2005-10-18 - 14:00
Tasarıyla elektronik haberleşme hizmetlerinin yürütülmesi, elektronik haberleşme altyapı ve şebekesinin tesisi ve işletilmesi, geliştirilmesi, yeni elektronik haberleşme şebeke ve hizmetlerin teşvik edilmesi hususları ile ilgili politika, hedef ve ilkelerin tespiti, kaynakların etkin ve verimli kullanılması amaçlanıyor.
Elektronik haberleşme sektörünün düzenlenmesi, denetlenmesi ve bu sektörde faaliyet gösterenlerin hak, yetki ve yükümlülüklerinin belirlenmesi amacıyla hazırlanan Elektronik Haberleşme Kanunu Tasarısı TBMM Başkanlığı'na sunuldu.
Tasarıyla elektronik haberleşme hizmetlerinin yürütülmesi, elektronik haberleşme altyapı ve şebekesinin tesisi ve işletilmesi, geliştirilmesi, yeni elektronik haberleşme şebeke ve hizmetlerin teşvik edilmesi hususları ile ilgili politika, hedef ve ilkelerin tespiti, kaynakların etkin ve verimli kullanılması amaçlanıyor.
Tasarıya göre, her türlü elektronik haberleşme cihaz, sistem ve şebekelerinin kurulması ve işletilmesine müsaade edilmesi, gerekli frekans, numara, uydu pozisyonu ve benzeri kaynak tahsislerinin yapılması ile bunların kontrolü devletin yetki ve sorumluluğu altında olacak.
Elektronik haberleşme cihaz ve sistemlerinin kurulması, kullanılması ve işletilmesinde insan sağlığı, can ve mal güvenliği, çevre ve tüketicinin korunması açısından uluslararası normlar dikkate alınacak. Hizmetlerin sunulmasında ve düzenlemelerde teknolojik tarafsızlık sağlanacak. Teknolojik yeniliklerin kullanım da dahil olmak üzere özürlü, yaşlı ve sosyal açıdan korunmaya muhtaç diğer kesimlerin özel ihtiyaçları da İlke olarak dikkate alınacak. Bilgi güvenliği ve haberleşme gizliliği gözetilecek.
REKABETİN SAĞLANMASI
Telekomünikasyon Kurumu; elektronik haberleşme sektöründe rekabete aykırı davranış ve uygulamaları resen veya şikayet üzerine incelemeye,soruşturmaya ve rekabetin tesisine yönelik gerekli tedbirleri almaya, görev alanına giren konularda bilgi ve dokümanların sağlanmasını talep etmeye yetkili olacak.
Rekabet Kurulu, sektöre yönelik yapacağı inceleme ve tetkiklerde, birleşme ve devralmalara ilişkin kararlar da dahil olmak üzere elektronik haberleşme sektörüyle ilgili vereceği tüm kararlarda, öncelikle Telekomünikasyon Kurumu'nun görüşünü ve yaptığı düzenleyici
işlemleri dikkate alacak.
Kurum, yapacağı pazar analizleri sonucu ilgili pazarlarda etkin piyasa gücüne sahip işletmecileri belirleyebilecek. Kurum, etkin rekabet ortamının sağlanması ve korunması amacıyla etkin piyasa gücüne sahip işletmecilere yükümlülükler getirebilecek.
YETKİLENDİRME USULÜ-
Sayısının sınırlandırılmasının gerekmediği tespit edilen elektronik haberleşme hizmetleri için usulüne uygun başvuruya 30 gün içinde kullanım hakkı verilecek. Kullanım hakkı sayısı, ancak kaynakların sınırlı sayıda işletmeci tarafından yürütülmesinin gerektiği durumlarda ve kaynakların etkin ve verimli kullanılmasını teminen sınırlandırılabilecek.
Uydu pozisyonu ile ulusal çapta verilecek frekans bandı kullanımını içeren ve sınırlı sayıda işletmeci tarafından yürütülmesi gereken elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin yetkilendirme politikası esasları, hizmetin başlama zamanı, yetkilendirme süresi ve hizmeti sunacak işletmeci sayısı Ulaştırma Bakanlığı tarafından belirlenecek.
Kullanım hakları süresi, 25 yıldan fazla olmamak üzere belirlenecek. Yetkilendirme süreleri, şebeke ve hizmetin niteliği ile başvuru sahibinin talebi de dikkate alınmak suretiyle tespit edilecek.Kurum, elektronik haberleşme hizmetinin verilebilmesi için başvuruda bulunan gerçek ve tüzel kişilere deneme veya gösterim amaçlı geçici izin verebilecek.
TARİFE
Tarife, her türlü elektronik haberleşme hizmetinin sunulmasında ilgili mevzuat ve düzenlemelere aykırı olmayacak şekilde işletmeciler tarafından serbestçe belirlenecek.
İşletmecinin etkin piyasa gücüne sahip olduğunun belirlenmesi halinde Telekomünikasyon Kurumu, gerekli hallerde değiştirerek onaylamak dahil tarifelerin onaylanması, izlenmesi ve denetlenmesine ilişkin yöntemleri ve tarifelerin alt ve üst sınırları ile bunların uygulama usul ve esaslarını belirleyebilecek.
TESİS PAYLAŞIMI VE ORTAK YERLEŞİM
Bir işletmenin tesislerini kamuya veya üçüncü şahıslara ait bir arazinin üzerine veya altına yerleştirebildiği veya bu tür arazileri kullanabildiği veya kamulaştırma müessesesinden yararlanabildiği hallerde kurum, çevrenin korunması, kamu sağlığı ve güvenliği, şehir ve bölge planlaması ve kaynakların etkin kullanılması gereklerini gözeterek ilgili işletmeciye söz konusu tesisleri ve araziyi makul bir bedel karşılığında diğer işletmecilerle paylaşmasına ilişkin yükümlülükler getirebilecek.
Radyo ve televizyon yayınlarını da içeren her türlü yayının belirlenmiş emisyon noktalarından yapılabilmesini teminen, ortak antensistem ve tesisleri kurulması da dahil tesis paylaşımı ve ortak yerleşimle ilgili usul ve esaslar Kurum, tarafından belirlenecek.
HESAP AYRIMI VE MALİYET MUHASEBESİ
Kurum, işletmecilerin hesaplarını inceleyebilecek veya işletmecilere hesaplarını bağımsız denetim kuruluşlarına denetletme yükümlülüğü getirebilecek. Bağımsız denetim kuruluşları, denetimlere ilişkin olarak hazırlayacakları raporlardaki yanlış ve yanıltıcı bilgi ve kanaatler nedeniyle doğabilecek zararlardan ve üçüncü kişilere verecekleri zararlardan sorumlu olacaklar.
Telekomünikasyon, işletmecilere, hesap ayrımı ve maliyet muhasebesi yükümlülükleri kapsamında hazırladıkları bilgi ve belgeleri yayımlama yükümlülüğü getirebilecekler. Kurum gerekli gördüğü takdirde bu bilgi ve belgeleri kendisi de yayımlayabilecek.
TBMM Başkanlığı'na sunulan Elektronik Haberleşme Kanunu Tasarısı'na göre, Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilecek kamulaştırma kararı, başka bir onaya gerek kalmadan
Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre yürütülecek.
Kamulaştırılan taşınmazın mülkiyeti Hazine'ye, kullanma hakkı kamulaştırma bedelini ödeyen işletmeciye ait olacak. Kullanma hakkı, ilgili işletmecinin yetkilendirme süresi ile sınırlı olacak.
Yetkilendirmenin sona ermesi veya iptali halinde, başkaca bir işleme gerek kalmaksızın taşınmaz Hazine'ye devredilecek, işletmeci tarafından ödenen kamulaştırma bedelleri ise iade edilmeyecek.
ÇEVRENİN KORUNMASI
Elektronik haberleşme hatlarının geçiş güzergahında, çevrenin korunmasına önem verilecek.
Geçiş hakkı kapsamında tanınan hakların kullanımı sırasında geçiş yollarında ve etrafında bulunan ağaçların ve çevresel değerlerin korunması esas alınacak. Geçiş hakkı uygulamasında tarihi eserler ile kültür ve tabiat varlıklarının korunmasına ilişkin mevzuat hükümleri
saklı tutulacak. Bu konuda alınması gereken izinlere ilişkin başvurular ilgili kuruluşlar tarafından öncelikli olarak değerlendirilecek.
Geçiş hakkı süresi, işletmecinin yetkilendirme süresinden uzun olamayacak. Kamu hizmetinin kesintiye uğramaması için yetkilendirmenin sona ermesi, devri veya iptali üzerine geçiş hakkı kapsamında yapılan anlaşmalar, şebekenin yeni sahibi ile yenileninceye kadar aynı
şartlarda devam edecek.
ULUSAL NUMARALANDIRMA PLANI
Telekomünikasyon Kurumu, ulusal numaralandırma planı hazırlayacak ve plana uygun olarak numara tahsis işlemlerini yapacak. Kurum, numara tahsis ve kullanımını koşullara bağlayabilecek.
Kamu düzeni ve milli güvenliğin gerektirdiği durumlar, numara kapasitesi ihtiyacı, üye olunan uluslararası kuruluşların düzenlemeleri veya taraf olunan uluslararası anlaşmalar doğrultusunda veya kurum düzenlemelerine uygun olarak kullanılmadığı durumlarda
tahsisli numaralar da kurum tarafından değişiklik yapılabilecek ve tahsisli numaralar geri alınabilecek.
Kamu kullanımına açık telefon hizmeti sunan işletmeciler, işletmeci numara taşınabilirliğini sağlamakla yükümlü olacak. İşletmeci, numara taşınabilirliği hizmeti vermek veya taşınmış
numaralardan dolayı oluşacak maliyeti kendileri karşılayacak.
Numara taşınabilirliği nedeniyle aboneye doğrudan yansıyabilecek ücretler, abonelerin bu hizmeti almalarını engelleyici nitelikte olamayacak.
Elektronik haberleşme hizmetleri ile ilgili olarak abone veya kullanıcılara tahsis edilen frekans, numara ve hat kullanımı ile internet alan adları gibi intifa ve kullanım hakları hiçbir şekilde haczedilemeyecek.
FREKANS PLANLAMA
Kurum, telsiz yayınlarının birbirleri üzerinde enterferans oluşturmaması ve frekans bantlarının etkin ve verimli kullanılmasını sağlamak amacıyla uluslararası frekans planlaması, tahsisi, uluslararası koordinasyonu ile tescilleri yapacak.
Her ne şekilde olursa olsun telsiz cihaz veya sistemi kurmak ve işletmek isteyenler, Kuruma frekans tahsis ve tescil işlemlerini yaptıracak.
Frekans tahsislerinde Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı ihtiyaçları da dahil Türk Silahlı Kuvvetleri'ne, MİT Müsteşarlığı'na ve Emniyet Genel Müdürlüğü'ne öncelik tanınacak. Türk Silahlı Kuvvetleri, kendisine tahsis edilen frekans bantlarında frekans planlamasını yapıp, uygulayacak.
TELSİZ RUHSAT İZNİ
Telsiz kurma ve kullanma izni ve telsiz ruhsatnamesi verilmesi, izin ve telsiz ruhsatnamesinin süresi, yenilenmesi, değişikliği ve iptali ile ilgili usul ve esaslar ile bu çerçevede öngörülen telsiz cihaz veya sistemlerinin kurulması, kullanılması, nakli, işletme tipinin değiştirilmesi gibi hususlar, yönetmelikle belirlenecek.
Özellikle radyo ve televizyon yayınlarını almaya yarayan telsiz alıcı cihaz veya sistemini kullanacaklar, kanunla yetkilendirilmiş kurumdan bandrol veya etiket almak mecburiyetinde olacaklar.
YABANCILARA UYGULANACAK İŞLEMLER
Yabancı devletlerle yapılan anlaşmalara dayanılarak kurulmuş ve kurulacak telsiz cihaz veya sistemleri, bu anlaşmalardaki özel hükümlere tabi olacak.
Yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik temsilciliklerine, karşılıklılık esasına bağlı olarak, Dışişleri Bakanlığı'nın uygun görüşüne istinaden telsiz cihaz veya sistemi kurma ruhsatı ve kullanma izni verilebilecek.
TELSİZ HABERLEŞMESİ-
Deniz taşıtlarının kara ile haberleşmesini sağlayan sahil telsiz istasyonları ile deniz seyrüsefer sistemlerinin kurulması ve işletilmesi hizmetleri Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri
Genel Müdürlüğü'nce yürütülecek.
Telekomünikasyon Kurumu, Türk hava ve deniz taşıtlarında ve bunlarla haberleşme yapacak liman, sahil ve yer istasyonlarında bulundurulacak telsiz ve seyrüsefer cihazlarının frekans planlamasını yapacak.
Hiçbir maddi, kişisel veya siyasi çıkar gözetmeden, sadece kendi istek ve çabası ile telsiz iletişim teknikleri alanında kendini yetiştirmek amacıyla ulusal ve uluslararası amatör telsizcilik faaliyetinde bulunmak isteyenlere, kurum tarafından belirlenen esaslara göre Amatör Telsizcilik Belgesi verilecek. Kullanılacak her türlü telsiz cihaz ve sistemleri, telsiz ruhsatname ve yıllık kullanım ücretlerinden muaf tutulacak.
TÜKETİCİNİN KORUNMASI AMAÇLANIYO
Yasa tasarısı ile elektronik haberleşme hizmetlerinin sunulmasında tüketicilerin eşit hizmet alabilmesi esası getirilirken, tüketicilerin hizmet seçenekleri, hizmet kalitesi ve tarifeler gibi hususlarda detaylı ve güncel bilgileri alabilmelerine olanak sağlıyor.
Kişisel verilerin ve mahremiyetin korunması için Avrupa Birliği standartları doğrultusunda düzenlemeler yapan tasarıda, telekomünikasyon hizmetleri yürüten veya sunan işletmecilerin ulusal ve uluslararası hizmet kalitesi standartlarında hizmet sunmaları veya altyapı işletmelerine ilişkin standartların belirlenmesine ilişkin genel bir çerçevede çiziliyor.
Türkiye ile AB arasında imzalanan Gümrük Birliği anlaşmasına uyum sağlamaya yönelik olan tasarıda, yetkisi bulunmayan kişilerin, cihazların imal, satış, ölçüm, test, bakım ve onarım işlerini yapamayacağını, elektronik haberleşme tesisi kuramayacağı hükmünün yanında, tüketiciye kalitesiz hizmet verilmesini önlemek ve güncel kayıtların tutulması ve gerekli tedbirlerin alınması amacıyla ilgili firmaların kayıt altına alınması da öngörülüyor.
ELEKTRONİK DOLANDIRICILARINA CEZA
Tasarıda, daha önceden her aboneye tahsis edilen SIM kartındaki IMEI, telefon numarası gibi bilgilerin kopyalanması halinde faturanın asıl SIM kart kullanıcısına çıktığı hatırlatılan tasarıda, bunun önünegeçmek amacıyla bu numaraların modifiye edilmesi, çoğaltılması gibi işlemlerin gerçekleştirilmesi amacıyla yapılan donanım veya yazılım sağlama faaliyetleri suç kapsamında değerlendirilerek, faillerinin cezalandırılması amaçlanıyor.
Kayıp, kaçak, çalıntı cep telefonlarının haksızlığa yol açmaması için hizmet dışında bırakılması ve bu telefonların kontrol altına alınması amaçlanan yasa tasarısında, AB ülkeleri ile uyum çerçevesinde Telekomünikasyon Kurumu bünyesinde bir veri tabanı oluşturularak yasal olmayan cep telefonlarının hizmet dışı kalması ve ekonomik değerlerinin sıfırlanması öngörülüyor.
Yasanın yürürlüğü girmesinin ardından kurum aleyhine açılacak olası davalarda ilk derece mahkemesi olarak Danıştay'a gidilecek ve yapılacak başvuru acil işlemlerden sayılacak. Kurumun açacağı davalarda ise teminat aranmayacak.
Tasarının yasalaşmasıyla, 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu ile2813 sayılı Telsiz Kanunu'nun ek ve değişiklikleri yürürlükten kalkacak.
Tasarıyla elektronik haberleşme hizmetlerinin yürütülmesi, elektronik haberleşme altyapı ve şebekesinin tesisi ve işletilmesi, geliştirilmesi, yeni elektronik haberleşme şebeke ve hizmetlerin teşvik edilmesi hususları ile ilgili politika, hedef ve ilkelerin tespiti, kaynakların etkin ve verimli kullanılması amaçlanıyor.
Tasarıya göre, her türlü elektronik haberleşme cihaz, sistem ve şebekelerinin kurulması ve işletilmesine müsaade edilmesi, gerekli frekans, numara, uydu pozisyonu ve benzeri kaynak tahsislerinin yapılması ile bunların kontrolü devletin yetki ve sorumluluğu altında olacak.
Elektronik haberleşme cihaz ve sistemlerinin kurulması, kullanılması ve işletilmesinde insan sağlığı, can ve mal güvenliği, çevre ve tüketicinin korunması açısından uluslararası normlar dikkate alınacak. Hizmetlerin sunulmasında ve düzenlemelerde teknolojik tarafsızlık sağlanacak. Teknolojik yeniliklerin kullanım da dahil olmak üzere özürlü, yaşlı ve sosyal açıdan korunmaya muhtaç diğer kesimlerin özel ihtiyaçları da İlke olarak dikkate alınacak. Bilgi güvenliği ve haberleşme gizliliği gözetilecek.
REKABETİN SAĞLANMASI
Telekomünikasyon Kurumu; elektronik haberleşme sektöründe rekabete aykırı davranış ve uygulamaları resen veya şikayet üzerine incelemeye,soruşturmaya ve rekabetin tesisine yönelik gerekli tedbirleri almaya, görev alanına giren konularda bilgi ve dokümanların sağlanmasını talep etmeye yetkili olacak.
Rekabet Kurulu, sektöre yönelik yapacağı inceleme ve tetkiklerde, birleşme ve devralmalara ilişkin kararlar da dahil olmak üzere elektronik haberleşme sektörüyle ilgili vereceği tüm kararlarda, öncelikle Telekomünikasyon Kurumu'nun görüşünü ve yaptığı düzenleyici
işlemleri dikkate alacak.
Kurum, yapacağı pazar analizleri sonucu ilgili pazarlarda etkin piyasa gücüne sahip işletmecileri belirleyebilecek. Kurum, etkin rekabet ortamının sağlanması ve korunması amacıyla etkin piyasa gücüne sahip işletmecilere yükümlülükler getirebilecek.
YETKİLENDİRME USULÜ-
Sayısının sınırlandırılmasının gerekmediği tespit edilen elektronik haberleşme hizmetleri için usulüne uygun başvuruya 30 gün içinde kullanım hakkı verilecek. Kullanım hakkı sayısı, ancak kaynakların sınırlı sayıda işletmeci tarafından yürütülmesinin gerektiği durumlarda ve kaynakların etkin ve verimli kullanılmasını teminen sınırlandırılabilecek.
Uydu pozisyonu ile ulusal çapta verilecek frekans bandı kullanımını içeren ve sınırlı sayıda işletmeci tarafından yürütülmesi gereken elektronik haberleşme hizmetlerine ilişkin yetkilendirme politikası esasları, hizmetin başlama zamanı, yetkilendirme süresi ve hizmeti sunacak işletmeci sayısı Ulaştırma Bakanlığı tarafından belirlenecek.
Kullanım hakları süresi, 25 yıldan fazla olmamak üzere belirlenecek. Yetkilendirme süreleri, şebeke ve hizmetin niteliği ile başvuru sahibinin talebi de dikkate alınmak suretiyle tespit edilecek.Kurum, elektronik haberleşme hizmetinin verilebilmesi için başvuruda bulunan gerçek ve tüzel kişilere deneme veya gösterim amaçlı geçici izin verebilecek.
TARİFE
Tarife, her türlü elektronik haberleşme hizmetinin sunulmasında ilgili mevzuat ve düzenlemelere aykırı olmayacak şekilde işletmeciler tarafından serbestçe belirlenecek.
İşletmecinin etkin piyasa gücüne sahip olduğunun belirlenmesi halinde Telekomünikasyon Kurumu, gerekli hallerde değiştirerek onaylamak dahil tarifelerin onaylanması, izlenmesi ve denetlenmesine ilişkin yöntemleri ve tarifelerin alt ve üst sınırları ile bunların uygulama usul ve esaslarını belirleyebilecek.
TESİS PAYLAŞIMI VE ORTAK YERLEŞİM
Bir işletmenin tesislerini kamuya veya üçüncü şahıslara ait bir arazinin üzerine veya altına yerleştirebildiği veya bu tür arazileri kullanabildiği veya kamulaştırma müessesesinden yararlanabildiği hallerde kurum, çevrenin korunması, kamu sağlığı ve güvenliği, şehir ve bölge planlaması ve kaynakların etkin kullanılması gereklerini gözeterek ilgili işletmeciye söz konusu tesisleri ve araziyi makul bir bedel karşılığında diğer işletmecilerle paylaşmasına ilişkin yükümlülükler getirebilecek.
Radyo ve televizyon yayınlarını da içeren her türlü yayının belirlenmiş emisyon noktalarından yapılabilmesini teminen, ortak antensistem ve tesisleri kurulması da dahil tesis paylaşımı ve ortak yerleşimle ilgili usul ve esaslar Kurum, tarafından belirlenecek.
HESAP AYRIMI VE MALİYET MUHASEBESİ
Kurum, işletmecilerin hesaplarını inceleyebilecek veya işletmecilere hesaplarını bağımsız denetim kuruluşlarına denetletme yükümlülüğü getirebilecek. Bağımsız denetim kuruluşları, denetimlere ilişkin olarak hazırlayacakları raporlardaki yanlış ve yanıltıcı bilgi ve kanaatler nedeniyle doğabilecek zararlardan ve üçüncü kişilere verecekleri zararlardan sorumlu olacaklar.
Telekomünikasyon, işletmecilere, hesap ayrımı ve maliyet muhasebesi yükümlülükleri kapsamında hazırladıkları bilgi ve belgeleri yayımlama yükümlülüğü getirebilecekler. Kurum gerekli gördüğü takdirde bu bilgi ve belgeleri kendisi de yayımlayabilecek.
TBMM Başkanlığı'na sunulan Elektronik Haberleşme Kanunu Tasarısı'na göre, Ulaştırma Bakanlığı tarafından verilecek kamulaştırma kararı, başka bir onaya gerek kalmadan
Kamulaştırma Kanunu hükümlerine göre yürütülecek.
Kamulaştırılan taşınmazın mülkiyeti Hazine'ye, kullanma hakkı kamulaştırma bedelini ödeyen işletmeciye ait olacak. Kullanma hakkı, ilgili işletmecinin yetkilendirme süresi ile sınırlı olacak.
Yetkilendirmenin sona ermesi veya iptali halinde, başkaca bir işleme gerek kalmaksızın taşınmaz Hazine'ye devredilecek, işletmeci tarafından ödenen kamulaştırma bedelleri ise iade edilmeyecek.
ÇEVRENİN KORUNMASI
Elektronik haberleşme hatlarının geçiş güzergahında, çevrenin korunmasına önem verilecek.
Geçiş hakkı kapsamında tanınan hakların kullanımı sırasında geçiş yollarında ve etrafında bulunan ağaçların ve çevresel değerlerin korunması esas alınacak. Geçiş hakkı uygulamasında tarihi eserler ile kültür ve tabiat varlıklarının korunmasına ilişkin mevzuat hükümleri
saklı tutulacak. Bu konuda alınması gereken izinlere ilişkin başvurular ilgili kuruluşlar tarafından öncelikli olarak değerlendirilecek.
Geçiş hakkı süresi, işletmecinin yetkilendirme süresinden uzun olamayacak. Kamu hizmetinin kesintiye uğramaması için yetkilendirmenin sona ermesi, devri veya iptali üzerine geçiş hakkı kapsamında yapılan anlaşmalar, şebekenin yeni sahibi ile yenileninceye kadar aynı
şartlarda devam edecek.
ULUSAL NUMARALANDIRMA PLANI
Telekomünikasyon Kurumu, ulusal numaralandırma planı hazırlayacak ve plana uygun olarak numara tahsis işlemlerini yapacak. Kurum, numara tahsis ve kullanımını koşullara bağlayabilecek.
Kamu düzeni ve milli güvenliğin gerektirdiği durumlar, numara kapasitesi ihtiyacı, üye olunan uluslararası kuruluşların düzenlemeleri veya taraf olunan uluslararası anlaşmalar doğrultusunda veya kurum düzenlemelerine uygun olarak kullanılmadığı durumlarda
tahsisli numaralar da kurum tarafından değişiklik yapılabilecek ve tahsisli numaralar geri alınabilecek.
Kamu kullanımına açık telefon hizmeti sunan işletmeciler, işletmeci numara taşınabilirliğini sağlamakla yükümlü olacak. İşletmeci, numara taşınabilirliği hizmeti vermek veya taşınmış
numaralardan dolayı oluşacak maliyeti kendileri karşılayacak.
Numara taşınabilirliği nedeniyle aboneye doğrudan yansıyabilecek ücretler, abonelerin bu hizmeti almalarını engelleyici nitelikte olamayacak.
Elektronik haberleşme hizmetleri ile ilgili olarak abone veya kullanıcılara tahsis edilen frekans, numara ve hat kullanımı ile internet alan adları gibi intifa ve kullanım hakları hiçbir şekilde haczedilemeyecek.
FREKANS PLANLAMA
Kurum, telsiz yayınlarının birbirleri üzerinde enterferans oluşturmaması ve frekans bantlarının etkin ve verimli kullanılmasını sağlamak amacıyla uluslararası frekans planlaması, tahsisi, uluslararası koordinasyonu ile tescilleri yapacak.
Her ne şekilde olursa olsun telsiz cihaz veya sistemi kurmak ve işletmek isteyenler, Kuruma frekans tahsis ve tescil işlemlerini yaptıracak.
Frekans tahsislerinde Jandarma Genel Komutanlığı ile Sahil Güvenlik Komutanlığı ihtiyaçları da dahil Türk Silahlı Kuvvetleri'ne, MİT Müsteşarlığı'na ve Emniyet Genel Müdürlüğü'ne öncelik tanınacak. Türk Silahlı Kuvvetleri, kendisine tahsis edilen frekans bantlarında frekans planlamasını yapıp, uygulayacak.
TELSİZ RUHSAT İZNİ
Telsiz kurma ve kullanma izni ve telsiz ruhsatnamesi verilmesi, izin ve telsiz ruhsatnamesinin süresi, yenilenmesi, değişikliği ve iptali ile ilgili usul ve esaslar ile bu çerçevede öngörülen telsiz cihaz veya sistemlerinin kurulması, kullanılması, nakli, işletme tipinin değiştirilmesi gibi hususlar, yönetmelikle belirlenecek.
Özellikle radyo ve televizyon yayınlarını almaya yarayan telsiz alıcı cihaz veya sistemini kullanacaklar, kanunla yetkilendirilmiş kurumdan bandrol veya etiket almak mecburiyetinde olacaklar.
YABANCILARA UYGULANACAK İŞLEMLER
Yabancı devletlerle yapılan anlaşmalara dayanılarak kurulmuş ve kurulacak telsiz cihaz veya sistemleri, bu anlaşmalardaki özel hükümlere tabi olacak.
Yabancı devletlerin Türkiye'deki diplomatik temsilciliklerine, karşılıklılık esasına bağlı olarak, Dışişleri Bakanlığı'nın uygun görüşüne istinaden telsiz cihaz veya sistemi kurma ruhsatı ve kullanma izni verilebilecek.
TELSİZ HABERLEŞMESİ-
Deniz taşıtlarının kara ile haberleşmesini sağlayan sahil telsiz istasyonları ile deniz seyrüsefer sistemlerinin kurulması ve işletilmesi hizmetleri Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri
Genel Müdürlüğü'nce yürütülecek.
Telekomünikasyon Kurumu, Türk hava ve deniz taşıtlarında ve bunlarla haberleşme yapacak liman, sahil ve yer istasyonlarında bulundurulacak telsiz ve seyrüsefer cihazlarının frekans planlamasını yapacak.
Hiçbir maddi, kişisel veya siyasi çıkar gözetmeden, sadece kendi istek ve çabası ile telsiz iletişim teknikleri alanında kendini yetiştirmek amacıyla ulusal ve uluslararası amatör telsizcilik faaliyetinde bulunmak isteyenlere, kurum tarafından belirlenen esaslara göre Amatör Telsizcilik Belgesi verilecek. Kullanılacak her türlü telsiz cihaz ve sistemleri, telsiz ruhsatname ve yıllık kullanım ücretlerinden muaf tutulacak.
TÜKETİCİNİN KORUNMASI AMAÇLANIYO
Yasa tasarısı ile elektronik haberleşme hizmetlerinin sunulmasında tüketicilerin eşit hizmet alabilmesi esası getirilirken, tüketicilerin hizmet seçenekleri, hizmet kalitesi ve tarifeler gibi hususlarda detaylı ve güncel bilgileri alabilmelerine olanak sağlıyor.
Kişisel verilerin ve mahremiyetin korunması için Avrupa Birliği standartları doğrultusunda düzenlemeler yapan tasarıda, telekomünikasyon hizmetleri yürüten veya sunan işletmecilerin ulusal ve uluslararası hizmet kalitesi standartlarında hizmet sunmaları veya altyapı işletmelerine ilişkin standartların belirlenmesine ilişkin genel bir çerçevede çiziliyor.
Türkiye ile AB arasında imzalanan Gümrük Birliği anlaşmasına uyum sağlamaya yönelik olan tasarıda, yetkisi bulunmayan kişilerin, cihazların imal, satış, ölçüm, test, bakım ve onarım işlerini yapamayacağını, elektronik haberleşme tesisi kuramayacağı hükmünün yanında, tüketiciye kalitesiz hizmet verilmesini önlemek ve güncel kayıtların tutulması ve gerekli tedbirlerin alınması amacıyla ilgili firmaların kayıt altına alınması da öngörülüyor.
ELEKTRONİK DOLANDIRICILARINA CEZA
Tasarıda, daha önceden her aboneye tahsis edilen SIM kartındaki IMEI, telefon numarası gibi bilgilerin kopyalanması halinde faturanın asıl SIM kart kullanıcısına çıktığı hatırlatılan tasarıda, bunun önünegeçmek amacıyla bu numaraların modifiye edilmesi, çoğaltılması gibi işlemlerin gerçekleştirilmesi amacıyla yapılan donanım veya yazılım sağlama faaliyetleri suç kapsamında değerlendirilerek, faillerinin cezalandırılması amaçlanıyor.
Kayıp, kaçak, çalıntı cep telefonlarının haksızlığa yol açmaması için hizmet dışında bırakılması ve bu telefonların kontrol altına alınması amaçlanan yasa tasarısında, AB ülkeleri ile uyum çerçevesinde Telekomünikasyon Kurumu bünyesinde bir veri tabanı oluşturularak yasal olmayan cep telefonlarının hizmet dışı kalması ve ekonomik değerlerinin sıfırlanması öngörülüyor.
Yasanın yürürlüğü girmesinin ardından kurum aleyhine açılacak olası davalarda ilk derece mahkemesi olarak Danıştay'a gidilecek ve yapılacak başvuru acil işlemlerden sayılacak. Kurumun açacağı davalarda ise teminat aranmayacak.
Tasarının yasalaşmasıyla, 406 sayılı Telgraf ve Telefon Kanunu ile2813 sayılı Telsiz Kanunu'nun ek ve değişiklikleri yürürlükten kalkacak.
