Konu:CHP Grubu önerisi münasebetiyle
Yasama Yılı:2
Birleşim:79
Tarih:16/05/2019


CHP Grubu önerisi münasebetiyle
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ

CHP GRUBU ADINA HAYDAR AKAR (Kocaeli) - Teşekkür ediyorum Sayın Başkan.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; sözüme Sayın Recep Erdoğan'ın bir sözüyle başlamak istiyorum. Okuyorum çünkü hata yapmak da istemiyorum: "Herkesin karnını doyuruyorsun, her türlü ihtiyacını karşılıyorsun yine de oy vermiyorlar." diyor. Şimdi, ben merak ettim kimlerin karnını doyurdu diye. Sizlere sormak istiyorum: Çiftçinin mi karnını doyurmuş? İşçinin mi karnını doyurmuş? Esnafın mı karnını doyurmuş? Emeklinin mi karnını doyurmuş? Yoksulun mu karnını doyurmuş? Memurun mu karnını doyurmuş? İşsizin mi karnını doyurmuş? EYT'lilerin mi karnını doyurmuş? Hiç merak ettiniz mi kimin karnını doyurmuş? Ben söyleyeyim size kimin karnını doyurduğunu, tam da araştırma önergem bununla ilgili: Hani bahsettiğimiz 5'li çete var ya, hani bahsettiğimiz sayısı 5-10'u geçmeyen, yap-işlet-devlet modelleriyle bugün yaşadığımız ekonomik krizin temellerini oluşturan müteahhitler var ya, hah, tam onların karnını doyurdu Recep Erdoğan. Bir de yandaşlarınızın karnını doyurdu ki şimdi vereceğim örneklerle nasıl karnını doyurduğunu çok rahatlıkla anlayabilirsiniz.

Yap-işlet-devret modellerinde öne çıkan husus garanti verilen yolcu, garanti verilen araç, garanti verilen hasta sayıları ve hazine tarafından sözleşmelere garanti verilmesiydi. Bu sözleşmeler gereği şehir hastaneleri yapıyorsunuz, havalimanları yapıyorsunuz. Evet, siz yapmıyorsunuz tabii, bu yandaş müteahhitler, karnını doyurduğunuz müteahhitler yapıyor; vatandaş da parasını ödemek zorunda kalıyor. Bakın, 2018 yılı bütçesinden, yine Recep Erdoğan'ın "Cebimizden 1 lira çıkmayacak." sözüne, yine Binali Yıldırım'ın "Cebimizden 1 lira çıkmayacak." sözüne rağmen devletin hazinesi 6,3 milyar TL ödemek zorunda kaldı bunlara, bu yap-işlet-devret projelerine.

Burada bitmeyecek tabii bu, süre çok kısa, çok hikâye var anlatılacak ama en önemlisi, en çok övündüğünüz... Asla yatırımlara karşı değilim özel sektörden gelen bir arkadaşınız olarak ama şunu kafanızın bir yerine not edin, bir yerine yazın: Bu yıl sonunda İstanbul Havalimanı için ödeyeceğimiz garanti 600 milyon euro olacak, 600 milyon euro olacak. Bunu bir yere not edin, inşallah yıl sonunda bu kürsüde hep beraber bunu konuşuruz.

Size sadece köprülerden bir örnek vereyim, sürem yeterse başka örnekler de vereceğim: Osman Gazi Köprüsü benim kentimin içerisinden geçiyor. 401 TL tek yön geçiş ücreti; 201 TL'sini vatandaş ödüyor, 200 lirasını devlet ödüyor; yine vatandaş ödüyor, yine vatandaş ödüyor.

MELİHA AKYOL (Yalova) - Yalan konuşuyor bu.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Evet, ben yalan söylüyorum, doğru söylüyor.

Ben yalan söylüyorum, doğrusunu siz biraz sonra söylersiniz.

MELİHA AKYOL (Yalova) - Yalova'da oturuyorum, yeni geçtim.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bu Osman Gazi Köprüsü'nden bir vatandaş otuz gün geçerse ve çift yön geçerse 12 bin TL ödemek zorunda. İstanbul'da Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden geçerse, Boğaziçi Köprüsü'nden geçerse 8 lira 75 kuruştan ayda sadece 262 lira, otuz gün geçerse 262 lira ödüyor. Şimdi, Kocaeli Milletvekili İlyas Şeker'i davet ediyorum, birlikte otuz gün test edelim bu köprüyü, ne onun maaşı bu işe yetecek ne benim maaşım yetecek. Dünyada bu köprünün eşi benzeri yok.

Başka ilginç bir şey söyleyeyim: Avrasya Tüneli, 4 dolar artı KDV geçiş ücreti, doğru. Yavuz Sultan Selim Köprüsü, 4 dolar artı KDV geçiş ücreti. Avrasya Tüneli ile Osman Gazi Köprüsü'nü karşılaştıralım: Osman Gazi'de 35 dolar artı KDV, Avrasya Tüneli'nde 4 dolar artı KDV; Osman Gazi Köprüsü yirmi iki yıl, Avrasya Tüneli yirmi dört yıl; Osman Gazi Köprüsü'nde günde 40 bin araç geçiş garantisi, 70 bin geçiş garantisi Avrasya Tüneli'nde. Peki, inşaat maliyetleri ne kadar bunların? Cevap burada, can alıcı -hani, Berat yapıyor ya, Berat Albayrak yapıyor ya "Burası çok önemli." "Gara gara düşünün." "Burası çok önemli." diyor ya- birinde 35 dolar geçiş ücreti, birinde 4 dolar; biri 1 milyar 300 milyon dolara yapılmış, biri 1 milyar 245 milyon dolara yapılmış, neredeyse aynı yapım maliyetleri. Şimdi, size soruyorum, buna Recep Erdoğan cevap vermiyor, buna Binali Yıldırım cevap vermiyor, buna milletvekili ulaştırma bakanları cevap vermiyordu, şimdi devlet memuru Ulaştırma Bakanı da cevap vermiyor: Bana söyleyebilir misiniz, niye inşaat maliyeti aynı olan iki tane, biri tünel, biri köprünün geçiş ücretinin biri 4 dolar, biri 35 dolar?

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Sayın Akar, tamamlayalım.

HAYDAR AKAR (Devamla) - İşte, bunun için diyorum, doyurdukları belli arkadaşlar bu ülkede. İnsanlar yoksulluktan kırılıyor.

Daha ilginç bir şey söyleyeyim, İstanbul Havalimanı'ndan söyleyeyim: Yap-işlet-devret modeliyle yapılan ilk havalimanı değil İstanbul Havalimanı; Ankara Dış Hatlar, Antalya Dış Hatlar, Dalaman yap-işlet-devret modeliyle... Hatta, 3 ilin nüfusundan, Kütahya, Uşak ve Afyon illerinin nüfusundan fazla yolcu garantisi verilen Zafer Havalimanı'nda 1 iç hatlar yolcusunun garanti bedeli 2 euro, dış hatlar yolcusunun garanti bedeli 10 euro ama İstanbul Havalimanı'nda iç hatlarda 5 euro, dış hatlarda 20 euro, 20 euro arkadaşlar. Devletin nasıl soyulduğunu, hazinenin kasasının nasıl boşaldığını görebiliyor musunuz?

Evet, vaktim bitiyor ama sadece 2018 yılında ödenen paraları söyleyeyim ben size ve konuyu kapatayım. Osman Gazi Köprüsü için 1 milyar 412 milyon TL ödendi, Yavuz Sultan Selim Köprüsü için 463 milyon TL ödendi, Avrasya Tüneli için de 155 milyon TL ödendi.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

HAYDAR AKAR (Devamla) - Toparlıyorum Başkan, selamlama...

BAŞKAN - Peki, buyurun.

HAYDAR AKAR (Devamla) - Bunun içine nükleer santralleri de eklediğinizde, yap-işlet-devret, bunun içine doğal gaz alım garantisi verilen, elektrik alım garantisi verilen işletmeleri eklediğinizde inanın geleceğimiz karanlık. Türkiye'nin ekonomik çöküşünü hızlandıran bir olaydan bahsediyoruz. Bu nedenle de sizlerden bu araştırma önergesinin kabulünü istiyorum. Niye kabulünü istiyorum? Çünkü ihalelerde yapılan yolsuzlukları araştıralım diyorum, sözleşme şartlarının nasıl değiştirildiğini araştıralım diyorum; garanti edilen yolcu sayılarını, araç sayılarını, hasta sayılarını araştıralım diyorum; haksız verilen hazine garantilerini araştıralım diyorum. Eğer bunları araştırırsak Türkiye'nin nasıl soyulduğunu ortaya çıkarırız diyorum.

Hepinize sevgiler saygılar sunuyorum. (CHP ve İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)