GENEL KURUL KONUŞMASI
Konu: Vergi Usul Kanunu ile Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi münasebetiyle
Yasama Yılı:5
Birleşim:6
Tarih:13.10.2021

HASAN SUBAŞI (Antalya) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; Genel Kurulu saygıyla selamlıyorum.

Kaybettiğimiz mesai arkadaşımız İstanbul Milletvekili İsmet Uçma'ya Allah'tan rahmet diliyorum, yakınlarına başsağlığı dileklerimi sunuyorum.

280 sıra sayılı Yasa Teklifi'nin 12'nci maddesi hakkında konuşmak üzere söz aldım.

12'nci maddeyle, Hazine ve Maliye Bakanlığı elektronik ortamda vergi dairesi kurulması yetkisini haiz oluyor. Mükelleflere hızlı ve etkin hizmet verilmesi amaçlanmış. Olumsuz bakmadık, doğrusu teknolojiye dijital ortamda uyulmasını olumlu bulduk ama genel olarak kanun teklifinin gerekçesine baktığımızda genel gerekçede şöyle geçiyor: "Mükelleflerin vergiye uyumlarını gözeten, vergi güvenliğini artıran, sosyal adaleti ve rekabet ortamını güçlendiren" diye başlayarak devam eden çok ideal cümlelerle kurgulanmış ama "mükelleflerin vergiye uyumları" dediğimiz zaman, hemen hemen her yıl bir vergi affının çıktığı ortamda bu uyumun sağlanamayacağını gayet iyi biliyoruz.

Yine, "vergi güvenliğini artıran, sosyal adaleti ve rekabet ortamını güçlendiren" dediğimiz zaman, sosyal adaletle de bu hazırlanan teklifin hiçbir ilgisinin olmadığını söyleyebilirim. Türkiye'de 2020 bütçesine baktığımızda, eğer vergi gelirlerinin yüzde 65'ini dolaylı vergilerle sağlıyorsak, dar gelirli tüketiciden alınan vergilerle, ayrıca neredeyse 158,8 milyarlık gelir vergisinin de 85 milyarını işçi, emekçi, bordroludan kaynağında kesilerek elde ediyorsak, bizim vergi sistemimizde adaletten söz etmemiz hiç mümkün olamaz.

Şimdi, bu yasa teklifinin ilk paragrafına baktığımız zaman, birinci paragrafında 850 bin küçük esnafımıza sözde bir avantaj sağlanmış, bunlar ki hepimizin bildiği gibi hem kötü yönetimin hem de pandeminin mağdurları. 850 bin civarındaki basit usulde vergilendirilen küçük esnaf grubuna sağlanan avantaj 235 milyon TL ve kişi başına 280 TL'lik bir avantaj sağlıyor yılda. Bu 280 TL'yi bu esnaflar ödeyebilirdi de ama keşke siz defter tutma mecburiyetini ortadan kaldırsaydınız, ondan çok daha makbule geçerdi.

Şimdi, bu yasa teklifinin en başına bunu koyduğunuza göre, bu 65 maddelik teklifte hiçbir şey yok demektir. Hemen ardından çiftçilere, 3 milyon çiftçiye sağladığınız destekten söz ediliyor. Ne sağlanmış? Gerekçede "Tarım ve hayvancılığın desteklenmesi için Tarım Kanunu başta olmak üzere ilgili mevzuata göre çiftçilere çok sayıda destek ödemesi yapılmaktadır." diyerek başlıyor ve desteklerde tevkifat yoluyla kesilen 600 milyon TL'nin bundan sonra kesilmeksizin çiftçilere intikal edeceğinden bahsediyorsunuz. O da nedir? Yılda tam 200 TL'yi karşılamaktadır. Bu yüzde 150 gübre zammını düşünürsek, yüzde 100'ün üzerinde mazot zammını, elektrik zammını düşünürsek çiftçinin büyük ölçüde mağdur olduğunu hepimiz biliyoruz. Bugün, toprağıyla küsmüş, tarımla küsmüş yüz binlerce çiftçimiz mağdur durumdadır ve Ziraat Bankası ile Tarım Krediye milyarca borcu olmasına rağmen, iktidarın bir medya değişikliği için 750 milyon dolar bir holdinge Ziraat Bankasından para verdiğini ve bu paranın ödenmediğini hepimiz çok iyi biliyoruz.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayalım lütfen.

HASAN SUBAŞI (Devamla) - Şimdi, 200 liralık, 300 liralık avantajlar ve bunun karşılığında bir holdinge, bir medya değişikliğinde verilen 750 milyon doların hâlâ akıbetini bilmiyoruz. Bu desteklerin mutlaka ekim dikimden önce verilmesi gerekir, onu da eklemek istiyorum.

Ayrıca, bu vergi teklifinde mutlaka 359'uncu maddeyle ilgili, Vergi Usul Kanunu madde 359'daki mağduriyetin mutlaka giderilmesi gerekirdi fakat hiç söz edilmemiş. Vaktim olmadığı için...

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Teşekkür ediyoruz Sayın Subaşı.

HASAN SUBAŞI (Devamla) - Saygılar sunuyorum. (İYİ Parti sıralarından alkışlar)