GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Devlet Memurları Kanunu ve Bazı Kanunlar ile 663 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:52
Tarih:19.01.2023

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Bugün meslektaşlarıma söz verdiğim üzere kamu mühendislerinin özlük haklarının iyileştirilmesi üzerine konuşacağım. Personelin hak ve hukukunu konuştuğumuz bugün -meslektaşlarıma söz vermiştim- onların hak ve hukuklarını bu kürsüden bir kez daha gündeme getirecektim.

Yıllarca eğitimini üstlendiğimiz çocuklarımızın geleceğini başka ülkelerde araması hepimizin ortak kaybıdır. Bu durumun önüne geçebilmek için kamuda mühendis, mimar ve şehir plancısı istihdamı sağlanmalı ve istihdam edilen meslektaşlarımızın ekonomik ve özlük hakları iyileştirilmelidir. Ek gösterge, ek ödeme ve ücret iyileştirmelerine yönelik düzenlemelerle ekonomik haklarında artış sağlanmalıdır.

Kamuda 657 sayılı Kanun'a ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'ye tabi 70 ile 80 bin arasında mühendis çalıştığı bilinmektedir. 2002 yılında kamu kurumları tarafından yürütülen 3.134 adet projeye toplam 184 milyar TL ödenek tahsis edilmiş, 2023 yılında ise bu tür projelere kamunun yatırım miktarının 643,2 milyar TL olacağı tahmin edilmektedir. Bu bağlamda, kamu kaynaklarının harcanmasının önemli bir kısmının sorumluluğu kamu mühendislerinin üzerindedir. Tüm bu risk ve sorumluluğun karşılığı olarak 2022 Aralık ayı verilerine göre bir mühendisin ortalama maaşı 13.500 TL'dir. Kamuda çalışan mühendislerin özlük haklarının yıllar içerisinde dengi olan hâkim, savcı ve doktorluk gibi mesleklerin çok gerisinde kaldığı görülmektedir. Son zamanlarda, sağlık personeli, öğretmenler, adalet personeli, akademisyenler, din görevlileri gibi birçok kamu personeline çeşitli düzenlemelerle iyileştirmeler yapılmasına karşın, kamu mühendislerine herhangi bir iyileştirme yapılmamıştır. Kamuoyunda 3600 ek gösterge düzenlemesi olarak bilinen çalışmada kamu mühendislerinin ek göstergeleri 4200'e yükseltilmiş ancak yansıtma oranları yüzde 145'te sabit kaldığı için herhangi bir fayda sağlanmamıştır.

Diğer taraftan, kamuda yeni atanan bir mühendis ile meslekte otuz senesini geçirmiş bir mühendis arasında diğer bazı meslek gruplarının aksine, bir maaş farkı bulunmamaktadır. Bu anlamda ülkemizde teknik hizmetler sınıfının en üst noktasında görev yapan ve özel ihtisas gerektiren mühendislik mesleğinin unvan, yetki, kapsam, çalışma şartları, kariyer basamakları, meslekte uzmanlaşmanın ve mesleki gelişimin düzenlenebilmesi için kamu mühendislik kanununa ihtiyaç bulunmaktadır. Bu itibarla kamu mühendislerinin mağduriyetlerinin giderilebilmesi için aşağıda yer alan düzenlemelerin yapılması gerekmektedir:

"Teknik iyileştirme" adı altında mesleklere verilen teşvik ödemesi gibi bir iyileştirmenin kamuda çalışan tüm mühendisler için de düzenlenmesi; kamuda çalışan tüm mühendislere aldıkları büyük sorumluluğa karşılık olarak "risk ve sorumluluk tazminatı" adı altında yeni bir ödeme kaleminin oluşturulması; ek ödemelerin denkleri olan hâkimlik, savcılık ve doktorluk gibi meslekler göz önünde bulundurularak kamuda çalışan tüm mühendisler için artırılması; aylık tutar, yan ödeme oranı, taban aylık katsayısı, sözleşme ücretleri, ek gösterge yansıtma oranlarının en az yüzde 195 olması; ek göstergelerinin en az 6400 olması ve özel hizmet tazminat oranlarının en az yüzde 250 olması, kamuda çalışan tüm mühendisler için artırılması; mühendislik meslek kanununun çıkarılması, bilgi ve tecrübenin ödüllendirildiği yeni bir sistem kurulmalıdır.

Kamudan emekli olmuş mühendis, mimar ve şehir plancılarının emeklilik hakları ve aylıklarında da artış yapılmalı. Emekli Sandığında yapılacak düzenlemeyle her ay aylıklarla birlikte 10000 gösterge rakamının memur aylık katsayısıyla çarpımı sonucu bulunacak tutarda ek olarak ilave ödeme yapılmalıdır.

Emek ve insan odaklı bir çalışma yaşamı ve güvenceli bir gelecek tüm mühendis, mimar ve şehir plancılarının en temel hakkıdır. Mühendis, mimar ve şehir plancılarının mesleki sorunları ülkemizin ve halkımızın sorunlarından bağımsız olarak düşünülemez. Bu sebeple özlük ve mühendislik hakları ivedilikle iyileştirilmelidir. Bununla ilgili zaten kanun teklifim var. 337 sıra sayılı Kanun Teklifi'ni de inşallah bu Meclis kabul eder, mühendislerin mağduriyeti de giderilmiş olur diyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve CHP sıralarından alkışlar)