GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Öğretmenlik Meslek Kanunu Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:52
Tarih:03.02.2022

ŞENOL SUNAT (Ankara) - Sayın Başkan, sayın milletvekilleri; 302 sıra sayılı Kanun Teklifi'nin 4'üncü maddesi üzerine İYİ Parti Grubu olarak vermiş olduğumuz değişiklik önergesi üzerine söz almış bulunmaktayım, yüce Meclisi saygıyla selamlarım.

Sayın milletvekilleri, görüştüğümüz 4'üncü madde, 1739 sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu'nun kaldırılan 45'inci maddesi ama tabii, bu madde 4 paragraftan oluşurken 2 paragrafa indirilmiş. Başlık ne? "Öğretmenlerin nitelikleri ve seçimi." Öğretmenlik bir uzmanlık, bir ihtisas mesleği olmasının yanında -dün de söylemiştim- kişilik niteliklerinde uygunluğu gerektiren bir meslektir. Bir başka deyişle öğretmenlik, yalnızca lisans diplomasına indirgenmeyecek kadar değerli ve belirleyici olmalıdır.

Farkında değilsiniz sayın milletvekilleri, iktidar milletvekillerine sesleniyorum; kapatılan öğretmen liselerinin bir an önce açılması gerek. Öğretmenlik yani lisans süreci öncesinde de eğitsel süreçleri gerektiren bir meslek olarak düzenlenmelidir.

Şimdi, bu maddenin (2)'nci fıkrasında "Öğretmenler, öğretmen yetiştiren yükseköğretim kurumlarından ve bunlara denkliği kabul edilen yurt dışı yükseköğretim kurumlarından mezun olanlar arasından seçilir." diyor. Burada "Millî Eğitim Bakanlığı" da kaldırılmış. Şimdi, "Nasıl seçilir?" Yok. "Nasıl seçileceği bu maddeyle belirtilmelidir." diye bu değişiklik önergesini verdik. Yani en azından "ÖSYM tarafından yapılan imtihanlarda başarı sırasına göre seçilir." diye eklenmelidir ama siz nedense bir türlü mülakattan vazgeçmiyorsunuz. Zaten 5'inci maddenin (1)'inci fıkrasının son cümlesinde de mülakatı ifade eden "Millî Eğitim Bakanlığı ve ÖSYM tarafından yapılır." diyorsunuz.

Değerli milletvekilleri, 4'üncü madde olarak düzenlenen yani kaldırılan 45'inci maddede son fıkra olan "Hangi derece ve türdeki eğitim, öğretim, teftiş ve yönetim görevlerine, hangi seviye ve alanda öğrenim görmüş olanların ne gibi şartlarla seçilebilecekleri yönetmelikle düzenlenir." derken, bu kısım yok edilmiş. Sayın Komisyon Başkanı, yöneticileri, denetçileri öğretmen olmayanlardan mı atayacaksınız? Dün de söyledim, yönetici kadroların okul yönetiminin teftiş durumunun eğitim öğretim hizmeti ve öğretmenlik mesleğiyle olan zorunlu ve gerekli bağlantısı ve eğitim kurumu yöneticiliğinin yasal bir statüye kavuşturulması durumu bu teklifin hiçbir kısmında yok.

Evet, sayın milletvekilleri, öğretmenlerin niteliklerini -başlık öyle olduğu için söylüyorum, "nitelikleri ve seçimi" diyor- nasıl artırmayı düşünüyorsunuz? Yani birkaç cümleyle bunun nasıl artırılacağını ortaya koyamazsınız. Yani, yükseköğretim kurumlarının yeniden ele alınarak eğitim fakültelerinin kontenjanları, sayısı -efendim- yükseltilmesi gereken taban puanı, mesleki ve teknik ortaöğretime öğretmen yetiştirmenin nasıl olacağı, eğitim fakültelerinde olması gereken uygulama okulları bu kanun teklifinin hangi maddesinde, nerede? Burada böyle bir şey yok. Nasıl bir öğretmen beklentisi var zihninizde? Ya, bir eğitim seferberliğine ihtiyaç yok mu bu ülkede? Fırsat eşitsizliklerinin bu kadar arttığı, başarının bu kadar düştüğü bu sistemden bahsediyorum sizlere. Bir eğitim seferberliğine ihtiyacı yok mu bu ülkenin? Bu durumda eğitim seferberliğini "irfan ordusu" dediğimiz öğretmenlerle başaracağız. O zaman, o yüzden eğitime, öğrenciye, öğretmene yapılan yatırım ülkenin sürdürülebilir kalkınması için en önemli adım olacaktır. Yani yaptığınız bir şey yok bu meslek kanununda; 3600'ü öğretmenler zaten hak etti, zaten söz verilmişti.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın sözlerinizi.

ŞENOL SUNAT (Devamla) - Evet, sayın milletvekilleri, yine çok önemli bir mevzuyu çok hızlı bir şekilde tekraren burada ifade etmek istiyorum. İYİ Parti milletvekilleri olarak Sayın Yasin Öztürk'le, üniversiteleriyle ilişiği kesilen ön lisans, lisans ve lisansüstü öğrenciler için genel bir af için kanun teklifi vermiştik. Devamsızlık, kayıt dondurma, ekonomik sorunlar, Covid salgını ve benzeri nedenlerle yaklaşık 500 bin öğrenci mağdur ve bu mağduriyet giderek artıyor. Bu mağduriyetlerin giderilmesi ve bu gençlerimizin, hayatlarına yeniden dönebilmesi çok önem arz ediyor. Gençlerimizin gelecekleriyle ilgili bu durumu vicdanlarınıza bırakıyorum. Bu öğrencilerin tekrar okullarına dönmeleri için siz getirin bir kanun teklifini, biz kabul edelim diyorum.

Hepinizi saygıyla selamlıyorum. (İYİ Parti ve CHP sıralarından alkışlar)