, 6831 sayılı Orman Kanunu'nda yapılan değişikliklerle özellikle devlet ormanlarına yıkıntı, inşaat atığı, hafriyat ve çöp atmanın orman suçu sayıldığı, yine orman alanlarında madencilik faaliyetlerinin sona ermesiyle bozulmuş olan orman alanlarının da belediyelerin yanı sıra özel sektör eliyle de rehabilitesinin yapılması öngörülüyor.
Diğer taraftan, devlet ormanlarına yapılacak kaçak inşaatların orman idaresi tarafından derhâl yıkılma yetkisi de bu düzenlemenin içerisinde var.
Yine, kesilecek ağaçların belirlenmesinde ve elde edilen ürünlerin nakledilmesinde dijitalleşme sağlanarak daha etkin takip sistemi de kurulacak. Doğal felakete uğrayan köylerimizde herhangi bir şart olmaksızın köyde yaşayan herkese zatî ihtiyaç verilebilecek.
Ormancılık faaliyetlerinde çalışan işçilerin Sosyal Güvenlik Kurumuna kayıtlı olmaları teşvik ediliyor, ilave ödemeler yapılıyor.
Yine, orman yangını çıkaranlara da ağırlaştırıcı cezalar bu kanun teklifinde veriliyor.
Diğer taraftan, kesinleşmiş orman kadastro sonucu kenarlaşma hataları, teknik hatalar, mükerrer kadastro nedeniyle yaşanan mülkiyet sorunları bu düzenlemeyle gideriliyor. Bu düzenlemede, başta seçim bölgem Kocaeli Karamürsel Dereköy Mahallesi olmak üzere, İstanbul, Isparta, Muğla, İzmir, Antalya gibi 40 ilimizde yaklaşık 15-20 dönümlük hektarda 15 bin insanı ilgilendiren bir problem çözülmüş oluyor.
Yine, Orman Kadastro Komisyonu tarafından seçim bölgem Kocaeli Kartepe'nin Nusretiye Mahallesi'nde sınırları kesin olarak tespit edilemeyen, ne İşletme Müdürlüğünde ne Bölge Müdürlüğünde ne de Genel Müdürlükte yangın kaydı bulunmayan bir alanda maalesef "Yangın var." diye Orman Kadastrosu burada 2/B çalışması yapmamış. Şimdi, bununla ilgili, tekrar o bölgede bir çalışma yapılmasıyla ilgili bir düzenleme var. Bu düzenlemeyle de tabii, orada vatandaşlarımızın mağduriyeti ciddi anlamda giderilmiş olacak.
Diğer taraftan, 6831 sayılı Orman Kanunu'nun 1'nci maddesinin (g) bendinde "Orman sınırları dışında olup, yüzölçümü üç hektarı aşmayan sahipli arazilerdeki her nevi ağaç ve ağaçlıklarla, örtülü yerler orman sayılmaz." denilmekte. Bu maddenin içeriğine aykırı olarak 3 hektardan küçük olduğu hâlde özel mülkiyette olan birçok alan özel hususi orman alanı olarak tespit edilmiş ve bu insanların da ciddi anlamda mağduriyetleri var. Yine, seçim bölgem Kocaeli İzmit Alikahya, Gölcük Halıdere ve İhsaniye Mahalleleri olmak üzere, Trabzon, Sakarya, Ankara, İstanbul başta olmak üzere bu problemlerle karşı karşıya binlerce vatandaşımız var. Yapılan bu düzenlemeyle kanunun 1'inci maddesinin (G) fıkrasında ifade edildiği gibi 3 hektarın altındaki alanlarda özel orman şerhi kaldırılıyor, böylece 12 binin üzerinde vatandaşımızın da buradan mağduriyetleri giderilmiş oluyor.
Yine, burada özellikle şunu da ifade etmek istiyorum: Bu kanun teklifinde yok ama bunun kesinlikle yapılması lazım, düzenlenmesi lazım, 81 ilimizde vatandaşların mağdur olduğu yaklaşık 80 bin tapuyla ilgili problem var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.
İLYAS ŞEKER (Devamla) - 2005 yılından önce kadastro müdürlükleri tarafından yapılmış tapulamalar sonucunda vatandaşa Türkiye Cumhuriyeti tapusu veriliyor ancak daha sonra Orman Kadastrosu gelip burada çalışma yapıyor; aradan on yıl, yirmi yıl, otuz yıl geçmiş oluyor, orman idaresi bunlara "orman" diyor ve vatandaşın tapusunu iptal ettirmiş oluyor. Vatandaşın da ciddi anlamda devletin tapusuna, devletin kurumlarına karşı da bir olumsuz düşüncesi oluşmuş oluyor. Bu mağduriyetin giderilmesi için de bu konuda aslında, imkân olsaydı burada bir düzenleme yapmış olsaydık gerçekten 81 vilayetimizde en az 300-400 bin insanımız bu anlamda buradan istifade etmiş olacaktı.
Bununla birlikte, bu tür daha birçok düzenleme var, zaman sınırlı olduğu için devam edemiyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Zaman bitti Sayın Şeker, sınır yok.
Teşekkür ediyorum.
İLYAS ŞEKER (Devamla) - Teşekkür ediyorum.
Ben de ramazanını tebrik ediyorum tüm İslam âleminin. Sağlıklı, huzurlu günler diliyorum.