Konu:CHP Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:3
Birleşim:42
Tarih:14/01/2020


CHP Grubu önerisi münasebetiyle
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ

CHP GRUBU ADINA ÖZKAN YALIM (Uşak) - Sayın Başkan, teşekkür ederim.

Değerli arkadaşlarımız, şimdi, biliyorsunuz, yılbaşından bu tarafa... Ben özellikle bütçe görüşmelerinde de konuşmuştum, hayatımızı idare etmek için en önemli sektörlerden biri olan ulaştırma sektörünün sorunlarıyla alakalı. Biz bugünleri görüyorduk çünkü bu sektörün içerisindeyiz; binlerce, milyonlarca vatandaşımızın sorunlarını önceden görüyorduk. Onun için özellikle de 5 Ocaktan itibaren Ağrı'dan Tekirdağ'a, Uşak'tan Van'a, Ankara'dan İstanbul'a hatta Konya'ya kadar birçok ilimizde -saymayla bitmez- değerli nakliyeci arkadaşlarımız sokaklara döküldü, yolları kapattılar veya belirli bir seviyede kapatmaya çalıştılar.

Şimdi, değerli arkadaşlar, peki, ne oluyor, nedir, neden bunu yapıyorlar? İşte buradaki sorun şu: Değerli arkadaşlar, 2020 yılındaki bütçe açıklarını birilerinin sırtına yüklemeye çalışıyorlar; işte bu sektörün üzerine yüklemeye çalışıyorlar yani kamyoncu ve otobüsçünün, ulaştırma sektörünün sırtına yüklemeye çalışıyorlar. Özellikle de bunun altını çiziyorum. Ulaştırma sektörünün üzerine yüklemeye çalışıyorlar. (CHP sıralarından alkışlar)

Değerli vatandaşlarımız, bakın, kamyoncunun ve otobüsçünün üzerindeki yükler nelerdir? İlk önce bunu söyleyeyim, hemen otuz saniyede diğer konuya geçeceğim.

Değerli arkadaşlar, hem kamyoncunun hem nakliyecinin hem de otobüsçünün üzerindeki ağır yükler: Ehliyet, SRC, psikoteknik, K belgesi, kasko, sigorta poliçesi, bandrol, tako muayenesi, egzoz muayenesi, fennî muayene, mazot, komisyon, garaj ücreti, trafik cezası, otoban parası, yemek parası, tamircisi, parçacısı, lastikçisi, banka kredisi, muhasebecisi, KDV vergileri, şoför sigortası, şoför maaşı. Bu, bu şekilde yaklaşık 50 kaleme kadar gidiyor ama siz özellikle de 2020 yılında başlayan...

Değerli arkadaşlar, 2015 yılından bu tarafa uygulanan, fabrikadan her çıkan araçta dijital takograf var, 2015 öncesindekilerde analog takograf var. Avrupa uyumlarına göre hiçbir Avrupa ülkesinde, Belçika'sından Almanya'sına, Bulgaristan'dan Avusturya'sına, Fransa'sından Hollanda'sına hiçbir ülkede 2015 öncesi araçlardaki analog takografların dijital takografla değiştirilmesi diye bir kanun yok. Bu, sadece sizlerin uydurması, sizlerin bulması olan bir durum. Ben Avrupa Birliği Uyum Komisyonu Başkan Vekiliyim, Avrupa'da da nakliyecilik yapıyorum.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Avrupa'da da...

ÖZKAN YALIM (Devamla) - Böyle bir şey yok İsmail Bey, açık ve net söylüyorum. Olmayan bir şeyi siz vatandaşımıza yüklemeye çalışıyorsunuz yani bizim nakliyeci sektörümüzdeki vatandaşımızı, esnafımızı, ulaştırma sektöründeki otobüsçümüzü soymaya çalışıyorsunuz. Onun için olmayan bir şeyi burada uygulamaya kalkıyorsunuz. (CHP sıralarından alkışlar)

Ben onun için söylüyorum: İşte, bu araştırma önergesini bu sebepten verdim. Bakın, biraz sonra hepiniz konuşacaksınız; AK PARTİ de konuşacak, MHP de konuşacak, HDP de konuşacak, İYİ PARTİ de konuşacak. Burada konuştuktan sonra bu araştırma önergesi oylanacak. İşte, bu dediklerim yanlışsa "2015 öncesi araçlardaki analog takografların dijital takograflarla değiştirilmesi mecburdur." diyorsanız, Avrupa'da böyle bir şeyin olduğunu iddia ediyorsanız; buyurun, gelin, komisyonu kuralım ve de bunun araştırmasını yapalım diyorum ama göreceksiniz, sizler birazdan -tüm vatandaşlarımız izleyecektir- bu önergeyi reddedeceksiniz. Sizler otomatikman, zaten yükü ağır olan kamyoncuya ve otobüsçüye daha fazla yükleneceksiniz, özellikle bunu söylüyorum.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Kamyoncuların dokuz saatten fazla araba kullanması yasak.

ÖZKAN YALIM (Devamla) - Değerli vatandaşlarımız, İçişleri Bakanı Sayın Süleyman Soylu, çok biliyor ya, kendisinin ulaştırma sektörüyle alakası yok "Bu veri bildirimleri altı ay uzatıldı." dedi. Peki, bu altı ay gelmeyecek mi? Yani 10 Temmuza kadar uzatıldı. 10 temmuzdan sonra da bu kamyoncular yine aynı şekilde yollara çıkacak, yine aynı şekilde tepkilerini gösterecekler çünkü altyapısı uygun değil, bununla alakalı hiçbir altyapı yok, veriler uygun değil. Bu şekilde veri verilmesine, yükü boşaldıktan sonra altı saat içinde e-fatura kestirilmesine, gerekli hiçbir altyapısı olmadan, bir eğitim verilmeden bu sisteme geçişin mümkünatı yoktur. Onun için bunun kesinlikle en azından 31/12/2020 yılına kadar uzatılması lazım.

Değerli vatandaşlarımız, şimdi bununla birlikte bitmeyen bir sorun daha var. Özellikle Sayın Süleyman Soylu dedi ki: "10 Temmuza kadar biz uzattık." Peki ilk bir haftada binlerce vatandaşımız ceza yedi, trafik cezası yedi bu sebepten dolayı.

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Trafik cezası kesilmedi hocam, trafik cezası yok, yanlış bilgi veriyorsun.

ÖZKAN YALIM (Devamla) - Bunlar ne olacak?

İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Özkan Hocam, trafik cezası kesilmedi.

ÖZKAN YALIM (Devamla) - Bir an önce Sayın Ulaştırma Bakanından ve İçişleri Bakanı Sayın Süleyman Soylu'dan cevap bekliyorum.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Yalım, sözlerinizi tamamlayın.

ÖZKAN YALIM (Devamla) - Teşekkür ederim Sayın Başkan.

Diğer bir konu otobüsçülerimizle ilgili. Değerli vatandaşlarımız, bakın, çok fazla uzatmayacağım sadece son bir dakika. Geçen yıl yani sadece bundan üç beş ay önce veya bir ay önce 2019 yılı boyunca B1 yetki belgesi alacak olan bir kişi veya bir firma 60 bin lira ödüyordu. Peki, 2020 yılında ne ödeyecek? 250 bin lira ödeyecek. B2 yetki belgesi için geçen yıl 25 bin lira ödüyordu, bu yıl 180 bin lira ödeyecek; D1 yetki belgesini geçen yıl alan bir kişi 30 bin lira ödüyordu, bu yıl 200 bin lira ödeyecek; D2 yetki belgesini almak için 2019 yılında 15 bin lira öderken, şimdi 165 bin lira ödeyecek. Arkadaşlar, tam 11 kat yani yüzde 1.100 zam yaptınız. İşte, Cumhurbaşkanlığı bütçesindeki açığı, siz kamyoncunun, otobüsçünün sırtına yüklemeye kalkıyorsunuz. Onun için, bu gidişata, göreceksiniz, tüm vatandaşlarımız dur diyecek.

Hepinize teşekkür ederim. (CHP sıralarından alkışlar)