| Konu: | Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle |
| Yasama Yılı: | 6 |
| Birleşim: | 19 |
| Tarih: | 10.11.2022 |
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Biraz önceki tartışmada, Sayın Kuşoğlu, Anayasa Mahkemesinin verdiği kararla ilgili yaptığı bir düzeltme olduğunu ifade ettiler. Arkadaşlarımızdan Anayasa Mahkemesinin kararını istedik, biz mi yanlış söylüyoruz yoksa, kamuoyunu yanıltmayalım diye. Anayasa Mahkemesi, net olarak kararında "Cumhurbaşkanı kararnamesiyle kurulması imkânı olmayan bir şeyin ancak kanunla yapılması gerekir." diye ifade etmiş ama Sayın Kuşoğlu, Cumhuriyet Halk Partisinin Anayasa Mahkemesine gidiş gerekçesini sanki Anayasa Mahkemesi kararı gibi burada ifade etmeye çalıştılar. İptal talebinin gerekçesi, Anayasa Mahkemesinin hükmü... "Merkez Bankası Kanunu'nun 4'üncü maddesinde fiyat istikrarını sağlama görevi sadece Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankasının görevi olduğundan dolayı" ifadesini kullanarak bunun da iptal sebebi olması gerektiğini ifade etmişler ama Anayasa Mahkemesinin iptal kararında ve gerekçesinde böyle bir hükmün olmadığını ifade etmek istiyorum.
Şimdi, önümde Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası Kanunu var.
ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Kısa, kısa.
MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Beni değil, sizin konuşmacıları kes Başkanım, teknik bir şey anlatıyoruz yani kamuoyunu aydınlatmak adına.
ÖZGÜR ÖZEL (Manisa) - Hani "İki dakika konuşacağım." dediniz ya.
MUSTAFA ELİTAŞ (Devamla) - Tamam, iki dakika olmadı daha, bir buçuk dakika oldu.
Şimdi, kanunun 4'üncü maddesi: "Bankanın temel amacı fiyat istikrarını sağlamaktır. Banka, fiyat istikrarını sağlamak için uygulayacağı para politikasını ve kullanacağı para politikası araçlarını doğrudan kendisi belirler." Sonraki fıkra: "Banka, fiyat istikrarını sağlama amacı ile çelişmemek kaydıyla Hükümetin büyüme ve istihdam politikalarını destekler." Yani Hükûmet politikalarına paralel bir şey yapması gerekir. Örneğin, Hükûmet "2023 yılında ben büyümeyi yüzde 7 ilan ediyorum, amacım, hedefim budur. Onunla ilgili yatırım programım, işte, kredi programım." vesaire der ve banka buna göre fiyat istikrarını nasıl sağlaması gerekirse onunla ilgili para politikası araçlarını, para arzını nasıl hesaplayacağını, nasıl denetleyeceğini belirler. Öte yandan, Maliye Bakanlığı da maliye politikası çerçevesinde bunu nasıl yapacağını anlatır ve burada 2 politikayı yapan kurumun bir araya gelmesiyle ilgili istişare mekanizması ortaya çıkmış olur.
Bir de 10'uncu maddeyle ilgili Sayın Ağbaba "Destekliyoruz." diye ifade ettiler. Aslında Mehmet Bey biraz önce bu konuyu anlatırken -gerçekten çok güzel anlattı- hem kanunun maddesini hem de 4688 sayılı Kanun'un geçici maddesi ile 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararname'deki konuları ifade ettiler. Arkadaşlar, burada bizim önergemizde dikkat ederseniz -sizin önergenizde de bu yok- "Konusu suç teşkil etmemek ve kesinleşmemiş bir yargı kararı..." ifadesi var. Orada "kesinleşmemiş yargı kararı" ifadesini çıkararak daha önce kesinleşmiş, zimmet yapılmış belediyelerle ilgili veya imza atan görevlilerle ilgili tahsil kabiliyetini de ortadan kaldırabilmek için bu düzenlemeyi yaptık. Herhâlde sizin dikkatinizden kaçmış diye düşünüyorum çünkü bize bunu Türkiye'deki tüm belediyelerden getirdiler; İzmir Büyükşehir Belediyesinden -sanıyorum- İstanbul Büyükşehir Belediyesinden. Bizim de yerel yönetimlerden sorumlu genel başkan yardımcılığımız bu konuyu gündeme getirdiler. "Kesinleşmiş mahkeme kararına müstenit olmamak kaydıyla" ibaresini çıkararak -daha geniş- imza sahiplerini de bu yükümlülükten, kişi borcundan veya zimmetten kurtarmış oluyoruz. Bu şekilde de yüce heyeti bilgilendirmek istedim.
Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)