TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BASIN AÇIKLAMALARI

8. DÖNEM ÖĞRENCİ MECLİSİ...


TBMM Başkanı Mehmet Ali Şahin, 8. Dönem Türkiye Öğrenci Meclisi projesiyle öğrencilerin seçme, seçilme gibi temel demokratik süreçleri yaşadığını, işbirliği ve katılımcılık gibi deneyimler edindiğini kaydetti.

24 Nisan 2011 Pazar


TBMM Başkanı Mehmet Ali Şahin, 8. Dönem Türkiye
Öğrenci Meclisi projesiyle öğrencilerin seçme, seçilme gibi temel demokratik
süreçleri yaşadığını, işbirliği ve katılımcılık gibi deneyimler edindiğini
kaydetti.

8. Dönem Türkiye Öğrenci Meclisi, TBMM Genel Kurulunda toplandı. TBMM
Başkanı Şahin'in açılışını yaptığı toplantının başında, İstiklal Marşı okundu.

TBMM Başkanı Şahin, 91 yıl önce zor koşullar altında açılan Meclisin, milletin
istiklalini kurtardığını, güçlü Türkiye'nin temellerini attığını ve bugüne kadar
ülkenin gelişmesi ve kalkınması için çalıştığını söyledi.

''Demokrasi ve özgürlükler Meclisimizle birlikte gelişmiş, ülkemiz
demokrasiyle çağdaş ve güçlü ülkelerden biri haline gelmiştir'' diyen Şahin,
Meclisin açılışının yıl dönümü nedeniyle çeşitli etkinlikler düzenlediğini,
bunlardan birisinin de yaklaşık 15 milyon öğrenciyi kapsayan ve en büyük
demokrasi eğitimi projesi olan Türkiye Öğrenci Meclisi olduğunu kaydetti.

TBMM Başkanı Şahin, bu projeyle öğrencilerin seçme, seçilme gibi temel demokratik
süreçleri yaşadığını, işbirliği ve katılımcılık gibi deneyimler edindiğini ifade
ederek, ''Böylece ülke düzeyinde bir demokrasi deneyimi yaşamakta ve gençliğin
gözünden beklentiler, düşünceler ifade etmektedirler'' dedi.

TBMM Başkanı Şahin, şunları kaydetti:

''Bu deneyimin; sizlerin gelişimine, kendinizi yetiştirmenize, demokrasi
kültürünü, demokratik kural ve yöntemlerini öğrenmenize büyük katkısı olacağı
inancındayım. Burada ülkemizin farklı bölgelerinden arkadaşlarınızla bir araya
gelerek, birbirinizin düşüncelerini dinleme ve fikirlerinizi paylaşma imkanı
bulacaksınız. Her biriniz; yörenizin, dağının taşının farklı dokusunu ve rengini
getirdiniz. Bunun, sizin düşüncelerinizi geliştirmenize, ülkemizin
zenginliklerini tanımanıza büyük katkı sağlayacağına inanıyorum.

Sizlerin demokrasiyi, özgürlükleri ve katılımcılık süreçlerini özümsemiş
bireyler olarak yetişmeniz ülkemizin geleceği açısından büyük kazanımdır. Milli
köklerimiz ve kültürel değerlerimiz yanında, çağdaş dünyanın birikimi ve gelişmiş
değerleri kılavuzunuz olmalıdır. Diyalog, demokratik mücadele, birbirini dinleme,
farklı fikirlere açık olmak ve empati yapabilme modern dönemin vazgeçilmez
kavramlarıdır.

Siz de demokratik rekabet ve kurallar içerisinde seçilerek ilinizi temsil
etme, buraya kadar gelme hakkı kazandınız. Sizler bilgi çağı koşullarında,
enformasyonun yoğun olduğu, demokratik kurum ve kuralları, bilgiyi en iyi şekilde
üreten ve kullanan toplumların ileri gittikleri bir dönemde yetiştiniz. Kendinizi
en iyi şekilde yetiştirmeniz en büyük dileğimizdir. Bu, sizin olduğu kadar
ülkemizin geleceği açısından da hayati önemdedir.''

Mehmet Ali Şahin, Cumhuriyetin amacının; akılla, bilimle fenle daha
ileriye gitmek, muasır medeniyet düzeyinin üzerine çıkabilmek olduğunu söyledi.
Öğrencilere, ''Yarın bu bayrağı sizler devralacaksınız. Ülkemizi daha
ileriye götürmek, uygarlık yarışından geri kalmamak çabasında olacaksınız'' diye
seslenen Şahin, gençlerin, bunu en iyi şekilde yapacağına, ülkenin kalkınması,
milletin refahı için üstün bir gayret göstereceğine inandığını kaydetti.

TBMM Başkanı Şahin, eğitimin öneminin arttığı, artık lise mezuniyetinin
yetmediği, üniversite ve yüksek lisansın, en az bir yabancı dilin gerekli olduğu
ve sürekli öğrenmenin sistem haline geldiği bir dönemde daima eğitim hedefinin
içerisinde olunması gerektiğini vurguladı.

TBMM Başkanı Şahin, ''Kendinize, ülkenize ve milletinize güvenmelisiniz. Bu şekilde
büyük millet olmanın gururu, adalet ve barışa hizmet etmenin onuruyla daima
başarılı olabilirsiniz. Sizlerin katkılarıyla ülkemiz, bugünkünden daha ileri,
kalkınmış ve modern bir ülke olacaktır. Demokrasimiz, özgürlükler daha ileriye
gidecektir'' diye konuştu.

''Bizde ilk kez 19. yüzyılın ikinci yarısında açılan parlamentonun
yaklaşık 150 yıllık bir geçmişi bulunmaktadır'' diyen Şahin, 23 Nisan 1920'de zor
koşullar altında açılan TBMM'nin, milletin kaderine el koyduğunu, ülkenin makus
talihini aydınlık yarınlara çevirdiğini kaydetti.

TBMM Başkanı Şahin, Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün söylediği gibi
TBMM'nin, ''asırlar süren arayışlarının özü ve onun bizzat kendisini idare etmek
şuurunun canlı bir timsali'' olduğunu ifade etti.

Milli mücadeleyi başarıya ulaştıran Meclisin, çağdaş devrimleri
gerçekleştirdiğini, modern Türkiye'nin kurum ve kurallarını oluşturduğunu ifade
ederek, henüz Kurtuluş Savaşı verilmeden, devlet kurulmadan TBMM'nin açılmasının,
Atatürk'ün milli irade ve demokrasiye verdiği önemin bir göstergesi olduğunu
bildirdi.

TBMM Başkanı Şahin, sözlerini şöyle tamamladı:
''Bugün AB ile üyelik müzakerelerini yürüten güçlü bir Türkiye
bulunmaktadır. İşleyen demokrasiye ve gelişmiş bir ekonomiye sahibiz. Türkiye
bugün; dünyanın 16. Avrupa'nın 6. büyük ekonomisine sahip durumdadır.
Cumhuriyetimizin ilanından bugüne önemli mesafeler almıştır. 20 milyona yakın
gencimiz okullarda ilim irfan, aydınlık gelecek için eğitim görüyorlar. Bunun
ülkemizin geleceği açısından önemli olduğunu düşünüyorum.

Gençlerimiz, yani sizler geleceğimizsiniz. Sizlerin buralarda olması,
eğitimle, kültürle gelişimle iç içe olmanız umutlarımızı artırmaktadır. Sizlerin
iş hayatında, siyasette, sanatta, sporda, eğitimde katkı sunduğunuz Türkiye
bugünkünden daha iyi olacaktır. Buna bütün kalbimle inanıyorum. Sizlere
devredilen bayrağı daha ileriye götürmeniz görevinizdir. Sizlerin burada ifade
edeceklerinizin, temsilcisi olduğunuz öğrenci kitlesinin ve gençliğimizin
düşünceleri olarak önemli olduğuna inanıyorum.''

Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu ise Demokrasi Eğitimi ve Okul
Meclisleri Projesi'nin dünyada ilk kez Türkiye'de uygulandığını söyledi.

Projenin, demokrasi bilinci ve insan haklarına saygı kültürünün
gelişmesine katkı sağlayacağına inandığını belirten Çubukçu, ''Çünkü insan
yetiştirme sanatı olan eğitimin demokratik kültürü besleyecek şekilde yapılmasını
atılması gereken bir adım olarak görmekteyim. Değerler manzumesi olan
demokrasinin insanın yaşadığı her yerde kök salması, birey hak ve özgürlüklerinin
yerleşmesinde önemli kazanımlar sağlayacaktır'' diye konuştu.

Demokrasiyi özümseyen bireylerin yetiştirilmesinin, ülkede ve dünyada
barış ikliminin hakim kılınmasında önemli rol oynayacağını vurgulayan Çubukçu,
proje kapsamında yapılan çalışmalar hakkında bilgi verdi.

Okul meclislerinde alınan kararların kamuoyuna duyurulduğunu anlatan
Çubukçu, kararların öğretmen, yönetici ve velilerin dikkatine sunulması amacıyla
bakanlığın tüm birimlerine gönderildiğini ifade etti.

Bu yıl, okul meclislerinin faaliyetleri öğrencilerin oy kullanarak seçme
ve seçilme kültürüne katkıda bulunduğunu ifade eden Çubukçu, demokrasinin daima
ileriye adım atmak ve yenilenmek olarak algılanması gerektiğini söyledi.

Daha sonra TBMM Başkanı Mehmet Ali Şahin başkanlığında gerçekleştirilen özel
birleşimde, 81 ilden gelen öğrenci temsilcileri, yaklaşık 1 saat süreyle andiçti.
Öğrenciler, ''Meclis çalışmalarına etkin ve verimli bir şekilde katılacağıma,
Meclis tarafından verilen görevleri en iyi şekilde yerine getireceğime, demokrasi
kültürünü okulda ve toplumda yaşatacağıma, milli ve manevi değerler ile insan hak
ve özgürlüklerine saygı duyacağıma, Atatürk'ün gösterdiği çağdaş ve demokratik
hedeflere ulaşmak için azimle çalışacağıma ant içerim'' sözleriyle andiçtiler.

Ankara Öğrenci Meclisi Başkanı Muhammed Asım Yayla'nın andiçmesinden önce
Atatürk'ün anısına 1 dakikalık saygı duruşunda bulunuldu.

Yayla, yeminini ''kutsal bildiğim her şey üzerine andiçerim'' diyerek
bitirince, Şahin, ''ilave yaptığı gerekçesiyle'' yemini tekrarlattı. Şahin,
''Bakın, gözümüzden hiçbir şey kaçmıyor'' diyerek, öğrencileri uyardı. Yayla,
daha sonra yeminini tekrarladı.

Daha sonra, başkan, başkanvekili ve 2 katip üyeden oluşacak Başkanlık
Divanı seçimi için başkanlığa 3 önerge verildi.3 aday, 5'er dakika süreyle
projelerini anlattı ve listelerine oy istedi.

Başkan adaylarından Hatay Öğrenci Meclisi Başkanı Sümeyra Tufan,
konuşmasında geleceklerine yönelik kaygılarından bahsetti.

Sınav sistemlerinden ve bunların uygulamasından doğan sonuçlarından
muzdarip olduklarını ifade eden Tufan, şöyle konuştu:

''Hem ilköğretim hem de ortaöğretim ayağında sürekli olarak değişen sınav
sistemleri, bizlerin psikolojileri üzerinde son derece olumsuz etkiler
yaratmaktadır. Örneğin ilköğretimde bizden bir dönem önde bulunan öğrenciler
çoklu SBS ile liselere yerleşirken, bir sonraki dönemde tekrar tek sınav sisteme
dönülmektedir. Bu, hem bizleri hem de varını yoğunu ortaya koyarak bizleri
dershanelere, özel derslere gönderen velilerimizi etkilemektedir.

Bizleri dershanelerin ve özel derslerin elinden kurtaracağı iddiasındaki
her yeni düzenleme, öğrenciyi bu sistemin kucağına biraz daha itmektedir.
Psikolojik ve sosyal gelişim için çeşitli sosyal projelerde yer almamız gerektiği
söylenen bizler; okul, dershane, özel ders üçgeninde koşturmakta ve
yıpranmaktayız. Eğitimde fırsat eşitliğinin bir an önce sağlanmasını ve sınav
sisteminin, öğrencinin sosyal hayata daha çok dahil olmasını sağlayacak şekilde
olmasını talep ediyoruz.''

Tufan, kalabalık dersliklerde eğitim görmek zorunda kaldıklarını ifade
ederek, ders kitaplarının içerik olarak, sınav sistemi ve dünyanın gelişen
şartlarını karşılamadığını iddia etti.

Mevcut sınav sisteminde kuşkuya düştükleri bazı uygulamalara şahit
olduklarını kaydeden Tufan, ''2011 YGS'deki şifre tartışmalarının bir an önce
açığa kavuşturulmasını ve mağdur olan öğrenciler ile ailelerinin tatmin
edilmesini'' istedi.

Adaylardan İstanbul Öğrenci Meclisi Başkanı Salim Gürsoy, bu projeye
katkı sağlayan herkese teşekkür etti.

Mecliste demokrasi sınavını layıkıyla yerine getirmek istediklerini
belirten Gürsoy, ''Bu ülke için gerekirse sınır boylarında seve seve canını
verecek, gerekirse de bilimsel ve sosyal alanda yapılacak çalışmalara en samimi
duygularla katılacak olan bizleriz'' dedi.

Gürsoy, yaptıkları ve yapacakları bazı projelerden bahsetti.

Başkan adayı Trabzon Meclisi Başkanı Aksoy da sözlerine, ''Biz bu ülkenin
70 milyon evladıyız, hepimiz birbirimizin kardeşiyiz. Hiçbir etken,
kardeşliğimizi, birliğimizi ve beraber yürüyüşümüzü, ülkemizin ve milletimizin
refahı yolunda kenetlenişimizi sarsmamalı ve kesintiye uğratmamalıdır'' diyerek
başladı.

Aksoy, Türkiye Öğrenci Meclisinin yılda bir kez toplanmasının kendileri
için yeterli olmadığını söyledi. Yeni bir seçim takvimi oluşturulması, okullar
açıldıktan hemen sonra sınıf ve okul temsilcilerinin belirlenmesi gerektiğini
ifade eden Aksoy, Öğrenci Meclisinin her ay TBMM'de toplanması ve tabandan gelen
sorunları Meclise sunması gerektiğini vurguladı. Muhammed Muhsin Aksoy, ''Aksi
takdirde 'dostlar alışverişte görsün' misali buraya yılda bir kez gelip başkan
seçilmenin bir getirisi olmayacaktır'' dedi.

Trabzon Öğrenci Meclisi Başkanı Aksoy, geçen cuma günü yaptıkları genel
provada dile getirdiği bir konuyu, arkadaşlarının ısrarı sonucu burada yeniden
dile getirmek istediğini kaydetti. Geçmiş yıllardaki bir öğrenci meclisinde
yaşanan ''Bıyıklı imam hatipli başkan'' olayına atıfta bulunan Aksoy, ''Bıyıklı
çocuk benim. Keşke basın mensupları bizleri kaşımızla, yaşımızla değil de
yaptığımız çalışmalarla gündeme getirseler'' diyerek serzenişte bulundu.

Aksoy'un bu sözleri, salonda bulunan öğrenciler tarafından yoğun bir
şekilde alkışlandı.

Konuşmaların ardından yapılan gizli oylamada, seçimi Trabzon Çaykara
İmam-Hatip Lisesinden Muhammed Muhsin Aksoy'un listesi kazandı.

TBMM Başkanı Şahin, seçilen divan üyelerini tebrik ederek, koltuğunu
Aksoy'a devretti.

Milli Eğitim Bakanı Nimet Çubukçu, konuşmalar sırasında cep telefonuyla
bazı öğrencilerin fotoğrafını çekti.

8. Dönem Türkiye Öğrenci Meclisi, ''Başarının
tek ölçütünün sınavlar olmadığının dikkate alınması'' ve ''kız çocuklarının
eğitimi için yapılan çalışmaların devamlılığının sağlanması'' yönünde tavsiye
kararı aldı.

Öğrenci Meclisi Başkanı Muhammed Muhsin Aksoy, öğleden sonraki
birleşimde, 3 ilin temsilcisine gündemdışı konuşma yapmaları için söz verdi.

Bitlis Öğrenci Meclisi Başkanı Elif Nur Hüseyni, eğitimin her kapıyı
açacak anahtar olduğunu söyledi. ''Bizim istediğimiz, daha bilinçli ve eğitimli
bir toplumun köklerini oluşturmak'' diyen Hüseyni, ''Artık okul kültürünü
öğrencilerle paralel yaşayabilen ve öğrencileri gereken şekilde yönlendirebilen
bir aile kültürü benimsemek istediklerini'' söyledi.

Erzurum Öğrenci Meclisi Başkanı Ahmet Yalçın, kahvehanelerin dolu,
kütüphanelerin ise bomboş olduğunu ifade ederek, gençlerin işsizlik sorununu
anlattı.

Yalçın, ''Biz Fatih Sultan Mehmetiz, Selahattin Eyyübiyiz, Saidi Nursi
Hazretleriyiz. Biz Dursun Önkuzu, biz Deniz Gezmişiz. Biz hep beraber Türkiyeyiz,
farklılıklarımızla hep biriz, hep beraberiz'' dedi.

Muğla Öğrenci Meclisi Başkanı Uygar Üstün, ÖSYM Başkanının YGS olayı ile
ilgili sözlerinden tatmin olmadıklarını belirterek, ''Lütfen bizi tatmin edici
yanıtlar versin'' diye konuştu.

Daha sonra öğrenciler, ''Eğitimde fırsat eşitliği'' başta olmak üzere,
çeşitli konularda görüşlerini açıkladılar.

Balıkesir Öğrenci Meclisi Başkanı Baran Arslan, öğrencilerin eşit
şartlarda eğitim görmesi gerektiğini ifade ederek, ''Biz bu ülkeyi yüceltmek
istiyorsak, kahvehanelerde değil kütüphanelerde sabahlamalıyız'' diye konuştu.

Batman Öğrenci Meclisi Başkanı Azat Baltacı da ilinin eğitim sorunlarına
değindi. İlinin bulunduğu bölgenin, öğretmenler için zorunlu hizmet bölgesi
olduğunu ifade eden Baltacı, ''Öğretmen, zorunlu olarak bölgemize gönderiliyor.
Bu öğretmenler 60 kişilik sınıflarda 45 dakika ders vermeye çalışıyor. Bir yılda
4-5 öğretmenle çalışmak zorunda kalıyoruz. Bazen unutuyoruz hangisi kadrolu,
hangisi sözleşmeli, hangisi ücretli diye'' sözlerini sarf etti.

Gaziantep Öğrenci Meclisi Başkanı Senem Kaya ise özellikle merkezlerde
70-80 kişilik sınıflarda eğitim görmek zorunda kaldıklarını ifade ederek, sınıf
mevcutlarının azaltılması gerektiğini kaydetti.

Van Öğrenci Meclisi Başkanı Zelal Çoban, ''Bugün burada illerimizin
öğrenci temsilcileriyiz ama ileride milletvekili ve bakan olarak da burada
bulunabiliriz'' dedi. İlkokulda 5 öğretmen değiştirmek zorun kaldığını belirten
Çoban, ''Doğuda görev yapan öğretmelerin özlük haklarında iyileştirme yapılırsa
bölgemizden öğretmenler kaçmaz'' diye konuştu.

İzmir Öğrenci Meclisi Başkanı İbrahim Numan Özkaya, sınav sistemi
hakkında söz alarak, ülkedeki tüm öğrencilerin eğitimde fırsat eşitliğine sahip
olması gerektiğini söyledi.

Sınav sistemini eleştiren Özkaya, ''Ben de 1 milyon 700 bin YGS
mağdurundan biriyim. Ben de yapılan açıklamalardan tatmin olmadım olmayacağım da.
Neden dershanelere ihtiyaç duyuyoruz. Ben artık okulumda aldığım eğitim ile
sınavlara girmek istiyorum. Skandalların kurumu ÖSYM derhal kaldırılmalıdır,
tahammülümüz kalmadı'' diye konuştu.

Kırklareli Öğrenci Meclisi Başkanı Ozan Ercan da ''YÖK' denilen sistem
öğrencileri, 'bermuda şeytan üçgeni' adı verilen okul-dersane-özel ders sarmalı
içerisine hapsediyor. Hayatımız zehir oluyor'' diye konuştu.

Kocaeli Öğrenci Temsilcisi Fatih Duran, eğitim sisteminin çağın
gereklerine göre dizayn edilmesi gerektiğini belirterek, şöyle konuştu:

''Eğitim sistemi bir bakan değişti diye baştan aşağıya değiştirilmez. Bu
uğurda bir ömür harcanıyor. Bir aile o çocukları o hale getirene kadar ne emekler
harcıyor. Biz bu kadar emekle geleceğiz, bir sınava gireceğiz sonra bir sınava
gireceğiz, sonra şifre iddiaları gündeme gelecek. Benim 12 senelik emeğim çöpe
atılamaz. Bunu da burada bas bas bağırarak söylerim. Bizi mal, araç, rant gibi
işlevlerde kullanmaya çalışanlara derslerinin verilmesini talep ediyoruz. Hiç
kimse susmasın, burası susma değil konuşma yeridir.''

Rize Öğrenci Meclisi Başkanı Büşra Güngör, ''Demokrasi eğitimi ve okul
meclisleri yönergesinde'' değişiklik yapılmasını istedi.

Öğrenci meclisinin daha aktif çalışması için bu yönergenin değiştirilmesi
gerektiğini vurgulayan Güngör, Meclisin de yılda 2 kez toplanmasını talep etti.

Türkiye Öğrenci Meclisi, daha sonra verilen önergenin kabul edilmesiyle,
tavsiye niteliğinde şu kararları aldı:

-Sosyal ve hukuk devletinin en temel özelliklerinden biri olan herkesin
eğitim hakkından eşit şekilde yararlanma ilkesi doğrultusunda yapılan
çalışmaların devamı ve sürekliliği sağlanmalıdır.

-Her bireyin farklı ilgi ve yeteneklerinin bulunduğu, öğrenmenin hayat
boyu devam eden bir süreç olduğu gerçeğinden hareketle başarının tek ölçütünün
sınavlar olmadığı dikkate alınmalıdır.

-Kız çocuklarının ve kadınların eğitimi için yapılan çalışmaların
devamlılığı sağlanmalıdır.

-Engelli öğrencilerin eğitim ve öğretim imkanlarından yararlanması için
alınan tedbirlerin ve yapılan çalışmaların geliştirilmesine devam edilmelidir.

-Milli ve manevi değerlerimizin benimsenmesi, korunması ve yaşatılması,
gelecek nesillere aktarılmasında toplumun tüm bireyleriyle kurum ve kuruluşları
sorumluluk almalıdır.

-Okul aile birlikleri, aileler ile okul arasında köprü görevi üstlenme
sorumluluğuyla çalışmalarını yürütmeli, öğrenci başarısının artırılması için
etkin hale getirilmelidir.

-Demokrasi kültürünün yaygınlaştırılması amacıyla Türkiye Öğrenci
Meclisinin tüm temsilcileri, hak ve sorumluluklarının bilinciyle etkin rol
üstlenmelidir.

Meclis Başkanı Muhammed Muhsin Aksoy, daha sonra birleşimi kapattı.(18.38)
Haber Tarihi (dd/mm/yyyy)
Anahtar Kelime






Türkiye Büyük Millet Meclisi Resmi İnternet Sitesi
© 2009 TBMM
Tasarım Hacettepe Üniversitesi


Sitemiz en iyi Mozilla Firefox 3.0, IE 7.0 ve üzeri ile görüntülenebilir.