Turkiye Buyuk Millet Meclisi

Türkiye Büyük Millet Meclisi
Genel Kurul Tutanağı
27. Dönem 3. Yasama Yılı
15. Birleşim 07 Kasım 2019 Perşembe

Ulaşmak İstediğiniz sayfa aralığını giriniz.
Font Küçült | Normal | Font Büyüt
Başa Dön | Önceki Sayfa Sonraki Sayfa | Son Sayfa
Tutanak toplam 59 sayfadır. Sorgulanan Sayfaların Yazıcı Versiyonu
dünyası olarak genelde bütün bu prensiplerin epeyce uzağındayız ve bu prensiplerin uzağında olmamızın da sıkıntılarını yaşamaktayız, sorunlarını yaşamaktayız.

Mevlid-i Nebi Haftası'nın her yıl bir teması olduğu gibi bu yılki teması da aileydi.

(Mikrofon otomatik cihaz tarafından kapatıldı)

BAŞKAN - Tamamlayın Sayın Kılıç.

İMRAN KILIÇ (Devamla) - Aileyle ilgili de Peygamber Efendimiz birçok mutluluk prensipleri ortaya koymuştur ve kendisinin de bir ailesi vardır, ailesi ehlibeytidir, Hatice'dir, Aişe'dir, Ali'dir, Fatıma'dır, Hasan'dır, Hüseyin'dir. Kendi ailesi içerisindeki bütün aile bireylerine, fertlerine karşı davranışları ve tavırları kıyamete kadar gelecek olan mutlu aile prensiplerinin de nasıl olduğunu ortaya koymuştur.

Bu duygularla, Mevlid-i Nebi Haftası'nı ve Mevlit Kandili'ni tebrik ediyor, hepinizi saygıyla, sevgiyle selamlıyorum. (AK PARTİ sıralarından alkışlar)

BAŞKAN - Gündem dışı ikinci söz, Samsun-Sivas-Kalın demir yolu hattıyla ilgili söz isteyen Samsun Milletvekilimiz Sayın Bedri Yaşar'a aittir.

Buyurun Sayın Yaşar. (İYİ PARTİ sıralarından alkışlar)

Süremiz beş dakika.

BEDRİ YAŞAR (Samsun) - Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; yenileme çalışmaları dört yıldır süren ve bir türlü tamamlanamayan Samsun-Sivas demir yolu hattıyla ilgili gündem dışı söz almış bulunuyorum. Bu vesileyle yüce heyetinizi saygıyla selamlıyorum.

Yine, yüce Türk milletinin ve İslam âleminin Mevlit Kandili'ni tebrik ediyorum.

Değerli milletvekilleri, Samsun-Sivas demir yolu tarihi çok eskilere dayanmaktadır. Bu demir yolunun yapımı 12 Eylül 1924 tarihinde Gazi Mustafa Kemal Atatürk'ün ilk kazmayı vurmasıyla birlikte başlamıştır. Samsun'dan başlayarak Sivas'ın Yıldızeli ilçesinin Kalın köyüne kadar uzanan 378 kilometrelik demir yolu hattı 30 Eylül 1931 tarihinde tamamlanmış ve Gazi Mustafa Kemal Atatürk tarafından yolcu ve yük taşımacılığına açılmıştır. Böylece, Karadeniz Bölgesi ile Anadolu arasındaki ilk yolcu ve yük taşımacılığı da başlamıştır. Hükûmet ve Avrupa Birliği tarafından ortaklaşa alınan kararla bu güzergâh üzerinde 24 Haziran 2014 tarihinde yenileme çalışmaları başlatılmıştır. Bu amaçla, 12 Haziran 2015 tarihinde Ulaştırma ve Denizcilik Bakanlığı ile ihaleyi alan girişimci firma arasında yenileme çalışmalarının hangi şartlarda ve ne şekilde yapılacağına dair sözleşme imzalanmıştır. Dönemin Ulaştırma Bakanı, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı imza töreninde yapmış olduğu konuşmada, projenin 220 milyon avroluk kısmının Avrupa Birliği fonlarından hibe olarak karşılanacağını belirtmiş, Ulaştırma Bakanı çalışmanın 39 milyon avroluk bölümünün kendi öz kaynaklarımızdan karşılanacağını açıklamıştır. Bakan, ayrıca, yenileme çalışmalarının 2017 yılının sonunda tamamlanarak hattın bu tarihte hizmete açılacağını da duyurmuştur. Böylece, Samsun-Sivas demir yolu hattında seksen sekiz yıl aradan sonra yenileme çalışmaları başlamış ve hat 29 Eylül 2015 tarihinde ulaşıma kapatılmıştır.

Sayın Başkan, değerli milletvekilleri; 2015 yılında "Kuzeyi güneye, Türkiye'yi geleceğe taşıyoruz." sloganıyla başlatılan ve 2017 yılı sonunda tamamlanması planlanan yenileme çalışmaları üzerinden bugüne kadar dört yıl geçmesine rağmen hat bir türlü trafiğe açılamamıştır. Yenileme çalışmaları uzadıkça uzamış, açılış günü ve tarihi iyice şaşmıştır. Yapılan açıklamalara rağmen hattın açılışı ağustos ve eylül aylarında da ne yazık ki yapılamamıştır. Böylece, Samsun-Sivas demir yolu hattının açılışı neredeyse yılan hikâyesine dönmüştür.

Değerli milletvekilleri, cumhuriyetin ilk yıllarında her türlü imkânsızlık ve yoklukların yaşandığı, teknolojinin neredeyse hiç bulunmadığı bir dönemde kazmayla kürekle yedi yılda yolcu ve yük taşımacılığına açılan demir yolu hattının bu dönemde her türlü imkân ve ekipmanlara rağmen dört yıl gibi uzunca bir sürede yenilenerek hizmete açılmayışı ülkemiz adına büyük bir talihsizlik olmuştur. Yenileme çalışmalarının uzaması yalnızca bu hat üzerinde yapılan yolcu taşımacılığını etkilememiştir; gecikme, yolcu taşımacılığının yanı sıra bu güzergâh üzerindeki bütün ticari faaliyetleri de etkilemiştir. Kara yolu taşımacılığı, demir yolu taşımacılığına göre daha pahalı olduğundan bu güzergâh üzerinde neredeyse ticaret bitme noktasına gelmiştir. Ticaretin yeniden canlanması ve eski günlerine kavuşması kapsamlı bir çalışmanın yanında çok güçlü bir hükûmet desteğine kalmıştır.

Ayrıca burada yaşanan gecikmede yalnızca Samsun ekonomisi değil aynı zamanda Türkiye ekonomisi de büyük zarar görmüştür. Bu hat Karadeniz'in Anadolu'ya açılan iki demir yolu hattından biridir. Demir yolu hattı daha fazla gecikme yaşanmadan bir an önce hizmete açılmalı ve bugüne kadar meydana gelen ekonomik zararlar telafi edilmelidir. Bilindiği gibi, Samsun Türkiye ekonomisi içerisinde ilk 10 sıradayken bugün 36'ncı sıraya düşmüştür.

Demir yollarının kentler üzerindeki gelişmelerini anlatmayla bitiremeyiz. Bugün sadece Kars hattına baktığınız zaman Doğu Ekspres'te bir ay süreyle biletler neredeyse doludur. Dolayısıyla, özellikle Karadeniz Bölgesi'nde sadece ve sadece Samsun'un demir yoluyla bağlantısı vardır; bu hattın bir an önce bitirilmesi de elzemdir. Bırakın, bir an önce

2

 
Başa Dön | Önceki Sayfa Sonraki Sayfa | Son Sayfa

Sosyal Medya

Kurumsal Facebook Adresi Kurumsal Twitter Adresi RSS Aboneliği Gunluk Haber Aboneliği Genel Kurul Facebook Adresi Genel Kurul Twitter Adresi Web Yoneticisine Mesaj
Sosyal Ağlarda TBMM

Arama

TBMM'yi Ziyaret

Randevulu Okul Gezisi

Rehber Eşliğinde Gezi

Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin tanıtımı kapsamında ziyaretçilerin rehber eşliğinde gezdirilmesi, Basın, Yayın ve Halkla İlişkiler Başkanlığı tarafından hazırlanan bir program dahilinde gerçekleştirilmektedir.

Detaylı Bilgi İçin

 

 

 

 

 

 

E-devlet Üzerinden Randevu

E-devlet Linki

Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni ziyaret etmek için e-Devlet üzerinden randevu talebinde bulunabilirsiniz.

e-Devlet Linki

Halk Günü

Halk Günü

Milli İradenin kalbinin attığı yer olan Türkiye Büyük Millet Meclisi tüm vatandaşlarımızın ziyaretine açılmıştır. Her ayın ilk Cumartesi günü 11.00 - 15.00 saatleri arasında önceden herhangi bir randevu almaksızın saat başı gerçekleştirilen gezi programlarına katılabilmek için TBMM Dikmen Kapısına gelmeniz yeterli olacaktır.

Detaylı Bilgi İçin

 

 

Kurtuluş Savaşı Müzesi

Kurtuluş Savaşı Müzes

'Birinci Millî Mimarlık Dönemi Üslubu'nun Ankara'daki ilk örneklerinden olan I.TBMM Binası, 1920-1924 yılları arasında Kurucu Meclis olarak da görev yapan Gazi Meclis tarafından kullanılmıştır. Halen TBMM Basın, Yayın ve Halkla İlişkiler Başkanlığı uhdesinde Kurtuluş Savaşı Müzesi (I.TBMM Binası) olarak hizmet vermektedir.

Sanal Tur

Türkiye Büyük Millet Meclisi Sanal Tur

Türkiye Büyük Millet Meclisi'ni aşağıdaki bağlantıyı kullanarak sanal olarak gezebilirsiniz.

TBMM Sanal Tur Gezisi

Engelsiz Meclis

İşitme Engelliler

Rehber Eşliğinde Gezi

Yasama ve Denetim Hizmetlerine İlişkin Tanıtım Videolarına aşağıdaki linkten erişebilirsiniz.

Youtube Erişim Linki