| Konu: | Mahmut Ustaosmanoğlu'nun vefatına, şehit Jandarma Astsubay Kıdemli Çavuş Oğuzhan Arduç ile Jandarma Uzman Çavuş Turgut İçen'e, Turgut Reis'in şehadete ermesinin 457'nci yıl dönümüne, Genel Kurul gündemine ve Plan ve Bütçe Komisyonunda görüşülen 2022 yılı ek bütçe teklifine ilişkin açıklaması |
| Yasama Yılı: | 5 |
| Birleşim: | 107 |
| Tarih: | 23.06.2022 |
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.
Müfessir ve mutasavvıf, önemli kanaat önderlerinden Mahmut Ustaosmanoğlu Hoca Efendi darıbekaya göç etti. Ömrünü İslam'a ve ilme adayan, birçok talebe yetiştiren Mahmut Ustaosmanoğlu'na Allah'tan rahmet, ailesine ve sevenlerine başsağlığı diliyoruz; mekânı cennet olsun.
Sayın Başkan, Diyarbakır Lice'de teröristlerle yaşanan silahlı çatışmada şehit olan Jandarma Astsubay Kıdemli Çavuş Oğuzhan Arduç'a ve Jandarma Uzman Çavuş Turgut İçen'e Allah'tan rahmet, ailelerine ve aziz milletimize başsağlığı diliyoruz. Saldırıda yaralanan Jandarma Uzman Onbaşı Mustafa Can Akdoğan'a acil şifalar niyaz ediyoruz. Hiçbir şehidimizin kanı yerde kalmadı ve kalmayacak. Bir kez daha en güçlü şekilde vurguluyoruz ki terörün kökünü kurutana kadar mücadele etmek boynumuzun borcudur.
Bugün Türk denizcilik tarihinin büyük kahramanlarından, modern denizciliğin mimarlarından, Trablusgarp fatihi Turgut Reis'in Malta kuşatması sırasında şehadete ermesinin 457'nci yıl dönümü. Bugün, kahraman ecdadımızın izinde ana vatanda, mavi vatanda kararlılıkla mücadele etmeye devam ediyoruz. Akdeniz'de Türk hâkimiyeti için büyük mücadeleler vererek zaferler kazanan Turgut Reis'i, ahirete irtihal etmiş denizcilerimizi ve bizlere bu toprakları vatan kılan tüm ecdadımızı rahmetle, minnetle yâd ediyoruz.
Bugün, biraz sonra, Türkiye Büyük Millet Meclisinin gündeminde bulunan "altıncı yargı paketi" olarak bilinen 23 maddelik teklifi görüşmeyi planlıyoruz. Görüşmeler sırasında tüm siyasi parti grupları adına milletvekili arkadaşlarımız görüşlerini bizimle paylaşacak ve onlardan feyzalacağız diye umuyor, düşünüyorum.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurun.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Şimdi, Plan ve Bütçe Komisyonunda 2022 yılına ilave olarak ek bütçe kanun teklifi görüşülüyor. Kanun teklifinin Plan ve Bütçe Komisyonundaki görüşmeleri sırasında muhalefetten milletvekili arkadaşlarımız "Bu ek bütçe değil, gerçek bütçedir, yeni bütçedir." diye ifade ediyorlar ama Anayasa'nın 161'inci maddesi açık ve net olarak ifade etmiş. Bir bütçe en geç ekim ayının 17'sine kadar Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına sunulur ve aynı yılın aralık ayı itibarıyla da bitirilir. Biz -sanıyorum bu bütçeyi - 17 Aralık 2021 tarihinde 2022 yılının bütçe görüşmelerini bitirdik, gerçekleştirdik fakat hem Sayın Bakanın açıkladığı hem de diğer milletvekili arkadaşlarımızın Plan ve Bütçe Komisyonunda ifade ettikleri gibi küresel mal, hizmet ve emtia fiyatlarındaki olağanüstü derecede artışın ortaya çıkardığı giderler karşısında mali disiplini elinden bırakmayarak Türkiye ekonomisini idare eden Hazine ve Maliye Bakanlığı ve diğer kurumlar eldeki gelirlerini artırmıştır.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurunuz Sayın Başkan.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Yine, 161'inci maddeye göre kaynağı gösterilmeden ek bütçe, ilave bir bütçe yapılamayacağıyla ilgili düzenleme açık ve nettir. Biliyorsunuz, normal bütçelerde harcama kalemlerini yaparsınız, "Şu kadar planlıyorum harcamayı, 1 trilyon lira harcama yapıyorum." dersiniz, karşılığında da gelir gösterirsiniz, dersiniz ki "Bu gelirin şu kadarlık kısmını da borçlanarak karşılayacağım." Ama ek bütçe mantığında hem Anayasa'nın 161'inci maddesi hem de 5018 sayılı Kanun'un ek bütçeyle ilgili yaptığı düzenlemelerde kaynak gösterilmeden herhangi bir bütçe ödemesinin yapılamayacağıyla ilgili kesin hüküm var.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurunuz efendim.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Bakın, size gerçekleşmeleri ve ek bütçe yapma ihtiyacının nereden doğduğunu ifade etmek istiyorum. 2021 yılı Ocak-Mayıs döneminde merkezî yönetim bütçe gelirleri 542 milyar iken 2022 yılı Ocak-Mayıs döneminde 1 trilyon 84 milyar liraya çıkmış yani merkezî yönetim bütçe gelirleri gerçekleşmesi yüzde 100 olmuş. Şimdi, yine aynı şekilde söylediler: "Bu, halkın vergileriyle yapılan bir fazla tahsilat; halkın sırtından aldığınız, yüklediğiniz vergiler sonucunda ortaya çıkan bir durum." diye ifade ediyorlar. Zaten merkezî idarenin gelirleri halkın kazançlarından, elde ettiği gelirlerden kanun gereğince toplanan hasılanın belli bir oranıdır, bununla gerçekleştirilir.
Şimdi, vergi gelirleriyle ilgili kısma bakalım, kimden vergi alınmış, kimden vergi alınmamış konusuna.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurunuz Sayın Elitaş.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Vergi gelirleri 2021 yılı Ocak-Mayıs döneminde 423 milyar 700 milyon iken yine 2022 yılı Ocak-Mayıs döneminde 881 milyar liraya çıkmış, artış oranı yüzde 108; gelir ve kazanç üzerinden alınan vergiler 147'den 376 milyar liraya çıkmış, artış yüzde 154; gelir vergisi yani az gelirli, sabit gelirli olan küçük esnafın gelir vergisi 80'den 116 milyar liraya çıkmış, buradaki artış yüzde 46; kurumlar vergisi 68 milyar liradan 259-260 milyar liraya çıkmış, kurumlar vergisi tahsilatındaki artış oranı yüzde 282; mülkiyet üzerinden alınan vergiler yüzde 23 artmış; dâhilde alınan mal ve hizmet vergileri... Bu dâhilde alınan mal ve hizmet vergilerinin açılımında ne var? Aldığımız ürünlerdeki katma değer vergisi.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Buyurunuz efendim.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Mesela 2021 ile 2022 Ocak-Mayıs dönemlerindeki katma değer vergisini kıyasladığımız takdirde yüzde 50,4'lük bir artış söz konusu. Kurumlar vergisinde ne kadardı? Yüzde 282. Özel tüketim vergisinde yüzde 63,5'lik bir artış söz konusu. Gümrük vergilerinde yüzde 117, ithalden alınan katma değer vergisinde de yüzde 124 vergi artışı söz konusu. Yani burada ortaya çıkan gelir artışından dolayı hazinenin, Maliyenin, kamunun elindeki kaynaklarının yine bu insanlara... Bütçe para toplamak, gelirleri tahmin etmek, temin etmek ve halkıyla paylaşmaktır; bütçenin esas tanımı, ifadesi budur. Şu anda bizim toplayacağımız bütçe gelirleri içerisinde ocak-mayıs döneminde yüzde 100'e yakın artışın olduğu dönemde bunu da vergiyi ödeyenlerle paylaşmak için ek bütçeyi ihdas ediyoruz.
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Sayın Elitaş, buyurunuz efendim.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Sayın Bakan Bütçe Komisyonunda gerekli açıklamaları yaptı. Şimdi, maaş alan kesimlere yaklaşık -rakamları tam bilmiyorum ama haziran sonu enflasyonuna göre değerlendirilecek- yüzde 40 civarında bir artış sağlanacak. Bizim bu bütçe içerisinde maaş ödemelerine harcadığımız rakamlar şu anda personel ve SSK'ye devlet primi 216 milyar lira, mal ve hizmet alımı gerçekleşmeleri 86 milyar lira yani bu bütçenin, yaklaşık ek bütçenin yaklaşık yüzde 22'lik kısmı personel ve harcamalarına, maaş ödemelerine gidecek. Cari transferler 420 milyar lira, sermaye giderleri 74 milyar lira, sermaye transferleri 13 milyar lira, faiz giderleri de 89 milyar lira olmak üzere gerçekleşecek; ek bütçe büyüklüğünün bu şekilde olması gerekiyor. Yani bunun...
(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)
BAŞKAN - Tamamlayınız efendim.
MUSTAFA ELİTAŞ (Kayseri) - Tamamlıyorum Sayın Başkanım.
Hem Anayasa'da açık ve net hüküm varken hem 5018 sayılı Kanun'da açıkça izah edilmişken... Ek bütçe imkânı bugüne kadar sadece 2022 yılında kullanılan bir değerleme değil bundan önceki dönemlerde de çok yapılmış; 95'te, 96'da, 97, 99, 2003, 2004 ve en son da 2022 yılında ek bütçe yapma ihtiyacı hasıl olmuş. Ek bütçe yapma ihtiyacı da toplanan gelirlerin, kamunun kaynaklarının yine kamuyla, milletle paylaşması adına yapılan bir düzenlemedir. Bugün inşallah Komisyon görüşmeleri bitirdikten sonra tahmin ediyorum önümüzdeki hafta da ek bütçeyi görüşerek hayata geçireceğiz diye ümit ediyorum.
Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)