YENİ KONUT FİNANSMAN PROGRAMI'NA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ TBMM PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU'NDA KABUL EDİLDİ
2023-01-23 - 14:22
YENİ KONUT FİNANSMAN PROGRAMI'NA İLİŞKİN KANUN TEKLİFİ TBMM PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU'NDA KABUL EDİLDİ
AK Parti milletvekillerinin imzasını taşıyan Yeni Konut Finansman Programı'na ilişkin Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda kabul edildi.

Komisyon, AK Parti Bingöl Milletvekili Cevdet Yılmaz başkanlığında toplandı.

CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu, usule ilişkin söz alarak teklifin anayasaya aykırı olduğunu söyledi. Bu teklifin, 2023 yılı bütçesini, usulsüz şekilde artırdığını anlatan Kuşoğlu, "Bütçeye ödenek konulması konusunda ilave yetkiler veriyor ve biz buna, normal bir kanun gibi 'evet' diyeceğiz, bunu görmezden geleceğiz. Bu olmaz. Biz muz cumhuriyeti miyiz? Kabile devletlerinden miyiz de bütçe kanunu ile diğer kanunları ayırmayalım? Anayasaya aykırı olduğunu bilmemiz lazım. Bunun kanunlar ve kararlar tarafından incelenmesini talep ediyorum. Bu ayıptır, yazıktır, çok büyük bir kötülük olur bu ülkeye. Bu, ek bütçe ile gelmesi gereken bir düzenlemedir." diye konuştu.

HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan, iktidarın, yeni bir usul olarak 24 saat içerisinde yasa çıkardığını savundu. Bu usulü doğru bulmadıklarını söyleyen Paylan, öte yandan bu yasa teklifinin etki analizinin komisyona sunulmadığını da belirtti.

Paylan, iktidarın EYT'lilerin sorununu çözecek yasa teklifini TBMM'ye henüz sunmadığını anımsatarak, diğer partilerin bu konuda daha önce verdiği tekliflerin komisyonda görüşülmesini istedi.

İYİ Parti Erzurum Milletvekili Muhammet Naci Cinisli, "Bu dönem 'AK Parti için samimiyet testi dönemi.' demiştim. Bu testten geçmediğini düşünüyorum. Dün gece 22.30'da düşen mesajla komisyon toplantısına gelmemiz isteniyor. Bu tamamen keyfi bir düzenleme. Keşke bu gerçekleşebilse. Yeni afaki rakamlar manzumesi önümüzde. Plansız. Bir de Cumhurbaşkanına yetki veriyor." dedi.

İYİ Parti Ankara Milletvekili Durmuş Yılmaz, anayasaya aykırı olduğunu öne sürdüğü bu kanun teklifinin geri çekilmesini; memur ve emekli maaşlarının artırılması, bu teklifle kamudaki sözleşmelilere kadro verilmesi ve EYT'ye ilişkin teklifin birleştirilerek ek bütçe teklifinin sunulmasını istedi.

MHP İstanbul Milletvekili İsmail Faruk Aksu, teklifin anayasaya aykırı olmadığını, mevcut bütçe içerisinden tutar ayrıldığını anlattı.

Anayasada "konut hakkı" bulunduğunu, bu hakkın sağlanmasının devlet tarafından gerçekleştirilmesi gerektiğini ifade eden Aksu, muhalefet milletvekillerine, "Buna karşıysanız söyleyin." ifadesini kullandı.

Komisyon Başkanı Yılmaz, düzenlemenin bu yıla ilişkin Hazine katkısının toplam maliyetinin 2,75 milyar lira olarak tahmin edildiğini kaydetti.

AK Parti Giresun Milletvekili Cemal Öztürk, her kanun teklifinin görüşmesinde usul hakkında söz almanın, usul haline geldiğini belirtti. Anayasaya aykırı olması halinde izlenecek yolun belli olduğuna işaret eden Öztürk, Yeni Konut Finansman Programı kapsamında kullandırılacak finansmana ilişkin çerçevenin teklifte açıkça yer aldığını anlattı. Bu yıla ilişkin katkı maliyetinin 2,75 milyar lira olmasının öngörüldüğünü ifade eden Öztürk, teklifin usule aykırı olmadığını, anayasaya aykırı olduğu iddiası konusunda Anayasa Mahkemesi'ne başvurulabileceğini söyledi.

AK Parti Ağrı Milletvekili Ekrem Çelebi, 71 milletvekilinin imzasıyla TBMM Başkanlığına sunulan teklifin, anayasaya aykırı olmadığını kaydetti.

Komisyon Başkanı Yılmaz, teklifin anayasaya aykırı olduğu itirazına saygı duyduğunu dile getirdi.

TBMM Başkanlığının, komisyona teklifleri göndermeden önce anayasaya aykırı olup olmadığı yönünde inceleme yaptırdığını anlatan Yılmaz, "Kanunlar ve kararlar, başkanlığımız, teklifin anayasaya aykırı olmadığı görüşünde. Cumhur İttifakı ve Millet İttifakı'nın farklı görüşleri var. Anayasaya aykırılık iddiası konusunda önerge verirsiniz, oylama yaparız. Komisyonumuz karar vermiş olur. Genel Kurul aşaması da var. Bütün bu süreçlerin sonunda Anayasa Mahkemesi süreci de var. Götürülmesi durumunda Anayasa Mahkemesi yargısal kararını verir." şeklinde konuştu.

Hükümetlerin halkın beklentilerine göre çalışmalarının doğal olduğunu vurgulayan Yılmaz, halkın, sandıkta, kimin kendi lehine çalıştığını kimin çalışmadığını takdir edeceğini ifade etti.

Yılmaz, öte yandan Hazine ve Maliye Bakanlığının 2022 yılına ilişkin bütçe verilerini açıkladığını, öngörülenin oldukça altında bir bütçe açığı bulunduğunu kaydetti.

Komisyonda CHP milletvekilleri, teklifin anayasaya aykırı olduğuna yönelik önerge verdi. Yapılan oylamada önerge kabul edilmedi.

Teklifin ilk imza sahibi AK Parti Aydın Milletvekili Mustafa Savaş, Yeni Konut Finansman Programı'na ilişkin Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanunda Değişiklik Yapılmasına İlişkin Kanun Teklifi'ne ilişkin sunum yaptı.

Savaş, TOKİ aracılığıyla yapılan ve dünyada örnek gösterilen toplu konut projeleriyle 20 yılda yaklaşık 1 milyon 170 bin konut inşa edildiğini, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan tarafından "İlk Evim, İlk İş Yerim Projesi"nin hayata geçirildiğini hatırlattı.

Teklifle sürdürülebilir bir konut arzı amaçladıklarını anlatan Savaş, orta gelirli vatandaşlara, piyasa koşullarına göre çok daha avantajlı finansman maliyeti ve vade yapısı sunduklarını kaydetti. Savaş, proje kapsamındaki finansman taksitlerinin ilk üç yılını ödeme kolaylığı dönemi olarak adlandırdıklarını, bu dönemde Hazine ve Maliye Bakanlığınca taksitlerin hane gelirinin yüzde 30'unu aşan kısmın geri ödeme şartıyla karşılanmasını ve konut yüklenicilerinin de satış bedeli üzerinden yüzde 5 katkı sağlamasının planlandığını anlattı. Savaş, "Vatandaşlarımızın kira öder gibi ev sahibi olabileceği bir projeyi hayata geçiriyoruz." diye konuştu.

AK Parti'li Savaş, teklifin içeriğine ilişkin bilgileri aktararak, düzenlemeye ilişkin ikincil düzenleme yapılmasının planlandığını da bildirdi. Savaş, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Bu programdan bankacılık mevzuatına göre ancak kredi yeterliliğine sahip vatandaşlarımız yararlanabilecek. Program kapsamında ülkemiz konut arz ve talep dengesine göre, ülkemiz üç bölgede değerlendirilecek. Birinci bölge İstanbul; ikinci bölge Ankara, İzmir, Bursa, Antalya, Mersin ve Muğla; üçüncü bölge ise diğer illerimizi kapsamaktadır. Kullandırılacak azami konut finansman tutarı, birinci bölge için 5 milyon, ikinci bölge için 3 milyon, üçüncü bölge için 2 milyon lira olacak. Program kapsamında yüklenicilerin mülkiyetinde olan ve daha önce satılmamış konut veya konut projeleri yer alabilecek."

Aynı hanede yaşayan 18 yaş ve üstü çocukların da gerekli ödeme gücüne sahip olmaları ve diğer şartları sağlamaları durumunda programa başvurabileceklerini anlatan Savaş, bu uygulamadan konut sahibi olmayan vatandaşların yararlanabileceğine, konut dışı gayrimenkullerin programa katılıma engel olmayacağına dikkati çekti.

Kırsal alanda yer alan konutlar ile devre mülklerin de programa katılıma engel teşkil etmeyeceğini aktaran Savaş, "Bir konutta yüzde 50'den fazla hissesi veya birden fazla hisseli konutu olan vatandaşlarımız programdan yararlanamayacaktır. Ayrıca halihazırda TOKİ borç ödemesi devam eden vatandaşlarımızın da programa dahil olması mümkün değildir. Bu programdan yararlanmak isteyen vatandaşlarımızın, konut sahibi olmak istedikleri ilde son 1 yıl içerisinde konut satışı yapmamış olması gerekmektedir." diye konuştu.

AK Parti'li Savaş, birinci ve ikinci bölgede program kapsamında konut sahibi olmak için son 1 yıl içinde resmi kayıtlara göre yerleşim yerinin aynı il olması gerektiğine işaret ederek, programdan faydalanacak vatandaşların son 12 ay içerisinde 9 ay sosyal güvenlik primi yatırmış olmasının gerektiğini söyledi.

Finansman tutarlarına göre faiz oranı/katkı payı oranlarını sıralayan Savaş, "İlk aşamada sabit ödemeli ve 15 yıl vadeli olması planlanıyor." dedi.

Mustafa Savaş, 85. takside kadar kullanılan finansmanın faiz oranının, basit faiz yöntemi kullanılarak hesaplanacağını; geri ödeme süresince ilave bir faiz alınmayacağını belirterek, "Bir örnek paylaşmam gerekirse 15 bin lira hane geliri, 1,1 milyon lira konut satış bedeli ve yüzde 0,69 faiz oranı varsayımında vatandaşlarımızın ödeyeceği yaklaşık taksit tutarı, ilk yıl için 4 bin 500 lira; ikinci yıl için 5 bin 400 lira; üçüncü yıl için 6 bin 500 lira olacak. 4. ve 7. yıllar arasında 9 bin 700 lira, 8. ve 15. yıllar arasında 11 bin 200 lira düzeyinde olacak. Bu planda, yüklenici tarafından yaklaşık 55 bin, Hazinemiz tarafından ise yaklaşık 98 bin liralık katkı sağlanacaktır. 100 bin konuta ilişkin finansman kullandırılması ve bu finansmanının yaklaşık yarısının Hazine katkılı olması halinde 2023 yılı için Hazine katkısının toplam maliyetinin 2,75 milyar lira olmasını öngörüyoruz." değerlendirmelerinde bulundu.

CHP Ankara Milletvekili Bülent Kuşoğlu, Türkiye'de en son bina sayımının 2000'de yapıldığını anımsatarak, "O yıl tespit edilen bina sayısı 7 milyon 838 bin 675 oldu. 22 yıldır sayım yapılmadı. Şimdi de 12 milyon bina olduğu tahmin ediliyor. Nüfusumuz 67 milyondan 84 milyona çıktı, 10 milyon da yabancı geldi. Konut alıyorlar. Konut arzının çok daha fazla olması lazım ama İstanbul'da mı olması lazım?" diye konuştu.

Konut stokunun illere göre belirlenmesi ve desteklerin buna göre verilmesine ihtiyaç olduğunu söyleyen Kuşoğlu, bu bağlamda özellikle düşük gelir grubundaki vatandaşların desteklenmesi gerektiğini kaydetti. Kuşoğlu, "Türkiye'de artık ücretli, işçi, memur ev alamaz. Bunlara çare bulmamız lazım." ifadelerini kullandı.

HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan, teklifin, konut fiyatlarını yüzde 20 artırdığını öne sürerek, "Bir yıl önce fiyatı 1 milyon lira o lan ev, 3 milyon lira olmuştu. Bu yasa teklifiyle 3,5 milyon liraya, 4 milyon liraya çıktı. Kim kazandı? Müteahhitler Birliği kazandı. O da kazanırsa ayrı. Yurttaşımız kaybetti. '50 bin lira, 100 bin lira teşvik vereceğim.' diyorsun, öbür yanda evin fiyatını 500 bin lira, 1 milyon lira artırıyorsun." sözlerini sarf etti.

Program kapsamında ödenecek kredi tutarlarına değinen Paylan, "3 milyon liralık konut kredisi için aylık 13 bin 500 lira kredi ödemesi gerekecek. Yurttaşlarımızın üçte ikisi asgari ücretli. Geri kalan da karnını doyurmaya çalışıyor, kirasını ödüyor. Kim ödeyebilecek bu krediyi? Zengin ailelerin çocukları alacak bu evleri." değerlendirmesinde bulundu.

İYİ Parti Ankara Milletvekili Durmuş Yılmaz, bu uygulamada artık orta gelirli grubun olmadığını savunarak, "Bu, aynen kur korumalı mevduat ve diğer uygulamalarda olduğu gibi bir servet transferine dönecek." dedi.

Özel bankaların bu uygulama kapsamında kredi vermeyeceğini ileri süren Yılmaz, "Yük kamu bankalarının üzerinde kalacak. Kamu bankalarında örneğin 2,7 milyon liralık kredinin 15 yıl sonunda enflasyon üzerine indirgediğimizde ellerine geçen bugünkü değeri 1,99 milyon lira. 2,7 milyon ile 1,99 milyon lira arasını bankalar görev zararı yazacak, kamunun üzerine yüklenmiş olacak." diye konuştu.

Yılmaz, uygulama kapsamında menkul kıymetleştirme yapılacağını da anımsatarak, "Niye bu menkul kıymet ihraç ediliyor? Bunlar ikincil piyasada alınıp satılacak mı, kim alacak, kim satacak?" sorularını yöneltti.

MHP Konya Milletvekili Mustafa Kalaycı, teklifte sıfır konut desteklendiği için konut arzının teşvik edildiğini belirterek, "Bu inşaat sektörü için can suyu olacak." değerlendirmesini paylaştı.

Evi olmayan vatandaşlara çok büyük bir imkan sunulmuş olacağını vurgulayan Kalaycı, kredi ödemesinin 15 yıl olarak belirlenmesinin de memnuniyet verici olduğunu söyledi. Kalaycı, "Hazine katkısı 8. yıldan itibaren tahsil edilecek. Maliye Bakanlığı açısından bütçeye ek bir yük gelmeyeceği görünüyor." şeklinde konuştu.

AK Parti Ankara Milletvekili Orhan Yegin, partisi ve Cumhur İttifakı'nın sadece seçim dönemlerinde karar almadığını, milletin omzundaki yükü ve talepleri görerek çalıştığını kaydetti.

Bu teklifi "seçim yatırımı" olarak görmek isteyenler bulunabileceğine değinen Yegin, "TOKİ'nin 38 yıllık tarihi var. 20 yıllık dönemi AK Parti döneminde geçmiş. 18 yıl Allah razı olsun bir şeyler yapılmış. 18 yılda toplam konut sayısı 45 bin. AK Parti döneminde TOKİ'nin ürettiği konut sayısı ise 1 milyon 170 bin. Bu da mı seçim yatırımı?" ifadelerine yer verdi.

Orhan Yegin, program kapsamında 3 ayrı bölgede katkı sunulacağını, partisinin iktidarlarında büyükşehirlere de kırsal bölgelere de her türlü desteği verdiklerini anlattı. Milletin her derdi ve talebinin farkında olduklarını belirten Yegin, "Hiçbir şeyi bahane etmeden milletimizi talepleriyle buluşturmaya çalışıyoruz." dedi.

Teklif ile Yeni Konut Finansman Programı'nın genel çerçevesi belirleniyor, program kapsamındaki katkıların sınırları ve ceza hükümleri düzenleniyor.

Buna göre, gerçek kişilerin konut finansmanı taksit ödemelerini kolaylaştırmak amacıyla taksitlere katkı sağlanacak. Bunun için Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek bir kamu bankası aracılığıyla ilgili bankalara nakit kaynak aktarılacak.

Bir yıl içerisinde katkı sağlanabilecek konut finansmanının toplam anapara tutarı, ilgili yılı Merkezi Yönetim Bütçe Kanunu'nda belirlenen başlangıç ödeneklerinin yüzde 5'ini aşamayacak. Bu tutarı bir katına kadar arttırmaya Cumhurbaşkanı yetkili olacak.

Daha önce satılmamış ve yüklenici firmaların mülkiyetinde olan konutlarla henüz başlamamış veya yapımı devam eden projelerden konut edineceklere katkı sağlanabilecek. Henüz başlamamış veya yapımı devam eden konut projeleri açısından mülkiyeti yüklenici firmalara geçecek konutlara ilişkin sağlanacak finansmanlar da bu kapsamda değerlendirilecek. Gayrimenkul geliştiricileri de yüklenici kabul edilecek.

Katkılar; yeterli ödeme gücüne sahip olduğu bankalarca değerlendirilen ve katkı talebinde bulunan gerçek kişilere yönelik konut finansmanı için sağlanacak.

İlk üç yıldaki finansman taksit tutarının gerçek kişinin hane gelirinin yüzde 30'unu aşan kısmı kadar miktar, Hazine ve Maliye Bakanlığı bütçesine bu amaçla konulacak ödenek tertibinden katkı olarak aktarılacak. Yüzde 30'luk oranı yüzde 30 ila yüzde 50 arasında belirlemeye, 3 yıllık süreyi bir yıla kadar indirmeye Cumhurbaşkanı yetkili olacak.

Konut satış bedeli üzerinden yüzde 5 katkı payı yüklenici firma hesabından veya finansman tutarından tahsil edilerek, finansmanı sağlayan bankalarda geçici hesaplara aktarılacak. Bu tutarlar bir yıla kadar finansman taksitlerinin ödemelerinde kullanılacak. Cumhurbaşkanı tarafından belirlenecek usul ve esaslar çerçevesinde; bu tutarın bir kısmı veya tamamı finansman anapara tutarından peşin olarak indirilebilecek, bir yıllık süre ise üç yıla kadar uzatılabilecek. Tahsil edilen tutar, hiçbir şekilde yükleniciler tarafından geri istenemeyecek.

Düzenlemeye göre, belirlenen kamu bankası, her ayın ilk beş iş günü içerisinde, içinde bulunulan aya ilişkin toplam katkı tutarını bir icmal listesiyle Bakanlığa bildirecek. Bakanlık talep edilen katkı tutarını, bildirim yapılan ayın 15'ini takip eden ilk iş günü bankaya aktaracak. Bu katkının aktarım günü ile finansmana ilişkin taksit ödemeleri bankalarca aynı gün olarak belirlenecek.

Katkıların geri ödeme tutarları, geri ödemelerin başlayacağı tarihe kadar, finansmanın faiz oranı üzerinden basit faiz yöntemiyle hesaplanacak. Bankaların, geri ödeme tutarlarını katkıdan yararlananlara rücu etme hakkını kullanması durumunda geri ödemelerin başlamasından sonra ek bir faiz oranı uygulanmayacak.

Geri ödemelerin, katkıdan yararlananlarca yapıldığına bakılmaksızın, tam ve zamanında Bakanlığa aktarılmasından finansmanı sağlayan bankalar sorumlu olacak. Geri ödemelerin finansmanı sağlayan bankalarca tam ve zamanında yapılmaması durumunda katkı geri ödemeleri, hesaplanacak gecikme zammıyla birlikte finansmanı sağlayan bankadan ilgili vergi dairesince tahsil edilecek. Bu kapsamda finansmanlara ilişkin icra takip sürecinin başlatılması durumunda, hesaplanacak geri ödemeler, finansmanı sağlayan bankalar tarafından icra takibinin başlatılmasından sonra en geç 30 gün içerisinde Bakanlığa verilmek üzere, belirlenecek bankaya aktarılacak.

Taksit tutarı hane gelirinin yüzde 30'unu aşan ancak finansman katkısından yararlanmak istemeyenler için oluşturulacak geri ödeme planında, ilgili ayda alınması gereken anapara ve faiz oranı/kar payı tutarı, kalan anapara üzerine eklenerek ertelenebilecek.

Bu finansmanların vadesinden önce kapanmasının talep edilmesi durumunda diğer mevzuatta belirlenmiş kapama koşullarına ek olarak ertelenmiş anapara ve faiz oranı / kar payı tutarı var ise bunların tamamının ödenmesiyle kapama gerçekleştirilebilecek. Bu hesaplama yöntemine ilişkin diğer kanunlardaki yasaklayıcı ve sınırlayıcı hükümler uygulanmayacak.

Edinilen taşınmazlar, finansmanı sağlayan bankanın talebi üzerine finansman tarihinden itibaren 5 yıl süreyle tescilsiz iktisap halleri hariç devir ve temlik edilemeyecek, satış vaadine konu edilemeyecek.

Borçlunun temerrüdü nedeniyle icra takip sürecinin başlatılması durumunda devir, temlik ve satış vaadine konu edilememesi finansmanı sağlayan bankanın talebi üzerine terkin edilecek.

Sağlanacak finansman konusu konuta ilişkin düzenlenen değerleme raporunun yanlış veya gerçeğe aykırı olması halinde, raporu düzenleyen gayrimenkul değerleme uzmanı veya gayrimenkul değerleme kuruluşu hakkında, Sermaye Piyasası Kanunu'na göre verilecek idari para cezası tutarları 10 kat artırılarak uygulanacak. Bu tutar, finansmana konu konutun satış bedelinin yüzde onundan az olamayacak.

Aktarılacak katkının hak sahipliğinin tespiti ile katkının doğru ve tam hesaplanmasından ibraz edilen belgeler çerçevesinde konut finansmanını sağlayan banka sorumlu olacak.

Katkılardan faydalanacak gerçek kişilerin yanlış veya yanıltıcı beyanlarda bulunduğunun tespit edilmesi durumunda; sağlanan katkılar geri alınacak ve kullanılan finansman tutarının yüzde 5'i kadar idari para cezası uygulanacak.

Yüklenici firmalara yanlış veya yanıltıcı beyanlarda bulunduklarının tespit edilmesi durumunda, finansmana konu konutun beyan edilen satış bedelinin yüzde 25'i kadar idari para cezası kesilecek.

Bankalar tarafından sağlanacak finansmana ilişkin tutar, vade, faiz oranı / kar payı, finansman sağlanacak konutların azami satış bedeli, katkılardan faydalanacak gerçek kişilerin kapsamı; bu kişilerin, konut sahipliği, hane geliri, hane geliri artış katsayısı ve hanedeki diğer kişilerin konut sahipliği gibi hususları belirlemeye ve finansmana ilişkin nitelikleri il bazında farklılaştırmaya, katkı olarak aktarılacak kaynağın kullandırılmasına, katkının sonlandırılmasına, katkı geri ödemelerine, katkı geri ödemelerinin faiz hesaplama yöntemi, bu ödemelerin vade koşulları, vadesinden önce ve toplu ödeme hususlarına, uygulamaya ve denetime ilişkin usul ve esasları belirlemeye, uygulamaya ilişkin olarak ortaya çıkabilecek tereddütleri gidermeye ve gerçekleştirilecek işlemlere ilişkin diğer hususları belirlemeye Cumhurbaşkanı yetkili olacak.

Bu kapsamdaki konut finansmanları 31 Aralık 2023 tarihine kadar kullandırılabilecek, Cumhurbaşkanı bu süreyi 31 Aralık 2024'e kadar uzatmaya yetkili olacak.

Görüşmeler sırasında milletvekillerinin sorularını yanıtlayan TBMM KİT Komisyonu Başkanı, AK Parti Aydın Milletvekili Mustafa Savaş, uygulama kapsamında yer alması öngörülen 100 bin konut için projeksiyon hazırladıklarını anlattı. Savaş, "100 bin konutun sadece yüzde 25'ini İstanbul'la sınırladık." dedi.

Savaş, program kapsamında 2023 yılı bütçesi başlangıç ödeneği olan 4,4 trilyon liranın yüzde 5'ine tekabül ettiği için 220 milyar liralık bir tutardan bahsedildiğini ifade ederek, "İlk üç yıl sağladığımız Hazine katkısı, 8'inci yıldan itibaren faizli olarak zaten geri alınacak. Hazineye ilave bir yük getirmemektedir. 220 milyar liralık bir kredi kullandırılması halinde, bu kredi alacakları varlığa dayalı menkul kıymetleştirilecek." diye konuştu.

Türkiye İnşaat Sanayicileri İşveren Sendikası (İNTES) Genel Sekreteri Necati Ersoy, "Yüklenici için yanlış beyanda bulunması halinde satış bedelinin yüzde 25'i kadar idari para cezası uygulanması, çok yüksek bir orana tekabül ediyor. Hangi yanlış durumlarda bu cezanın uygulanacağı açıklığa kavuşturulmalı çünkü keyfi cezalar çok ciddi sonuçlara neden olabilir." ifadelerini kullandı.

Türkiye Katılım Bankaları Birliği Genel Sekreteri İsmail Vural, bireysel müşterilerinden bu konuda yoğun talep geldiğini ifade ederek, sektör olarak düzenlemeyi, hem konut arzındaki sorunların çözümü hem de finansman engellerinin aşılması açısından pozitif karşıladıklarını dile getirdi.

CHP Konya Milletvekili Abdüllatif Şener, bankacılık sistemi içerisinde çözülebilecek bir konuya, Hazine ve bütçenin karıştırılmasının doğru olmadığını savunarak, "İktidar son yıllarda bütün icraatlarında kamuyu borçlandırıyor, yükümlülük altına sokuyor. Bu doğru değil." sözlerini sarf etti.

AK Parti'li Savaş, bunun ilk kez yapılmadığını, 2009 yılında da benzer bir uygulamanın hayata geçirildiğini kaydetti.

Bu programla vatandaşa, hem 15 yıl vade imkanı vererek vade avantajı getirdiklerini hem faiz desteği verdiklerini belirten Savaş, "Piyasada faiz oranları 1,75. 15 yıl vadeli 1 milyon lira kredi kullanılması halinde aylık ödenecek taksit şu anda 18 bin 306 lira. Bu sistemde, 0,69 faiz oranıyla 15 yıl kredi kullandırıldığında, Hazine katkısı ve yüklenici desteği olmadan, aylık taksit 9 bin 719 lira. Yarıya iniyor." diye konuştu.

Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakan Yardımcısı Fatma Varank, salgın sonrası Türkiye'de konut fiyatları ve kira tutarlarında artış görüldüğünü anımsatarak, bu bağlamda Hazine ve Maliye Bakanlığı ve sektörün bütün temsilcileriyle birkaç kez toplantı yaptıklarını ve bazı kararlar aldıklarını anlattı.

Bu kapsamda önce 250 bin sosyal konut çalışmasının yapıldığını, sonraki aşamada piyasanın regülasyonu için TOKİ tarafından ilk kez altyapısı tamamlanmış 1 milyon konut arsasının satışa çıkarıldığını belirten Varank, "Ondan sonra da orta gelirli; alt gelirin biraz daha üstünde geliri olan; sosyal konut kampanyasına giremeyen, 18 bin liranın üzerinde geliri olan vatandaşlara; memurlarımıza, yeni mezun olmuş 3-5 yıldır çalışan gençlerimize böyle bir fırsat vermek istedik. Bu çalışmayı yaptık. Bu da o toplantılardan sonraki süreçte aldığımız kararların hayata geçmesi. Sanki bunlar dün alınmış kararlar da bugün bunlar buralara gelmiyor. O toplantılarda alınmış kararlardı. O kararlarımızı devam da ettireceğiz." şeklinde konuştu.

Öte yandan TBMM Plan ve Bütçe Komisyon Başkanı Cevdet Yılmaz ile HDP Diyarbakır Milletvekili Garo Paylan arasında konuşma süresi konusunda tartışma yaşandı.