2014-05-22 - 16:18
TBMM Genel Sekreterliği tarafından başlatılan "Kamu Kurumları ile İşbirliğinin Geliştirilmesi Projesi" kapsamında, Kamu Kurumlarının Strateji Başkanlarının bilgi paylaşımı ve ortak hareketini amaçlayan Strateji Geliştirme Başkanları Aylık İstişare toplantısı, bu ay TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu ev sahipliğinde, "Toplumsal Cinsiyete Dayalı Bütçeleme" konusunda yapıldı.
TBMM Genel Sekreterliği tarafından başlatılan "Kamu Kurumları ile İşbirliğinin Geliştirilmesi Projesi" kapsamında, Kamu Kurumlarının Strateji Başkanlarının bilgi paylaşımı ve ortak hareketini amaçlayan Strateji Geliştirme Başkanları Aylık İstişare toplantısı, bu ay TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu ev sahipliğinde, "Toplumsal Cinsiyete Dayalı Bütçeleme" konusunda yapıldı.
"Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme" konulu toplantıyı TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu ile TBMM Strateji Geliştirme Başkanlığı düzenledi.
TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Başkanvekili ve AK Parti Malatya Milletvekili Öznur Çalık toplantıda yaptığı konuşmada, strateji geliştirme başkanlarının oturduğu makamın çok önemli bir makam olduğunu kaydederek, tüm kamu kuruluşlarındaki stratejileri belirlerken bu makamın ne kadar önem arz ettiğini vurguladı.
Bugünkü toplantının gündeminin toplumsal cinsiyete duyarlı bütçeleme konusunda bir farkındalık yaratmak olduğunu hatırlatan Çalık, Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu'nun çok önemli faaliyetlerde bulunduğunu ve kurulduğu andan itibaren hem Türkiye'de hem de uluslararası alanlarda yapılabilecek işleri yapmaya gayret gösterdiklerini kaydetti. Çalık şunları kaydetti:
"Biz o günden bugüne toplumsal cinsiyet eşitliği ve eşitsizliğinin bir şekliyle kamuoyunda farkındalık yaratmasını arzu ettik. Ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin özellikle ana akımlaştırılması politika yapım sürecindeki aktörler tarafından toplumsal cinsiyet eşitliğinin tüm politika alanlarına dâhil edilmesini istedik. Bu bağlamda hükümet, bürokrasi, bizler siyasiler başta olmak üzere tüm paydaşlarımıza çok önemli görevler düşmekte."
Bu konuda sivil toplum örgütlerine de çok ciddi önemli görevler düştüğünü kaydeden Çalık, akademisyenlerin bu konuda önemli mesafe aldığını söyledi. Çalık şunları kaydetti:
"Bizler demokrasinin vazgeçilmez olduğunu biliyoruz. Ve bunun için de demokrasinin vazgeçilmez ilkesi çerçevesinde de özelikle en önemli demokrasinin kendi içimizde sağlayacağımız fırsatların eşitlenmesi olarak düşünüyoruz. Başta kamu kurumları olmak üzere tüm paydaşlarımızın toplumsal cinsiyet eşitliği bakış açısını tüm programlara yerleştirmek için etkin olmaları ve birlikte politika geliştirmemiz gerektiğini paylamak istiyorum.
Toplumsal cinsiyete dayalı ve duyarlı bütçe yaklaşımı da komisyonumuzun bu çerçevede gündemine aldığı ve çok önemsediği bir konu.
Komisyonumuz bu sene Türkiye'de çok az çalışılmış ve belki de ilk kez duyulan, çok fazla kişi tarafından bu nedir diye bakıldığı bir konuyu gündemimize aldı ve alt komisyon olarak çalışmaya başladı. Ve raporunu da Meclis'e sunduk, inşallah devamı da gelecek. Toplumsal cinsiyete dayalı bütçeleme konusunu kurmuş olduğumuz komisyondaki milletvekili arkadaşlarım hem Türkiye'de hem de uluslararası alanda özel toplantılar yaptılar ve diğer ülkelerde ve parlamentolarda nasıl yapıldığını örnekleme çalışmalarında bulundular. Yakın zamanda tüm kamu kurum ve kuruluşlarımız, üniversitelerimiz, sivil toplum örgütlerimiz ve kamuoyu ile de bu raporu paylaşacağız."
Toplumsal cinsiyete duyarlı bütçeleme yaklaşımının esas olarak kamu gelirlerinin toplanması, kamu kaynaklarının harcanması ve kamu hizmetlerinin sunumu alanlarında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasını amaçladığını kaydeden Çalık, "Toplumsal cinsiyete dayalı bütçeleme yaklaşımının temel amacı, yaşamın her alanında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına bütçe zemininde katkı sağlamak" ifadelerine yer verdi.
Toplantıda bir konuşma yapan TBMM Genel Sekreteri İrfan Neziroğlu, TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu'nun kurulduğu 2009 yılından bugüne kadar çok önemli faaliyetlere imza attığını kaydederek, komisyonun, sivil toplum kuruluşlarına yönelik olarak ciddi etkinlikler düzenlediğini, sivil toplum kuruluşlarının kanun yapım ve denetim süreçlerine daha etkin katılımını sağlamak amacıyla bir takım eğitim programları düzenlendiğini belirtti. Bu programların amacının sivil toplum kuruluşlarının kapasitesini geliştirmek olduğunu vurgulayan Neziroğlu şunları kaydetti:
"STK'lara bakıldığında komisyonlara zaman zaman davet ediliyorlar ancak şöyle bir beklenti var, biz bunu STK'larla da açıkça paylaştık, bazen böyle alınganlık gösterdikleri de oluyor. Biz, toplantıya gelelim, orada imkân verilsin saatlerce konuşalım ama teknik olarak bu mümkün olamıyor. Dolayısıyla biz onlara şu mesajı vermeye çalıştık: Toplantılara hazırlıklı gelin, bir kanun tasarısı teklifi görüşülüyorsa bir önerge yazacak şekilde gelin, önergeyi siz hazırlayın, falanca komisyon başkanlığına görüşülmekte olan şu teklifin şu maddesinin şöyle değiştirilmesi diye, bunu milletvekiline verirseniz, milletvekilimizin işini kolaylaştırırsınız. Ya da denetim yapacaksanız saatlerce şikâyetleri anlatmak yerine örneğin bir soru önergesi yazın, ya da bir meclis araştırması önergesi yazın. Bu konuda ciddi mesafe kat ettiğimizi düşünüyorum. Son zamanlarda da özellikle toplumsal cinsiyete duyarlı bütçeleme, cinsiyet eşitliği konusunda yine komisyonun önemli faaliyetleri oldu, en son birkaç hafta önce Sapanca'da yine uluslararası bir faaliyet oldu. Bu konuda da bir hassasiyet var."
"Bu toplantının amacı, toplumsal cinsiyete duyarlı bütçe, bütçeleme konusunda en azından bir farkındalık uyandırmak" ifadelerine yer veren Neziroğlu, "Birçok kamu kurumunda bu yönde çalışmalar var, ama bu eğer arzu edilen seviyede değilse bugün bunu bir adım daha ileriye götürme toplantıdaki amacımız" şeklinde konuştu. Neziroğlu şunları kaydetti:
"Biz yaklaşık iki buçuk yıldır kamu kurumlarında aynı işleri yapan bürokratları bir araya getirmeye çalışıyoruz. İlk strateji başkanları ile başladık, daha sonra dış ilişkiler genel müdürleri ya da yöneticileri, insan kaynakları yöneticileri, kütüphane arşiv yöneticileri, basın yayın halkla ilişkiler, bilgi işlem yöneticilerini bir araya getirdik. Orada da şunu söyledik net bir şekilde, biz ilk toplantıyı yapıyoruz, arzu edilen bir sonraki toplantıyı başka bir kurumun ya da bakanlığın yapması. Gündemi de hangi kurum ev sahipliği yapacaksa o kurumun belirlemesi, istişare ile. Dış ilişkiler, insan kaynakları, bilgi işlem bugüne kadar tahmin ediyorum 5,6 toplantı yaptı ama strateji başkanları ile bugün 22. Toplantıyı gerçekleştiriyoruz. Kurumlar arası iş birliği noktasında gerçekten harika bir iş başardınız. Emeği geçen bütün arkadaşlara teşekkür ediyorum."
"Toplumsal Cinsiyete Duyarlı Bütçeleme" konulu toplantıyı TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu ile TBMM Strateji Geliştirme Başkanlığı düzenledi.
TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu Başkanvekili ve AK Parti Malatya Milletvekili Öznur Çalık toplantıda yaptığı konuşmada, strateji geliştirme başkanlarının oturduğu makamın çok önemli bir makam olduğunu kaydederek, tüm kamu kuruluşlarındaki stratejileri belirlerken bu makamın ne kadar önem arz ettiğini vurguladı.
Bugünkü toplantının gündeminin toplumsal cinsiyete duyarlı bütçeleme konusunda bir farkındalık yaratmak olduğunu hatırlatan Çalık, Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu'nun çok önemli faaliyetlerde bulunduğunu ve kurulduğu andan itibaren hem Türkiye'de hem de uluslararası alanlarda yapılabilecek işleri yapmaya gayret gösterdiklerini kaydetti. Çalık şunları kaydetti:
"Biz o günden bugüne toplumsal cinsiyet eşitliği ve eşitsizliğinin bir şekliyle kamuoyunda farkındalık yaratmasını arzu ettik. Ve toplumsal cinsiyet eşitliğinin özellikle ana akımlaştırılması politika yapım sürecindeki aktörler tarafından toplumsal cinsiyet eşitliğinin tüm politika alanlarına dâhil edilmesini istedik. Bu bağlamda hükümet, bürokrasi, bizler siyasiler başta olmak üzere tüm paydaşlarımıza çok önemli görevler düşmekte."
Bu konuda sivil toplum örgütlerine de çok ciddi önemli görevler düştüğünü kaydeden Çalık, akademisyenlerin bu konuda önemli mesafe aldığını söyledi. Çalık şunları kaydetti:
"Bizler demokrasinin vazgeçilmez olduğunu biliyoruz. Ve bunun için de demokrasinin vazgeçilmez ilkesi çerçevesinde de özelikle en önemli demokrasinin kendi içimizde sağlayacağımız fırsatların eşitlenmesi olarak düşünüyoruz. Başta kamu kurumları olmak üzere tüm paydaşlarımızın toplumsal cinsiyet eşitliği bakış açısını tüm programlara yerleştirmek için etkin olmaları ve birlikte politika geliştirmemiz gerektiğini paylamak istiyorum.
Toplumsal cinsiyete dayalı ve duyarlı bütçe yaklaşımı da komisyonumuzun bu çerçevede gündemine aldığı ve çok önemsediği bir konu.
Komisyonumuz bu sene Türkiye'de çok az çalışılmış ve belki de ilk kez duyulan, çok fazla kişi tarafından bu nedir diye bakıldığı bir konuyu gündemimize aldı ve alt komisyon olarak çalışmaya başladı. Ve raporunu da Meclis'e sunduk, inşallah devamı da gelecek. Toplumsal cinsiyete dayalı bütçeleme konusunu kurmuş olduğumuz komisyondaki milletvekili arkadaşlarım hem Türkiye'de hem de uluslararası alanda özel toplantılar yaptılar ve diğer ülkelerde ve parlamentolarda nasıl yapıldığını örnekleme çalışmalarında bulundular. Yakın zamanda tüm kamu kurum ve kuruluşlarımız, üniversitelerimiz, sivil toplum örgütlerimiz ve kamuoyu ile de bu raporu paylaşacağız."
Toplumsal cinsiyete duyarlı bütçeleme yaklaşımının esas olarak kamu gelirlerinin toplanması, kamu kaynaklarının harcanması ve kamu hizmetlerinin sunumu alanlarında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasını amaçladığını kaydeden Çalık, "Toplumsal cinsiyete dayalı bütçeleme yaklaşımının temel amacı, yaşamın her alanında toplumsal cinsiyet eşitliğinin sağlanmasına bütçe zemininde katkı sağlamak" ifadelerine yer verdi.
Toplantıda bir konuşma yapan TBMM Genel Sekreteri İrfan Neziroğlu, TBMM Kadın Erkek Fırsat Eşitliği Komisyonu'nun kurulduğu 2009 yılından bugüne kadar çok önemli faaliyetlere imza attığını kaydederek, komisyonun, sivil toplum kuruluşlarına yönelik olarak ciddi etkinlikler düzenlediğini, sivil toplum kuruluşlarının kanun yapım ve denetim süreçlerine daha etkin katılımını sağlamak amacıyla bir takım eğitim programları düzenlendiğini belirtti. Bu programların amacının sivil toplum kuruluşlarının kapasitesini geliştirmek olduğunu vurgulayan Neziroğlu şunları kaydetti:
"STK'lara bakıldığında komisyonlara zaman zaman davet ediliyorlar ancak şöyle bir beklenti var, biz bunu STK'larla da açıkça paylaştık, bazen böyle alınganlık gösterdikleri de oluyor. Biz, toplantıya gelelim, orada imkân verilsin saatlerce konuşalım ama teknik olarak bu mümkün olamıyor. Dolayısıyla biz onlara şu mesajı vermeye çalıştık: Toplantılara hazırlıklı gelin, bir kanun tasarısı teklifi görüşülüyorsa bir önerge yazacak şekilde gelin, önergeyi siz hazırlayın, falanca komisyon başkanlığına görüşülmekte olan şu teklifin şu maddesinin şöyle değiştirilmesi diye, bunu milletvekiline verirseniz, milletvekilimizin işini kolaylaştırırsınız. Ya da denetim yapacaksanız saatlerce şikâyetleri anlatmak yerine örneğin bir soru önergesi yazın, ya da bir meclis araştırması önergesi yazın. Bu konuda ciddi mesafe kat ettiğimizi düşünüyorum. Son zamanlarda da özellikle toplumsal cinsiyete duyarlı bütçeleme, cinsiyet eşitliği konusunda yine komisyonun önemli faaliyetleri oldu, en son birkaç hafta önce Sapanca'da yine uluslararası bir faaliyet oldu. Bu konuda da bir hassasiyet var."
"Bu toplantının amacı, toplumsal cinsiyete duyarlı bütçe, bütçeleme konusunda en azından bir farkındalık uyandırmak" ifadelerine yer veren Neziroğlu, "Birçok kamu kurumunda bu yönde çalışmalar var, ama bu eğer arzu edilen seviyede değilse bugün bunu bir adım daha ileriye götürme toplantıdaki amacımız" şeklinde konuştu. Neziroğlu şunları kaydetti:
"Biz yaklaşık iki buçuk yıldır kamu kurumlarında aynı işleri yapan bürokratları bir araya getirmeye çalışıyoruz. İlk strateji başkanları ile başladık, daha sonra dış ilişkiler genel müdürleri ya da yöneticileri, insan kaynakları yöneticileri, kütüphane arşiv yöneticileri, basın yayın halkla ilişkiler, bilgi işlem yöneticilerini bir araya getirdik. Orada da şunu söyledik net bir şekilde, biz ilk toplantıyı yapıyoruz, arzu edilen bir sonraki toplantıyı başka bir kurumun ya da bakanlığın yapması. Gündemi de hangi kurum ev sahipliği yapacaksa o kurumun belirlemesi, istişare ile. Dış ilişkiler, insan kaynakları, bilgi işlem bugüne kadar tahmin ediyorum 5,6 toplantı yaptı ama strateji başkanları ile bugün 22. Toplantıyı gerçekleştiriyoruz. Kurumlar arası iş birliği noktasında gerçekten harika bir iş başardınız. Emeği geçen bütün arkadaşlara teşekkür ediyorum."
