| Konu: | 2023 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu Teklifi ile 2021 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanunu Teklifinin 4'üncü Tur Görüşmeleri münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 33 |
| Tarih: | 09.12.2022 |
MHP GRUBU ADINA BAKİ ŞİMŞEK (Mersin) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı bütçesi üzerine Milliyetçi Hareket Partisi Grubu adına söz almış bulunmaktayım. Yüce Meclisi ve aziz Türk milletini saygılarımla selamlıyorum.
Bütçe kanun teklifiyle Türkiye ekonomisinin güçlü bir biçimde yükselişini sürdürmesi, halkımızın refahının artırılması amaçlanmaktadır. Türkiye, sadece dört saatlik uçuş süresiyle 1 milyar 650 milyon insanın yaşadığı 43 trilyon dolar gayrisafi millî hasılaya, 11 trilyon dolar ticaret hacmine sahip 67 ülkenin merkezinde bulunmaktadır. Stratejik konumumuzun bizlere yüklediği misyonla ülkemizin hava, deniz, kara ve demir yollarının bölgesel kesişme noktası hâline gelmesi hepimizin beklentisidir. Yük ve yolcu taşıma, hızlı tren, metro ve raylı sistem projelerine ağırlık verilmelidir.
Değerli milletvekilleri, ülkemizde son yıllarda İstanbul Havalimanı, Osmangazi Köprüsü, Marmaray, Avrasya Tüneli, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 1915Çanakkale Köprüsü, Kuzey Marmara Otoyolu, Ankara-Niğde, İstanbul-İzmir Otoyolu başta olmak üzere, çok sayıda megaproje hayata geçirilmiş, milletimizin hizmetine sunulmuştur. Toplam 330 kilometre uzunluğunda olan Ankara-Niğde Otoyolu'nun tamamı hizmete açılmıştır. Artvin Yusufeli tünel ve barajları, Malatya Hekimhan yolu milletimizin hizmetine sunulmuştur. İstanbul-Tekirdağ-Malkara Otoyolu hizmete açılmış, dünyanın en büyük orta açıklığına sahip olan 1915Çanakkale Köprüsü, İstanbul-Çanakkale arasını iki saat yirmi dakikaya indirmiştir. Bu bağlamda devam eden projelerde mutlaka öncelikler iyi tespit edilmeli, Ankara-Niğde- Adana-Maraş-Antep-Şanlıurfa Otoyolu süratle Habur'a, diğer bir koldan da Diyarbakır'a ve Batman'a bağlanmalıdır.
ÖMER FETHİ GÜRER (Niğde) - Fiyat da düşsün, fiyat.
BAKİ ŞİMŞEK (Devamla) - Türkiye'nin ve milletimizin çıkarlarına uygun projelere ağırlık verilmelidir. İstanbul-İzmir Otoyolu bitirilmiştir, Aydın-Denizli Otoyolu Projesi Antalya'ya kadar bağlanarak İstanbul-Antalya bağlantısı kesintisiz olarak sağlanmalıdır.
Asya ve Avrupa arasında köprü görevi gören ülkemizin coğrafi konumunun sağladığı fırsatların ekonomik ve ticari avantajlara dönüştürülebilmesi için demir yollarında yeni yatırımlara ihtiyaç duyulmaktadır. Demir yollarının limanlara ve havalimanlarına bağlanması için çalışmalar yapılarak sadece doğu-batı değil, kuzey-güney kıyılarımız arasında da demir yolu ulaşımını aktif hâle getirerek ekonomiye katkı sağlanması amaçlanmaktadır.
Konya-Karaman Hızlı Tren Hattı vatandaşlarımızın hizmetine açılmıştır. Karaman-Ulukışla arası altyapı çalışmaları tamamlanmış, Mersin-Adana Hızlı Tren Hattı'na öncelik verilerek yakın zamanda milletimizin hizmetine sunulmalıdır. Bu proje tamamlandığında altı saat olan Konya-Adana arası iki saat yirmi dakikaya indirilecektir. Mersin'den Gaziantep'e uzanan hızlı tren hattında çalışmalar devam etmektedir. Yine, bu projeyle de Mersin-Adana-Osmaniye-Antep iki saat on beş dakikaya düşecektir. Adana-Mersin Hızlı Tren Hattı'nda Tarsus şehir içi geçişi Gaziantep örneğinde olduğu gibi mutlaka yer altına alınmalı, şehir ikiye bölünmemeli, demir yolunun üzeri de yeşil alanlarla kaplanmalıdır. Ankara-İzmir Hızlı Tren Hattı'nın altyapı çalışmalarında büyük oranda ilerleme sağlanmıştır. Ankara-İzmir arası on dört saat olan yolculuk üç buçuk saate düşecek, 13 milyonun üzerinde yolcu ve 90 milyon ton yük taşınacaktır. Bursa-Yenişehir-Osmaneli Hızlı Tren Hattı'nın tamamlanmasıyla Ankara-Bursa arası iki saat on beş dakikaya, Bursa-İstanbul arası iki saat yirmi dakikaya düşecektir.
NURHAYAT ALTACA KAYIŞOĞLU (Bursa) - On yıldır bu hikâyeyi dinliyoruz Baki Bey, on yılı geçti.
BAKİ ŞİMŞEK (Devamla) - Proje tamamlandığında Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu Hattı'nın hizmete girmesiyle Çin-Avrupa arasındaki demir yolu yük trafiğinin orta koridorunun etkin olarak kullanılması olanağı ortaya çıkmıştır. Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu, İpek Yolu üzerinden Çin'den Avrupa'ya giden ve Marmaray'ı kullanarak Avrupa'ya ulaşan ilk yük treni olarak tarihe geçmiştir. 11.483 kilometrelik Çin-Türkiye parkuru on iki günde tamamlanmıştır. Ankara-Sivas Yüksek Hızlı Tren Hattı'nın yapım çalışmalarında son aşamaya gelinmiş olup test çalışmaları tamamlanmıştır. Proje tamamlandığında Ankara-Sivas on iki saatten iki saate düşecektir. Halkalı-Kapıkule Hızlı Tren Projeleri, İpek Demir Yolu güzergâhının ülkemizden geçen bölümünün Avrupa bağlantısını oluşturan en önemi halkalardan birini teşkil ediyor. Halkalı-Kapıkule-Edirne arası yolcu seyahat süresi dört saatten bir saat otuz dakikaya düşecektir. Adapazarı-Gebze-Yavuz Sultan Selim Köprüsü-İstanbul Havalimanı-Halkalı Hızlı Tren Projesi'nin önemle üzerinde durulmalıdır. Ülkemiz açısından, ekonomik anlamda birden fazla kritik değere sahip Yavuz Sultan Selim Köprüsü demir yolu ulaşımıyla iki kıtayı bir kez daha birbirine bağlayacaktır. Yerköy-Kayseri Hızlı Tren Hattı 1,5 milyona yakın Kayserili vatandaşımıza hizmet verecektir.
Bugüne kadar 345 kilometre kent içi raylı sistem hattı tamamlanıp halkımızın hizmetine sunulmuştur. 4 ilde yapılan 7 metro projesiyle Türkiye ekonomisine 22 milyar lira katkı sağlanmıştır. Hayata geçirilen metrolarla bugüne kadar 1,2 milyar yolcu taşınmıştır. İstanbul'da Marmaray, Ankara'da Başkentray, İzmir'de İZBAN, Konya'da Konyaray, Gaziantep'te Gaziray vatandaşlarımıza hizmet vermektedir. Saatte 120 kilometreyle "Türkiye'nin en hızlı metrosu" unvanına sahip olacak olan Beşiktaş- Kâğıthane-Eyüp-İstanbul Havalimanı Metrosu'nda sona gelinmiş, Kâğıthane-Havalimanı kesiminin yapımı tamamlanmış, Gayrettepe-Kâğıthane arası ise 2023 yılında hizmete sunulacaktır.
Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; mazeretsiz, insanımızın yaşadığı her yere mahalle, köy, belde ayrımı yapmaksızın kesintisiz cep telefonu erişimi ve internet hizmeti sunulması beklentimizdir. Seçim bölgem olan Mersin başta olmak üzere birçok yayla ve köylerimizde internet erişimi ve cep telefonu erişimiyle ilgili şikâyetler almaktayız. Bu yerler tespit edilip ülkemizin her köşesine cep telefonu ve internet hizmeti götürülmelidir.
Denizcilik uluslararası ticari taşımacılıkta en büyük paya sahip olan sektör olarak dış ticaretimizin geliştirilmesi, ekonomimizin dışa açılarak dünya ekonomisiyle bütünleşmesi ve diğer ekonomik hedeflerimizin gerçekleştirilmesi açısından son derece önemli bir fonksiyona sahiptir. Deniz yolu taşımacılığı birim başına en düşük maliyetle gerçekleştirilen ulaştırma modelidir. Konum olarak ulaşım ağının tam göbeğinde bulunan Mersin Limanı Türkiye ekonomisine ciddi katkılar sunacaktır. Bu sebeple, Mersin Limanı'nın kapasitesi artırılmalı, konteyner limanı mutlaka Mersin'e yapılmalıdır.
Ülkemizdeki küçük ölçekli, verimsiz ve dağınık liman altyapısı maliyetleri yükseltmektedir. Bu çerçevede, ülkemizdeki liman yatırımları bütüncül bir bakış açısıyla değerlendirilmeli, fiziksel altyapı geliştirilerek deniz yolu taşıma paylarının artırılması gerekmektedir. Limanların coğrafi konumu dikkate alınarak etkin bir düzenleme ve denetim sistemi oluşturulmalıdır. 2021 yılında İstanbul Havalimanı Avrupa yolcu trafiği sıralamasında 1'inci, Sabiha Gökçen Havalimanı Avrupa'da 6'ncı sıraya gelmiştir; Antalya Havalimanı ise Avrupa'da 9'uncu sırada yer almıştır. İstanbul Havalimanı bu yılın ilk on ayında ağırladığı toplam 54 milyon yolcu, 351 bin uçuş ve hizmet kalitesiyle dünyanın en iyi havalimanları arasında 1 numaraya yükselmiştir.
Değerli milletvekilleri, ülkemiz Türk sivil havacılığı sayesinde dünyanın en geniş uçuş ağına sahip ülkelerin başında yer almaktadır. Seçim bölgem olan Mersin'in bölgesel ticaretine hareket katacak, yörenin turizmini canlandıracak Çukurova Havalimanı artık milletimizin hizmetine sunulmalıdır.
Değerli milletvekilleri, EYT'yle ilgili sorunlar çözülerek vatandaşlarımızın beklentileri karşılanmalıdır. CHP'li belediyelerden haksız, hukuksuz yere işten çıkarılan işçiler ve sözleşmelilerin haklarının düzenlenmesi ve mağdur edilmemeleri için gerekli adımların atılması gerekmektedir. Mahkemeden iade kararı alan bir işçinin işe başlatılması o belediye başkanının inisiyatifine bırakılmamalıdır, mahkeme kararları uygulanmalıdır.
Bir defaya mahsus olarak, ölümlü kazaya sebebiyet vermemiş olan vatandaşlarımıza mutlaka ehliyet affı çıkarılmalı, kasko ve sigorta ücretlerinde özellikle dolmuşçu, servisçi ve kamyoncu esnafı için indirim yapılmalıdır.
Ayrıca, emeklilerin maaşlarının iyileştirilmesi, memurlarımızın sosyal haklarının yükseltilmesi, engelli maaşlarımızın düzeltilmesi beklentimizdir. Engellilere mutlaka hane gelirine bakılmaksızın maaş bağlanmalıdır.
Tarımdaki mazot, gübre ve yem destekleri için Sayın Bakanımıza teşekkür ediyorum. Özellikle, son aylarda yapmış olduğumuz yem desteği hayvancılarımız tarafından takdirle karşılanmıştır. Baraj, gölet ve sulama suyu projelerine ağırlık verilmeli, güneş enerjisiyle sulama suyu projeleri desteklenmelidir. Sulamada kullanılan elektrik ucuzlatılmalı, sulama ücretleri makul seviyelere çekilmelidir. Narenciye üreticilerimize ihracat desteği verilmelidir.
54 ilden büyük olan 350 bin nüfuslu Türkiye'nin en büyük ilçesi olan Tarsus'umuza artık araç muayene istasyonu yapılmalıdır. Tarsus'ta şehir içi demir yolu hattı yer altına alınmalıdır. Mersin-Antalya Yolu sadece Mersin'i Antalya'ya bağlayan değil; Adana, Antep, Osmaniye, Urfa, Maraş; doğu ve güneydoğuyu Antalya'ya bağlayan bir yoldur, dolayısıyla buradaki 30 tünel ve yol bağlantılarının bir an önce tamamlanması gerekmektedir. Tarsus OSB Bağlantı Yolu bitirilmiştir; Sayın Bakanımıza ve emeği geçenlere teşekkür ediyorum. Mersin-Tarsus arası otoban İskenderun-Ceyhan arası örneğinde olduğu gibi bedava olmalıdır. Mersin Şehir Hastanesine mutlaka otoyoldan çıkış verilmelidir. Tarsus Devlet Hastanesi Kavşağı'na mutlaka alt geçit yapılmalı; Silifke-Mut-Karaman yolları -Antalya yolundan sonraki Mersin'i İç Anadolu'ya bağlayan önemli yol ağlarımızdan birisidir- mutlaka tamamlanmalı; Çeşmeli-Taşucu otoyol inşaatına başlanmalıdır. Silifke-Gülnar yolları, Tarsus-Çamlıyayla Yolu ve Tüneli, Erdemli-Ayrancı yolları bitirilmelidir. Mersin-Kazanlı-Karataş-Yumurtalık üzerinden sahilden İskenderun'a yeni bir yol projesi hayata geçirilmelidir.
Değerli milletvekilleri, Türk milleti, tarihin ve coğrafyanın kendisine yüklediği sorumluluğun farkındadır. Hiç kimse hayale kapılmasın, hiç kimse rüyaya dalmasın, hiç kimse yanlış hesap yapmasın; Oğuz nesli mukadderatına sahip çıkacaktır, Ötüken ruhu hainlere geçit vermeyecektir. Biz kimin ne söylediğine değil, ne yaptığına bakıyoruz çünkü söylenenler bir iddia, yapılanlar ise bir ispattır. Bölücülük hak arama yolu, terör kurtuluş reçetesi değildir. Fırat Kalkanı, Zeytin Dalı, Barış Pınarı harekâtları başarıyla yapılmış, güney sınırlarımız boyunca açılmak istenen terör koridorunun önü kesilmiştir. Kırk altı yıldır hayalet şehir olan kapalı Maraş çok şükür ki aslına dönmüş, Kıbrıs halkının kullanımına sunulmuştur. Müslüman Türk milletinin haklı ve meşru beklentisi karşılık bulmuş, Ayasofya'nın kapıları hamdolsun, ardına kadar açılarak tertemiz alınların secdeyle buluşması sağlanmıştır. Çok şükür ki Ayasofya'da Allah'ın izniyle ezan sesi yükselmiş, tarih gözlerini açmış, coğrafya uykusundan uyanmış, Türklük ihtişamlı mazisinin iradesiyle kutlu bir istikbalin muhteşem rotasını çizmiş ve Karabağ, Ermeni işgalinden kurtulmuştur. Geriye çark yoktur, bu yoldan dönüş yoktur, mücadeleden taviz yoktur; Karabağ Türk'tür, Türk kalacaktır. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar) Karabağ ebediyen Türk yurdudur, Karabağ'a bakınca gördüğümüz yurttur. Kerkük'ten Kıbrıs'a varıncaya kadar duruş, Türk duruşudur.
Al bayrağı görünce, İstiklal Marşı'nı duyunca göğüsleri gururla kabarmayan, yürekleri coşkuyla atmayan, vicdanları titremeyenlerle paylaşacak ekmeğimiz olmayacaktır. Vatan sahipsiz değildir, millet yetim değildir, devlet öksüz değildir. Tarih boyunca Türkiye Cumhuriyeti var olacak, egemenlik kayıtsız ve şartsız milletin olacaktır.
Bizim siyaset ve düşünce temelimizde; Bilge Kağan'ın öğüdü, Dedem Korkut'un bilgeliği, Yunus Emre'nin sevgisi, Hacı Bektaş'ın erdemi, Fatih'in vizyonu, Mehmetçik'in cesareti, Atatürk'ün liderliği, Türkeş Bey'in çağrısı, liderimiz, Genel Başkanımız, Türkmen Beyi'miz Devlet Bahçeli Bey'in feraseti vardır. (MHP sıralarından "Bravo" sesleri, alkışlar)
Bölgemizde ve bütün dünyada barışın tesis edilmesini istiyoruz. Küresel yağma düzeninin oyununu bozup kendi kaynaklarımızı kullanmak istiyoruz. Yazılmış senaryoları reddedip kendi onurlu geleceğimizi belirlemek istiyoruz, kardeşliğimize sahip çıkmak istiyoruz, bağımsızlığımızı korumak istiyoruz, Türkiye'mizi lider ülke yapmak istiyoruz. Türkiye Cumhuriyeti, 100'üncü yılına Cumhur İttifakı'yla girecek ve ülkenin geleceğine sahip çıkacaktır, cumhuriyetin yeni yüzyılı Türk ve Türkiye Yüzyılı olacaktır. Sayın Genel Başkanımız, liderimiz, Türkmen Beyi'miz, Devlet Bahçeli Beyefendi'nin ifade ettiği gibi tek kişi kalsak da bu davadan dönmeyecek; şehidin, şühedanın izinden, sözünden ve hatırasından ayrılmayacağız. Zalimin karşısında, mazlumun yanında yer alacağız. (MHP sıralarından alkışlar)
Bu duygu ve düşüncelerle yüce Meclisi saygılarımla selamlıyorum. Bütçenin hayırlı uğurlu olmasını temenni ediyor, saygılarımı sunuyorum. (MHP ve AK PARTİ sıralarından alkışlar)