| Konu: | CHP Grubu önerisi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 67 |
| Tarih: | 01.03.2023 |
İYİ PARTİ GRUBU ADINA BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. Cumhuriyet Halk Partisinin vermiş olduğu önerge üzerinde söz almış bulunuyorum.
Tabii, tarım arazileriyle ilgili bilgileri değerli milletvekilimiz rakamlarla ifade etti; işte ekilebilir alanların yaklaşık yüzde 16'sının bu bölgede olduğunu ama ekonomiye katkısının yüzde 20'ler mertebesinde olduğunu ifade etti. Biz her seferinde söylüyoruz, diyoruz ki: Savunma sanayisi ne kadar önemliyse tarım sektörü de o kadar önemlidir ve savunma sanayisine verilen destekler tarım sektörüne de verilmelidir. Ama tabii, bu arada hepimiz de biliyoruz ki Türkiye'de tarım alanları gittikçe daralıyor. Ne oluyor? Binalarla doldurulmaya başlanıyor. Hepinizi, bu salondaki arkadaşlarımızın çoğunu gittiğimiz bölgelerde gördük; hepinizin de bildiği gibi, depremin en fazla tarım arazilerindeki yani alüvyon tabakalardaki zararı çok yıkıcı oldu. Neden? Çünkü onların deprem dalgalarını yükseltme hızı daha yüksek.
Peki, imar yapılırken yani bir imar çalışması yapılırken -içinizde teknik arkadaşlar var- 1/100.000'lik, 1/25.000'lik, 1/5.000'lik veyahut da 1/1.000'lik imar parselleri yapılırken ne oluyor, biliyor musunuz? 18 tane kurumdan görüş alınıyor. Ben onları size sırayla söylemek istiyorum: Başta, tarım ve orman müdürlüğüne görüş soruyorlar, diyorlar ki: "Biz burada imar çalışması yapacağız, sizce bir mahzuru var mı?" "Yok." denirse ikinci fasla geçiliyor. Yani, bugün, o gördüğünüz binaların yapıldığı her yerde Tarım Bakanlığının olumlu görüşü var. Devam ediyorum; aynı şekilde, Orman ve Su İşleri diyor ki: "Akarsu, dereler ve taşkın alanlarını imarlı alana açamazsınız." Olumlu görüş verilirse devam ediyor. Demek ki deprem bölgesindeki tüm bu alanlara Enerji Bakanlığı da olumlu görüş vermiş. Yine, Millî Parklar Genel Müdürlüğü "Doğal sit alanı varsa, millî parklar varsa, tabiat anıtları varsa buraya yapamazsınız." diyor. BOTAŞ "Buralarda boru hatları varsa burada imar çalışması yapamazsınız, enerji hatları varsa yapamazsınız." diyor. İşin enteresan tarafı, Demiryolları da aynı şeyi söylüyor ama bugün demir yollarının hasar aldığını görüyoruz.
Bunların devamında, yine, kimden görüş alıyorlar? Maden Tetkik Arama Enstitüsünden fay hatlarıyla ilgili görüşler alınıyor. Peki, Demiryolları bu görüşleri almadı mı ki demir yolları fay hatlarından geçiyor? Diyoruz ki: "Yollar depreme maruz kaldı, bozuldu, dolayısıyla biz şehirlere gitmekte geç kaldık." Peki, Karayolları Genel Müdürlüğü bir imara onay verirken -kendisi onay verirken- kendi yaptığı yol güzergâhlarıyla ilgili fay hatlarına hiç mi bakmadı?
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.
BEDRİ YAŞAR (Devamla) - Toparlıyorum Başkanım.
Yine, devam ediyoruz; Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Özel Çevre Koruma Dairesi de buraya bina yapılıp yapılmayacağına karar veriyor. Bunların neticesinin sonucunda ne oluyor? Aynı zamanda, tabii, fay hatlarıyla ilgili MTA'ya da müracaat ediyorsunuz, diyorsunuz ki: "Buranın fay hattı haritalarını bize 1/5.000, 1/25.000 ölçeğinde gönderin, biz de ona göre planlama yapacağız." Ve bununla ilgili MTA da verdi. Biz de bugün diyoruz ki: Fay hatlarının üzerindeki binalar yıkıldı, dolayısıyla işin ta burasından, buradan işe başlamak lazım, zeminden işe başlamak lazım yani alfabenin a'sı bu.
Bundan sonra da imkânlar ve fırsat olduğu oranda ben buradan devam edip üstyapıyla ilgili, deprem anında ve deprem sonrasında alınacak önlemlerle ilgili konuşmaya devam edeceğim. Önergeyi de desteklediğimizi ifade ediyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.