2004-10-22 - 15:45
TBMM BAŞKANI ARINÇ: "YASAMA DOKUNULMAZLIĞI, MİLLETVEKİLLERİ İÇİN BİR İMTİYAZ, BİR ZIRH DEĞİLDİR"
Beşiktaş Jimnastik Kulübü yöneticilerini kabulü sırasında gazetecilerin Yargıtay Başkanı Özkaya'nın konuşmasıyla ilgili sorularını yanıtlayan Arınç, bu güne kadar dokunulmazlığı kaldırılıp yargı karşısına çıkarılmış milletvekillerinin varlığına işaret etti.


TBMM Başkanı Bülent Arınç, "Yasama dokunulmazlığı, milletvekilleri için bir imtiyaz, bir zırh değildir" dedi.

Beşiktaş Jimnastik Kulübü Başkanı Yıldırım Demirören ve yönetim kurulu üyelerini TBMM'de kabulü sırasında gazetecilerin Yargıtay Başkanı Özkaya'nın konuşmasıyla ilgili sorularını yanıtlayan Arınç, bu güne kadar dokunulmazlığı kaldırılıp yargı karşısına çıkarılmış milletvekillerinin, yüce divana yollanmış bakanların varlığına işaret etti.

Arınç, Yargıtay Başkanlar Kurulu'nun açıklamasını Başkan Özkaya'nın yaptığını belirterek, "Okudum. Bu konu çok yeni. Tümüyle incelemem ve gerçekten bizi ilgilendiren bir yönü varsa veya genel konularla ilgili bir şeyler söylemem gerekiyorsa, bilirsiniz ki bu sözünü sakınmayan insanlardan birisi benim" dedi.
Arınç, şöyle devam etti.

"Sayın başkan hakimlik teminatının bir imtiyaz bir ayrıcalık olmadığını söylüyor. Buna karşılık bilakis, milletvekili dokunulmazlığının bir imtiyaz, bir zırh olduğunu beyan buyuruyorlar. Hakimlik teminatı yargı mensupları için nasıl bir imtiyaz, bir zırh değil, görevlerini yapmaları için gerekli ve elzem olan bir şeyse- buna aynen katılıyorum- sayın başkan şunu iyi bilmeli ki, Anayasa'nın 83. maddesinde yazılı olan yasama dokunulmazlığı da milletvekilleri için bir imtiyaz, bir zırh değildir.

Bugüne kadar milletvekillerinden dokunulmazlıkları kaldırılmış ve yargılanmış kişiler bulunduğu gibi, meclis tarafından soruşturma komisyonu kurularak yüce divana sevk edilmiş bakanlar da bulunmaktadır.

Yasama dokunulmazlığı, tüm dünya parlamentolarında ve tüm milletvekilleri için yüzyıllar boyunca tanınmış, seçilip halkın temsilcisi olarak gelen kişilerin bu temsil görevini yaparlarken hiçbir baskı altında kalmamalarını öngören bir tedbirdir. Yasama dokunulmazlığı mutlak değildir. Anayasa'nın 83. maddesinin 2'nci ve 3'ncü fıkrasında dokunulmazlığın nasıl kaldırılacağı ve kaldırıldığında yargılamanın nasıl yapılacağı bellidir. Dolayısıyla hakimlik teminatıyla milletvekili dokunulmazlığını karşılaştırarak bundan milletvekilleri için olumsuz bir sonuç çıkarmayı doğrusu yadırgadığımı ifade ediyorum. Açıklamanın diğer paragraflarını da ayrı ayrı inceleyip sorularınız geldikçe cevabını vereceğim"