GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Gelir Vergisi Kanunu ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:6
Birleşim:13
Tarih:27.10.2022

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. 361 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 25'inci maddesi üzerine söz almış bulunuyorum.

Değerli milletvekilleri, özellikle bu son maddelerde geçmişte çeki, senedi yazılan arkadaşlarımızın, ticaret erbabının daha çok bankaların kara listelerinde yer alması siliniyor; bu madde, 27'nci madde bunu içeriyor. Bu arada, 25, 26, 27'de konuşacaktık, Başkanımla anlaştık, altı yedi dakikada bitirmeye çalışacağız.

Şimdi, bu on iki, on üç senedir, daha da eski, bankaların tümüyle portföylerinde bu kara liste her zaman var. Bunun geriye yönelik de silinmesi lazım. Şimdi, ileriye doğru borçların yapılanmasıyla bu 2023'e aktarılsa bile bu liste hiçbir zaman orta yerden kalkmıyor, özellikle özel bankalar bunu her zaman gündeme getiriyorlar. Bırakın çekin, senedin protesto olması veya arkasının yazılmasını, bugün elinizdeki plastik kartlardan herhangi bir tanesinin bile ödemeleri geciktiği takdirde bu da aynı şekilde kara listeye giriyor. Ve bugünkü ekonomik şartları dikkate aldığınız takdirde -hepinizin cebinde plastik kartlarınız var- zaman zaman aksaması mümkün; bazen unutuyorsunuz, üç beş gün aksıyor, bu bile maalesef sizin ticaret sicilinizde olumsuz not olarak yer alıyor, bu uzun yıllar gidiyor. İşte, sizin bile unuttuğunuz bazı hadiseler için -özellikle bunu özel bankalar için söylüyorum- diyor ki: "İşte, bundan on yıl önce, şu tarihteki senediniz protesto oldu." Veyahut bırakın ticaretle meşgul olan birimleri, aileden birinin bile herhangi bir şekilde çeki, senedi veya kredi kartındaki gecikmeler otomatikman bu kara listede yer alıyor. Tabii, bunlar olduğu sürece de bankaların kendilerine göre bir değerlendirme sistemi var, bu değerlendirme sisteminde mevcut durumu iyi olsa bile muhakkak kredi almada, bankaya ulaşmada belli zorluklar her zaman yaşanıyor. Bu tür gelgitli ortamlarda... Yani aynen bizim Samsun'un, Karadeniz'in dalgalı olduğu gibi, ekonomi de -siz de biliyorsunuz- bugün hep dalgalanıyor. Yarına dair bir fikrimiz yok, öbür güne dair bir fikrimiz yok. Bu şartlar altında biz diyoruz ki: "Bu kanuna şunu da ilave edelim." Hiç olmazsa 1 kereye mahsus, 2 kereye mahsus çekler veya senetler protesto olmuşsa, bu da eğer sekiz on gün içerisinde ödenerek düzeltilmişse ikinci bir kanun teklifine gerek kalmaksızın -yani bu da kara listede yer almasın- bu düzenlemenin içerisinde yer alsın istiyoruz. Netice itibarıyla bugün 7 milyonu geçen icra dosyalarından bahsediyoruz. Aynı şekilde, sizler de 2 milyonun altındaki hacizli olan işlemlerin kaldırılmasıyla ilgili... İşte, yine bu torba kanun teklifinin içinde var. Zaten ne bulursanız içine atıyorsunuz, ne bulursanız içine atıyorsunuz, biz de neyin ne olduğunu anlamakta yoruluyoruz.

Şunu söyleyeyim, şunu da merak ediyorum: Bu kanun teklifinin altında 172 milletvekili arkadaşımızın imzası var ama maalesef, zaman zaman burada, gerek karar yeter sayısı istemede gerekse yoklamalarda... Salonda hiç olmazsa kendi kanun teklifine sahip milletvekillerini de görmek isterdik. Bu kanun teklifini buraya getirdiniz; hiç olmazsa 172 kişi salonda, getirdiğiniz kanun teklifinin arkasında durun ki biz de muhalefet olarak burada sorduklarımızın cevabını alalım veyahut da bakın daha ikinci bölümü var, bu önerilerimizi ikinci bölümde de değerlendirme şansınız olur diye düşünüyorum.

Son olarak da Samsun'la ilgili bir meseleyi burada gündeme getirmek istiyorum, o da bizim meşhur -Samsun Milletvekilimiz de burada- Samsun Çarşamba Şeker Fabrikası. Hepimiz biliyoruz ki bugün maalesef Türkiye'deki şekerin sadece ve sadece yüzde 25'ini devletin fabrikalarında üretiyoruz, yüzde 75'i de özelleştirme marifetiyle sattığımız fabrikalardan üretiliyor. Devletin, elindeki bu yüzde 25'lik üretimle piyasaya müdahale etme şansı sıfır. Siz de biliyorsunuz, şekerin fiyatı yüzde 300, yüzde 400 arttı. Dolayısıyla, devletin bu regülasyon görevini tam manasıyla yerine getirebilmesi için ilave devlet yatırımlarını yapması lazım. Ki bugün sektörün en genç fabrikalarından biri 1989 yılında yapılan Çarşamba Şeker Fabrikası.

Milletvekili arkadaşlarımızla hep irtibat hâlindeyiz. Ben inanıyorum ki bu bölgede bu fabrikanın muhakkak çalışmasını bizim kadar onlar da -Başkanımız orada, o da- istiyordur, buna hiç kimsenin itiraz edeceğini ben düşünmüyorum ama maalesef iki yıldır, Şeker Fabrikaları Genel Müdürüyle yaptığımız görüşmeler, aynı zamanda arkadaşlarımızla yaptığımız görüşmeler neticesinde bir mesafe katedemedik. Şimdi farklı bir üretim metoduyla...

Çarşamba Şeker Fabrikasının 2 tane özelliği var, pancardan işleyebildiği gibi şeker kamışından da üretim yapabilen bir tesis. Bu şeker kamışı ithalatıyla bu fabrika aynı zamanda yılın on bir, on iki ayı da çalışabilir. Şimdi, bununla ilgili öneriler de geliyor ama onda da bizim endişemiz var, bizim şeker fabrikasını devreye almak için 60 milyona ihtiyacımız varken, stratejiden bunu çıkaramamışken onunla ilgili yatırım bundan katbekat fazla. Bu nasıl organize olur bilmiyorum ama onu da biz buradan takip edeceğiz yani ben, orada, bugün, 150-200 milyon euroluk bir fabrikanın çürümesine bu salondaki, bırakın Samsun milletvekillerini, hiç kimsenin müsaade etmeyeceğini düşünüyorum. Bizim bölgemizde polar oranı düşük olsa bile artık nakliyeyle, demir yolu bağlantımız da var, farklı illerden de desteklenerek bu şeker fabrikası çok rahat çalıştırılabilir.

Bu konuda hepinizin desteğini istiyoruz; neticede bu hepimizin malı. Bu fabrika çalışmalı, böyle giderse yazık günah. Sabit giderleri var; biliyorsunuz, işletmelerde çalışmasanız, üretmeseniz bile belirli sabit giderleriniz var, bunlar karşılanmak zorunda.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BEDRİ YAŞAR (Devamla) - Bir dakika, toparlıyorum.

BAŞKAN - Son konuşmacı olmanız sebebiyle buyurun.

GÜLÜSTAN KILIÇ KOÇYİĞİT (Muş) - Keşke ilk konuşmacıya da verseydiniz.

BEDRİ YAŞAR (Devamla) - Teşekkür ederim Başkanım.

Bu çerçevede, hiç olmazsa 2023 yılı bütçesinden buna bir rakam ayıralım, devletimizin bir fabrikasının daha bacası tütsün; bunun hem piyasaya müdahale edilmesi hem de piyasa organizasyonu açısından önemli olduğunu düşünüyoruz.

Burada yaklaşık 49 maddede önemli maddelere katılıyoruz, Kredi Yurtlar Kurumunun -KYK- borçları da dâhil, diğerlerinin silinmesi de dâhil ama özellikle kur korumalı mevduatta belli endişeler var; bunları da açıklığa kavuşturmanız lazım.

Ben yine de bu kanun teklifinin hayırlı uğurlu olmasını diliyor, yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum. Herkese hayırlı akşamlar diliyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)