| Komisyon Adı | : | PLAN VE BÜTÇE KOMİSYONU |
| Konu | : | |
| Dönemi | : | 28 |
| Yasama Yılı | : | 4 |
| Tarih | : | 19 .11.2025 |
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Sayın Başkanım, çok değerli milletvekillerimiz, çok Değerli Bakanımız, Bakan Yardımcılarımız, değerli bürokratlar ve basın mensupları; ben de hepinizi saygıyla selamlıyorum.
Tabii, 2002 yılında iktidara geldiğimizde "Yol medeniyettir." dedik ve son yirmi üç yılda ulaştırmaya 300 milyar dolarlık yatırım yaptık. "Hava yolu halkın yolu." olsun dedik ve 2003'te 26 olan havaalanını bugün 58'e, hava aracı sayımızı 449'dan 2.180'e ve 50 ülkeye ve 60 noktaya olan uçuş sayımızı da bugün 132 ülkeye ve 355 noktaya uçuş yapar hâle getirdik. Hava yollarıyla 2024 yılında 231 milyon yolcu taşınarak Avrupa'da 3'üncü dünyada 7'inci sırada yer alır hâle geldik. Bu yolcu taşıma kapasitesinde muhakkak ki 90 milyon yolcu kapasiteyle İstanbul Havaalanı'nın çok önemli yeri vardır. İstanbul Havaalanı yapılacağı zaman muhalefetten arkadaşlarımız şunu söylemişlerdi: "Proje gereksiz, bu devasa yatırım gereksiz. Uçaklar buraya inmez, rüzgâr var, yolcu gelmez." demişlerdi. Peki, ne oldu arkadaşlar? İstanbul Havaalanı 17 Nisan 2025 tarihi itibarıyla aynı anda 3'lü bağımsız pisti hayata geçirerek aynı anda 3 uçak iniş ve kalkış yapabilmektedir. Bu özelliğiyle Avrupa'da 1'inci, dünyada da ABD'den sonra 2'nci olmuştur. İstanbul Havaalanı tam kapasiteye ulaştığı zaman yıllık 200 milyon yolcu taşıyabilme kapasitesine sahiptir. İstanbul Havaalanı'nı biz yapmış olsaydık arkadaşlar, yaklaşık 10 milyar 247 milyon euroluk bir yatırım yapacaktık. Biz 1 TL'lik bir yatırım yapmadık arkadaşlar. Peki, 2024 yılında İstanbul Havaalanı'ndan biz ne kadar gelir elde ettik? 780 milyon 817 bin euro gelir elde ettik. Diğer taraftan, yine, Antalya Havaalanı'nın kapasitesini artırdık. Buradaki yatırım bedeli 765 milyon euro, bunu da yine özel şirket yaptı. 2024 yılında devletimize kaç para verdi? 100 milyon euro arkadaşlar. Şimdi, tabii ki Zafer Havaalanı üzerinde çok duruyorsunuz. Zafer Havaalanı'nın yapımı, işletimi ve devredilmesi tamamen 78 milyon TL yani Antalya Havaalanı'nın bir yıllık gelirine bile bedel değil.
Diğer taraftan, AK PARTİ iktidarlarında yüz akımızdan biri de duble yollardır arkadaşlar. 2003 yılında duble yol yapımına başlayacağız dediğimiz zaman o zaman da bize inanmamıştınız, yapamayacağımızı düşünmüştünüz. Allah'a şükür yirmi üç yılda yaklaşık 24 bin kilometre bölünmüş yol yaparak bölünmüş yol ağımızı yaklaşık 30 bin kilometreye ulaştırdık. Tünel uzunluğumuz 833 kilometre ve köprü ve viyadük uzunluğumuzu da 811 kilometreye ulaştırdık. Tüm bu çalışmalar sonucunda tüm illerimizi bölünmüş yollarla birbirine bağladık. Tabii, yolların bir kısmına yap-işlet-devret modeliyle yaptık. Tabii ki siz hizmete erken erişmek istiyorsanız bir kısmını yap-işlet-devret modeliyle yapabilirsiniz. Eğer, biz bugün Yavuz Sultan Selim Köprüsü'nü yapmasaydık, Avrasya Tüneli'ni yapmasaydık, Marmaray'ı yapmasaydık, arkadaşlar, İstanbul'da trafik ne hâlde olurdu düşünebiliyor musunuz?
YAŞAR KIRKPINAR (İzmir) - Hayır, yol yapınca trafik artıyor!
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Sizin Belediye Başkanınız diyor ki -ben bunu ilk defa duydum- "Yol yaparsan trafik artar." Dolayısıyla, hani, önceden siz şu Anadolu Bulvarı'na karşıydınız ya...
CEVDET AKAY (Karabük) - Onu öyle söylemiyor İsmail Ağabey...
ÜMİT ÖZLALE (İzmir) - Ya, İsmail Ağabey...
İSMAİL GÜNEŞ (Uşak) - Hocam, siz oraya yeni geldiniz.
Anadolu Bulvarı'na karşıydınız ya, hani, ağaçların kesilmesine karşıydınız ya, hadi gidin bakalım, Anadolu Bulvarı'nı kapatın da görelim, hadi kapatın Anadolu Bulvarı'nı. Ya, Anadolu Bulvarını bırakın kapatmayı bir tane Anadolu Bulvarı dahi açamazsınız.
Bakın, arkadaşlar, Osmangazi Köprüsü ve İstanbul-İzmir Otoyolu 2035 yılına kadar sürecek ve biz burada 40 bin geçiş garanti etmişiz. Buradaki geçiş sayıları ne biliyor musunuz arkadaşlar? Bunlar zamana göre değişmekle beraber vaat ettiğimiz rakamın aşağı yukarı yüzde 30'la yüzde 60 üzerinde yani bunlardan biz herhangi bir geçiş bedeli ödemiyoruz. Diğer taraftan, Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Marmaray yolunda, yine köprüdeki oranımız yüzde 46, otoyoldaki oranımız yüzde 60. Yine, "Ankara-Niğde Otoyolu'ndaki oranımız ne?" diye derseniz, buradaki oranımız da yüzde 79 arkadaşlar. Arkadaşlar, bu yollar 2035 yılına kadar tedrici olarak, mesela Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Kuzey Marmara Yolu 2028, 2029, 2030 yıllarında ve 2035 yıllarında bu yollar bizim olacak arkadaşlar dolayısıyla da bundan hiç endişe etmeyin.
Diğer taraftan, tabii ki Devlet Demiryolları gerçekten de çok önemli. 1856 ila 1908 yılları arasında, Osmanlı İmparatorluğu döneminde toplam 4.136 kilometre yol yapılmış arkadaşlar, Cumhuriyet Dönemi'nde de -yine teşekkür ederiz- 3.764 kilometre yol yapılmış. 1950'den 2002'ye kadar arkadaşlar, 945 kilometre, yıllık yaklaşık 18 kilometre gibi bir yol yapımı olmuş ve demir yollarına hak ettiği değer verilmemiş ve AK PARTİ'nin iktidara gelmesiyle beraber arkadaşlar, demir yollarına 45 milyar dolarlık yatırım yapmışız ve 10 bin 940 olan demir yolu ağımızı 14 bin kilometreye çıkarmışız, bunun da 2.251 kilometresi hızlı tren hattıdır. Sadece şehirler arası yolları değil, aynı zamanda, büyükşehirlerimizdeki raylı sistemlerdeki 1.036 kilometre yolun 430 kilometresi de yine, bakanlığımız tarafından yapılmıştır.
Yine, aynı zamanda, sadece yeni yol yapmakla kalmamışız, eskiden yapılmış olan, yaklaşık 8 bin kilometre olan demir yolu ağımızı da yenilemişiz.
Yine, arkadaşlar, sinyalizasyonda da yaklaşık yüzde 80'lere çıkmışız. Hükûmetlerimiz döneminde ilk defa ülkemiz hızlı trenle tanıştı ve dolayısıyla da dünyada 8'inci hızlı trenleri uygulayan ülke oldu ve ilk defa 13 Mart 2009 tarihinde Ankara-Eskişehir hızlı tren seferleriyle bunu başlattık. Ankara-Konya, Eskişehir-Konya, Ankara-İstanbul, Konya-Karaman, Ankara-Sivas hatlarını en son olarak 26 Nisan 2023 tarihinde devreye aldık ve 2009 yılından beri hızlı trenle yaklaşık 94 milyon vatandaşımızı bu hizmetten faydalandırdık.
Şimdi, tabii ki bizim önümüzde Sayın Bakanımız, umutla beklediğimiz Ankara-Uşak-İzmir Hızlı Tren Hattı var, tabii ki bu hattın, 2026 sonunda Ankara- Afyonun, 2027 sonunda Uşak-Ankara'nın ve 2028 yılında da yolun tamamının biteceğini ifade ettiniz, bizi tabii ki bu sevindirdi, inşallah diyoruz.
Diğer taraftan da Uşak Hızlı Tren Garı'nın da bizim eski tren garı olmasını daha önce de sizlere iletmiştik, bu konudaki çalışmalarının hızlandırılmasını istiyoruz.
Tabii ki diğer taraftan, kara yollarıyla ilgili de Uşak ilimizde önemli yatırımlarımız var. Çevre yolunda çok az bir yolumuz kaldı; 2,5 kilometre gibi, bunun 2027 yılında bitirilmesini talep ediyoruz.
Diğer taraftan, Eşme-Ulubey Yolu'muz bitti, Ulubey-Uşak arasında yaklaşık 3 kilometrelik bir kısmı kaldı, bunu da İnşallah 2026'da bitireceğiz.
Diğer taraftan, Eşme-Güney Yolu'muzda hızla çalışmalar devam ediyor. Burada, tabii ki Sayın Bakanım, Ulubey-Güney Yolu'nda 20 kilometrelik bir kesim var, bunu da inşallah 2026 yılında ihale edersek Uşak ilimizin ulaştırmayla, kara yollarıyla ilgili problemlerinin çok önemli bir kısmını çözeceğimizi ben düşünüyorum.
Bakanım, pek çok hizmetleriniz var, gerçekten de Ulaştırma Bakanlığının hizmetlerini AK PARTİ iktidarının ak yüzü olarak görmekteyiz biz ve dolayısıyla da sizlerin de ekibinizin başarılı çalışmalarından dolayı ben teşekkür ederim.
2026 bütçemizin hayırlı uğurlu olmasını diliyor, hepinizi saygıyla selamlıyorum.