GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Elektrik Piyasası Kanunu ile Bazı Kanunlarda ve 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:43
Tarih:22.12.2022

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

381 sıra sayılı Elektrik Piyasası Kanun Teklifi ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 12'nci maddesi üzerine söz almış bulunuyorum.

Değerli milletvekilleri, mevcut iktidar sendikal örgütlenmeye yüzde 2 barajı getirerek üye kaybı yaşayan yandaş sendikalarını kurtarmaya çalışıyor. Bunu yaparken de diğer sendika üyelerine âdeta ikinci sınıf üye muamelesi yapmaktadır. Bu düzenleme daha önce yüzde 1 olarak uygulanmak istenmiş ama sendikalar arasında eşitsizlik doğuracağı gerekçesiyle Danıştay tarafından iptal edilmiştir. İktidar ise her zamanki hukuk tanımazlığıyla bu defa oranı yüzde 1'den yüzde 2'ye çıkararak yeniden getiriyor. Düzenlemeden yaklaşık 250 bin memurumuz etkilenecek, 188 sendika ve 9 konfederasyonun da faaliyetlerine devam etmesi mümkün olmayacak, bundan sonra da yeni sendikaların kurulmasının önüne geçilmiş olacak. Ayrıca, sendika üyesi olması yasaklanan yaklaşık 1,5 milyon kamu görevlimiz de 706 liralık ödemeden mahrum olacak yani yeni bir ucube düzenlemeyle karşı karşıyayız. Ülkemizde 1 milyon 994 bin 849 sendika üyesi memur bulunmaktadır. Bu rakam memurların yüzde 73'lük kısmına denk gelmektedir. Türkiye'de toplam 231 sendikanın sadece 43'ü yüzde 2 barajının üzerinde, geri kalan 188'i ise yüzde 2 barajının altında kalmaktadır. Başka bir deyişle ülkemizde faaliyet gösteren kamu görevlileri sendikalarının yüzde 81'i iktidarın belirlediği yüzde 2 barajının altında kalmaktadır. Bu anlamsız düzenlemeye gerek Komisyon üyelerimiz gerekse milletvekillerimiz Komisyonda gerekli tepkiyi göstermiş, bununla ilgili tekliflerde bulunmuş, maalesef, herhangi bir düzeltici sonuca ulaşamamıştır, bu da daha önce Danıştaya gitmişti. Bu kanun teklifinin en önemli maddelerinden biri, bu sendikal düzenlemeydi. İkinci önemli düzenleme de limanların uzatılmasıydı, bu da Anayasa Mahkemesine gitmişti, Anayasa Mahkemesinden geri döndü.

Yine, burada kanun teklifim konuşulurken bunun üzerinde de ciddi oranda mücadele ettik ve özellikle limanların uzatılmamasına yönelik teklif ve önerilerimizi sunmuştuk, maalesef o zaman bunu yine çoğunluğunuz vasıtasıyla geçirdiniz ama Anayasa Mahkemesinden dönmüştü, bugün de aynı teklifi yeniden getiriyorsunuz.

Bakın, değerli arkadaşlar, ticaretin hiçbir kuralı yok ki süresi dolmayan bir sözleşmeyi daha günü gelmeden, altı, yedi yıl varken "Gelin, biz bunu kırk dokuz yıla uzatalım..." Bakın, bu çok tehlikeli bir şey. Aynı şeyi bugün yapıyorsunuz zaten. Bakın, bunu BOTAŞ'ta yaptınız, bunun bedelini bu millet çok ağır ödedi. Özellikle pandemi öncesi sözleşmeleri uzatma imkânı, fırsatı varken uzatmadınız, biz burada yetki verdik BOTAŞ'a "İsterseniz sözleşmeler marifetiyle veya serbest piyasadan da müdahale etmek istiyorsanız, gaz alabilirsiniz." dedik ama maalesef o sözleşmelerin önemli bir kısmı uzatılmadı, bilinen, bizim sözleşme değerlerimizin çok üzerinde serbest piyasadan doğal gaz alımı yaptık, o da doğal olarak hem tüketicilerimize hem de sanayicilerimize yansıdı; burada da aynı. Bir defa, burada sizin teklifiniz sadece şu an mevcut limanları işletenlere yönelik. "Efendim, uzatalım da yüzde 10 daha yatırım yapın." veyahut "Beş yıl içerisinde bu teklifi yenileme faaliyetinde bulunabilirsiniz." diyorsunuz. Biz diyoruz ki: Bu sözleşme bittiği anda... Aynı şekilde bu tür sözleşmeler TEDAŞ'la da var. Orada da işletme haklarının devirleri var, yirmi beş yıl süreyle olanlar var; bunlar da bitmeden "Gelin, bunları uzatırız." dediğiniz zaman, bunun bu ülke için çok ciddi kayıplara sebep olacağını bilmek için kâhin olmaya gerek yok. Yani netice itibarıyla bizim bu limanları öncelikle bir devralmamız lazım, daha önce taahhüt ettikleri yatırımların yapılıp yapılmadığını kontrol etmemiz lazım, belki onların önerilerinden çok daha yüksek şekilde bu limanlara yatırım yapılması lazım geldiğiyle beraber bizim yeni bir ihaleye çıkmamızın yanı sıra yeni bir şartname de hazırlamamız lazım ve bu herkese açık olmalı, kamuya açık olmalı. Bu şeffaflık içerisinde bu rakamlar oluşursa bu rakamların çok daha üzerine gideceğimizden hiçbirinizin şüphesi olmasın.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BEDRİ YAŞAR (Devamla) - Toparlıyorum Başkanım.

BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.

BEDRİ YAŞAR (Devamla) - Bunun örneğini Antalya Havalimanı'nın özelleştirilmesinde de gördük, bunun bir sürü örneği var. Dolayısıyla, bunu zaten Anayasa Mahkemesi bozmuştu, yol yakınken... Gelip durup dururken, süresinin dolmasına daha altı yedi yıl varken bunları kırk dokuz yıla uzatmanın hiçbir mantığı yok, hiçbir karşılığı yok. Bunun sizin de vicdanlarınızda yer bulduğunu ben düşünmüyorum. Ne olduğunu, nereye gittiğini, ucunun nereye dayanacağını bilmediğimiz bir yasayı burada uzatıyorsunuz. Ben inanıyorum, bu, yine Anayasa Mahkemesinden geri dönecektir. Bunun kamu yararına olmadığını hepimiz biliyoruz.

Yani netice itibarıyla göreceğiz, hep beraber göreceğiz. Bunun kimseye bir faydası yok. Az kaldı, inşallah iktidara geldiğimiz gün bunlarla ilgili yeni bir düzenleme yapacağız; her şeyi şeffaf, açık, kamunun gözü önünde yapacağız. Bundan hiçbirinizin şüphesi olmasın diyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve CHP sıralarından alkışlar)