Turkiye Buyuk Millet Meclisi

Türkiye - Sırbistan Parlamentolar Arası Dostluk Grubu







Genel Bilgi

Parlamenter diplomasi çerçevesinde; parlamenterlerin ülkeler arasındaki karşılıklı anlayışı geliştirme, çeşitli konularda  işbirliği ve görüş alışverişinin sağlanması, iki dost ülke parlamentoları arasında yakınlaşma, Parlamento üyelerinin tanışması ve ülkelerin tanıtımı için karşılıklı resmi ziyaretler düzenleyerek uluslararasındaki dostluğun geliştirilmesine yardımcı olmak amacıyla oluşturulan karşılıklı diplomatik münasebetleri kapsamaktadır.

28.03.1990 tarih ve 3620 sayılı Türkiye Büyük Millet Meclisinin Dış İlişkilerinin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun Hükümleri gereğince ve Dışişleri Bakanlığı’nın da uygun görüşüyle iki ülke arasında Parlamentolar Arası
Dostluk Grupları oluşturulur.


Tarihçe

23. Yasama Dönemi Türkiye-Sırbistan Parlamentolar Arası Dostluk Grubu Başkanı Ramazan BAŞAK'dır.

24. Yasama Dönemi Türkiye-Sırbistan Parlamentolar Arası Dostluk Grubu Başkanı Seyid SERTÇELİK'tir.

26. Yasama Dönemi Türkiye-Sırbistan Parlamentolar Arası Dostluk Grubu Başkanı Mustafa İSEN'dir.

26. Yasama Dönemi Türkiye-Sırbistan Parlamentolar Arası Dostluk Grubu Başkanı Mustafa İSEN'dir.

Parlamento Tarihçesi

Devletin yönetim şekli, Cumhuriyettir.

Yasama Organı;
Sırbistan Ulusal Meclisi 250 sandalyeden oluşan tek kamaralı bir yasama organıdır. Ülkede meclis seçimleri dört yılda bir yapılmakta ve seçimlerde tek turlu çoğunluk sistemi uygulanmaktadır. Siyasi partilerin meclise girebilmeleri için ülke genelinde en az % 5 oranında oy almaları gerekmektedir. Bu nedenle partiler arasında seçim koalisyonları oldukça yaygındır.

Sırbistan, AB müktesebatına uyum çalışmaları kapsamında, Mayıs 2011’de milletvekili seçim yasasında değişiklik yapmış; aynı yılın Haziran ayında ise siyasi faaliyetlerin finansmanına ilişkin yasayı çıkartmıştır. Sözkonusu düzenlemelerle getirilen değişiklikler, 6 Mayıs 2012 tarihinde yapılan seçimlerde uygulanmıştır.

Milletvekili seçim yasasındaki en önemli değişiklik, siyasi partilerin farklı bir partiye geçen veya bağımsız olarak çalışmalarını sürdürmeye karar veren milletvekillerini meclisten çıkarmalarına olanak tanıyan "önceden imzalanmış istifa mektubu" uygulamasının kaldırılması olmuştur. Böylelikle partilerin milletvekilleri üzerindeki mutlak kontrolünün sınırlandırılmasının sağlanmasına çalışılmıştır.

Seçim yasasındaki diğer yeni düzenleme de, milletvekili adaylarının seçimlerden sonra değil, önce belirlenmesi olmuştur. Buna göre, adaylar, aday listesindeki sıralarına göre milletvekili olabilmektedir. Örneğin, bir partinin seçimlerde 25 sandalye kazanması halinde, 250 kişilik listesindeki ilk 25 aday milletvekilliğini elde etmektedir.

Seçim yasası ayrıca her üç adaydan birinin kadın olması koşulunu da getirmiştir. Bu sayede, bir önceki Sırbistan meclisinde % 22 olan kadın milletvekillerinin oranı, % 32.8’e (82) yükselmiştir. Öte yandan, kadın bir milletvekilinin görevini bırakması halinde yerine, cinsiyeti ne olursa olsun, listede kendisinden sonra gelen adayın geçmesi öngörülmektedir.

Siyasi faaliyetlerin finansmanına ilişkin yasayla ise, propaganda çalışmalarında ve sonrasında devlet desteğinden yararlanmak isteyen partilere belirli bir miktarda depozito gösterme zorunluluğu getirilmiştir. Bu çerçevede, seçimlerde oy oranı % 1'in altında kalan siyasi partilere, aldıkları devlet desteğini iade etme zorunluluğu getirilmiştir. Böylelikle, marjinal partilerin seçimlere katılmasının önüne geçilmesi sağlanmıştır. 

Sırbistan'da çok partili sisteme geçilen 1990 yılından bu yana ilk kez, birleşik seçmen kayıt listesi de 6 Mayıs 2012’deki seçimlerde uygulanmıştır. Bu sayede, önceden bildirimde bulunmak şartıyla seçmenler, kayıtlı oldukları yerler dışındaki sandıklarda da oy kullanabilmişlerdir

 

Sosyal Medya

Kurumsal Facebook Adresi Kurumsal Twitter Adresi RSS Aboneliği Gunluk Haber Aboneliği Genel Kurul Facebook Adresi Genel Kurul Twitter Adresi Web Yoneticisine Mesaj
Sosyal Ağlarda TBMM

Arama

TBMM'yi Ziyaret

Randevulu Okul Gezisi

Rehber Eşliğinde Gezi

Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin tanıtımı kapsamında ziyaretçilerin rehber eşliğinde gezdirilmesi, Basın, Yayın ve Halkla İlişkiler Başkanlığı tarafından hazırlanan bir program dahilinde gerçekleştirilmektedir.

Detaylı Bilgi İçin

 

 

 

 

 

 

E-devlet Üzerinden Randevu

E-devlet Linki

Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni ziyaret etmek için e-Devlet üzerinden randevu talebinde bulunabilirsiniz.

e-Devlet Linki

Halk Günü

Halk Günü

Milli İradenin kalbinin attığı yer olan Türkiye Büyük Millet Meclisi tüm vatandaşlarımızın ziyaretine açılmıştır. Her ayın ilk Cumartesi günü 11.00 - 15.00 saatleri arasında önceden herhangi bir randevu almaksızın saat başı gerçekleştirilen gezi programlarına katılabilmek için TBMM Dikmen Kapısına gelmeniz yeterli olacaktır.

Detaylı Bilgi İçin

 

 

Kurtuluş Savaşı Müzesi

Kurtuluş Savaşı Müzes

'Birinci Millî Mimarlık Dönemi Üslubu'nun Ankara'daki ilk örneklerinden olan I.TBMM Binası, 1920-1924 yılları arasında Kurucu Meclis olarak da görev yapan Gazi Meclis tarafından kullanılmıştır. Halen TBMM Basın, Yayın ve Halkla İlişkiler Başkanlığı uhdesinde Kurtuluş Savaşı Müzesi (I.TBMM Binası) olarak hizmet vermektedir.

Milli Saraylar

Milli Saraylar

Kuruluşu Cumhuriyetin ilk yıllarına dayanan Milli Saraylar, zaman içerisindeki katılımlarla birlikte, iki saray, üç köşk, beş kasır, üç müze ve iki fabrikayı bünyesinde barındırmaktadır.

Milli Saraylar Sitesi

Sanal Tur

Türkiye Büyük Millet Meclisi Sanal Tur

Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni aşağıdaki bağlantıyı kullanarak sanal olarak gezebilirsiniz.

TBMM Sanal Tur Gezisi

Engelsiz Meclis

İşitme Engelliler

Rehber Eşliğinde Gezi

Yasama ve Denetim Hizmetlerine İlişkin Tanıtım Videolarına aşağıdaki linkten erişebilirsiniz.

Youtube Erişim Linki