Turkiye Buyuk Millet Meclisi

Türkiye Büyük Millet Meclisi
Genel Kurul Tutanağı
27. Dönem 4. Yasama Yılı
12. Birleşim 04 Kasım 2020 Çarşamba

Ulaşmak İstediğiniz sayfa aralığını giriniz.
Font Küçült | Normal | Font Büyüt
Başa Dön | Önceki Sayfa Sonraki Sayfa | Son Sayfa
Tutanak toplam 97 sayfadır. Sorgulanan Sayfaların Yazıcı Versiyonu
vergi payının kullanım alanlarının ve TRT'den özel ve tüzel kişiliklere transfer edilen kaynakların kamu yararı çerçevesinde araştırılması ve tespit edilmesi amacıyla 04/11/2020 tarihinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığına verilmiş olan Meclis Araştırma Önergesi'nin diğer önergelerin önüne alınarak görüşmelerin 04/11/2020 Çarşamba günkü birleşimde yapılması önerilmiştir.

BAŞKAN - Önerinin gerekçesini açıklamak üzere İYİ PARTİ Grubu adına Sayın Yasin Öztürk, buyurun. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)

İYİ PARTİ GRUBU ADINA YASİN ÖZTÜRK (Denizli) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; İYİ PARTİ grup önerisi üzerine söz almış bulunmaktayım, yüce heyetinizi saygıyla selamlarım.

Grup önerimiz tarafsızlığı ve özerkliği Anayasa'yla hükme bağlansa da tarafsızlığından ve özerkliğinden eser kalmamış kamu yayıncısı Türkiye Radyo Televizyon Kurumuyla ilgili. Günümüz itibarıyla kamu yayıncılığında yer alan kamu kelimesini "iktidar" olarak algılayan TRT'nin kamuyla ilgili tek bağlantısı vatandaş üzerinden elde ettiği gelirlerle sınırlıdır. TRT bugün bünyesinde 16 televizyon kanalı, 17 radyo kanalı, 3 basılı dergi ve dijital mecralar bulundurmaktadır. Bu açıdan baktığımızda TRT, geniş yayın ağına sahip bir kuruluştur. Bununla birlikte TRT'nin izlenme oranları, rating ölçümlerinde alt sıralarda yer almaktadır çünkü tarafsız yayıncılık konusunda kamu yayıncılığı yaptığını unutan TRT, konu elektrik payı konusu olunca kamu yayıncılığı yaptığını hatırlamaktadır çünkü TRT'nin bol keseden yaptığı harcamalarının kaynağı kamudur. Vatandaşın ödediği elektrik faturalarından alınan yüzde 2 TRT payı, bandrole tabi cihaz ürünleri üzerinden alınan pay, genel bütçeden ayrılan pay, radyo ve televizyon vasıtasıyla yapılan her çeşit ilan ve reklam gelirlerinden, faaliyetlerinden alınan gelir, film, plak, nota, dergi, kitapların yapım, yayın ve satışından elde edilen gelirler, radyo ve televizyonla ilgili her türlü ticari işlemler, düzenlenecek konser ve benzeri programlara giriş ücreti ve bu gibi ücretler. Bu arada TRT, çiftçinin tarımsal sulama elektriğinden de pay almaktadır. Anladık, çiftçi evinde televizyon seyrediyor, parasını veriyor ama el insaf, çiftçi tarlasını ekerken de mi TRT seyrediyor sormak lazım.

Evet, TRT'nin kaynakları bunlar. Peki, TRT bu kaynaklardan ne kadar gelir elde etmiş? Bilgi kaynağı, Hazine ve Maliye Bakanlığının 2019 Kamu İşletmeleri Raporu, sadece vatandaşın cebinden TRT'ye aktarılan gelirlerden birkaç örnek: 1,8 milyon TL bandrol geliri, 1 milyar enerji payı geliri, 298,7 milyon lira ilan ve reklam geliri. Hazineye göre kurum 2019 yılını 386 milyon kârla kapatmış ancak elimizde bir veri daha var, Sayıştay raporu. Sayıştay denetim raporlarına göre TRT, 2017 yılını 565 milyon 310 bin Türk lirası dönem kârıyla kapatmış, yine Sayıştay raporlarına göre TRT, 2018 yılını 10 milyon 608 bin dönem kârıyla kapatmış. Bu iki yıla ilişkin kâr rakamları çok ilginç, 2017'den 2018'e geçerken TRT'nin gelir kaybı yaklaşık 555 milyon lira. 2019 yılı dönem kârına tekrar bakalım, 386 milyon lira. Yani TRT hâlâ 2017 yılındaki dönem kârına erişememiş.

Peki, bu kadar çok gelir kaynağı olan TRT bu paraları nereye harcıyor? Öncelikle personel giderleri. Sayıştay her dönemde olduğu gibi 2018 yılı raporunda da bulgularında TRT'yi uyarmış: "Personel fazlanız var, emeklilik nedeniyle personel sayınızda azalma oldu, yerine almayın çünkü faaliyetlerinizde bir aksama yok." Bakın 2018 yılında Sayıştay bu uyarıyı yaparken personel sayısı 7.133. TRT'nin bu konuda ilginç bir cevabı var: Yeniden yapılanıyoruz. Evet, TRT yeniden yapılanmış, mevzuat değişiklikleri kapsamında emekliliği teşvik edici düzenlemeler yapmış, nedeni malum çünkü yeni kadro açılabilmesi için eskilerin gönderilmesi lazım. Bir kısım personel istihdam fazlası olarak başka kurumlara nakledilmiş, nedeni malum; eski dönemden sıkıntı çıkarması muhtemel personelin uzaklaştırılması lazım.

Sözleşmeli personel uygulaması yerine özel hukuk hükümlerine tabi personel istihdamına geçilmiş, nedeni malum çünkü sözleşmeli personelin maaşı düşük, özel hukuk hükümlerine tabi personelin maaşı yüksek, hem de fazlasıyla yüksek. Gelin, yandaşlar; gelin, siyasi referanslı liyakatsiz çalışanlar.

Değerli milletvekilleri, binlerce personeli olan TRT, personel fazlalığına, her türlü teknik imkânlarına rağmen bazı programlarını ısrarla dış yayın olarak yaptırmaktadır. Ticari sır olarak saklanmaya çalışılsa da Sayıştay raporlarına yansıyan verilere göre, kurumun hizmet alımları önceki dönemlere göre yüzde 9,5 oranında artarak 1 milyar 47 milyon 373 bin lira olarak gerçekleşmiştir. 2017 yılında kurum dışında yaptırılan programlara 383 milyon 510 bin lira ödenirken, haberler için 445 milyon 75 bin lira ödeme yaptırılmıştır. Bu arada hizmetinden yararlandırılan kurum dışı şahıslara "ödemeler" adı altında 53 milyon 550 bin lira aktarılmış, kurum dışından kiralanan program giderleri de yüzde 152,9 oranında artışla 2017 yılında 14 milyon 607 bin 320 lira olmuştur.

Peki, ticari sır olarak saklanan şey nedir? TRT'nin dış yapım adı altında hükûmete yakın şirket ve kişilere aktardığı paralardır. Bir kamu kurumu harcamalarını ticari sır bahanesiyle saklayamaz. Neden saklama ihtiyacı hisseder? Bu rakamların altında farklı bir şeyler vardır. İşte, bu farklı şeyler Sayıştay raporlarına yansıyan kâr oranlarında gizli.

13

 
Başa Dön | Önceki Sayfa Sonraki Sayfa | Son Sayfa

Sosyal Medya

Kurumsal Facebook Adresi Kurumsal Twitter Adresi RSS Aboneliği Gunluk Haber Aboneliği Genel Kurul Facebook Adresi Genel Kurul Twitter Adresi Web Yoneticisine Mesaj
Sosyal Ağlarda TBMM

Arama

TBMM'yi Ziyaret

TBMM Gezi ve Rehberlik

Rehber Eşliğinde Gezi

Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin tanıtımı kapsamında ziyaretçilerin rehber eşliğinde gezdirilmesi, TBMM rehberlik online kayıt sistemine başvurunun ardından, Basın, Yayın ve Halkla İlişkiler Başkanlığı tarafından hazırlanan bir program dahilinde gerçekleştirilmektedir.

Detaylı Bilgi İçin

 

 

 

 

 

 

E-devlet Üzerinden Randevu

E-devlet Linki

Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni ziyaret etmek için e-Devlet üzerinden randevu talebinde bulunabilirsiniz.

e-Devlet Linki

Halk Günü

Halk Günü

Milli İradenin kalbinin attığı yer olan Türkiye Büyük Millet Meclisi tüm vatandaşlarımızın ziyaretine açılmıştır. Her ayın ilk Cumartesi günü 11.00 - 15.00 saatleri arasında önceden herhangi bir randevu almaksızın saat başı gerçekleştirilen gezi programlarına katılabilmek için TBMM Dikmen Kapısına gelmeniz yeterli olacaktır.

Detaylı Bilgi İçin

 

 

Kurtuluş Savaşı Müzesi

Kurtuluş Savaşı Müzes

'Birinci Millî Mimarlık Dönemi Üslubu'nun Ankara'daki ilk örneklerinden olan I.TBMM Binası, 1920-1924 yılları arasında Kurucu Meclis olarak da görev yapan Gazi Meclis tarafından kullanılmıştır. Halen TBMM Basın, Yayın ve Halkla İlişkiler Başkanlığı uhdesinde Kurtuluş Savaşı Müzesi (I.TBMM Binası) olarak hizmet vermektedir.

Sanal Tur

Türkiye Büyük Millet Meclisi Sanal Tur

Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni aşağıdaki bağlantıyı kullanarak sanal olarak gezebilirsiniz.

TBMM Sanal Tur Gezisi

Engelsiz Meclis

İşitme Engelliler

Rehber Eşliğinde Gezi

Yasama ve Denetim Hizmetlerine İlişkin Tanıtım Videolarına aşağıdaki linkten erişebilirsiniz.

Youtube Erişim Linki